Har barndomsdrömmarna slagit in?

Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Vilken fin pålle! Roligt med lite bilder i tråden också (kanske borde ha satt den här som en bildtråd istället??) Ni andra får gärna lägga in bilder på era hästar, oavsett om drömmen slog in eller om det var så långt ifrån som möjligt :)

kl

Här är mitt hjärta, trots att hon har ljus man och svans och är sto istället för valack...

28uwzr.jpg


6fsggh.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Sommaren 2002 jobbade jag som banpersonal på Falsterbo Horse Show och det var aktion på föl. Ett mörktbrun fölunge kom in efter Cardento och jag var kär.

2006 köpte jag ett 4 årigt sto e. Cardento. Utan att vetta om det så var det samma häst som på aktionen:love:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Vad häftigt! Hur/när fick du veta att det var samma pålle?
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

JA! Barndomsdrömmarna har faktiskt slagit in. Eller några av dem iallafall... Jag har haft alla möjliga typer av hästar i mina drömmar, men om jag visste när jag var liten att jag en dag faktiskt skulle ha mina drömmars "vildhästar från prärien", så hade jag nog kissat på mig av lycka. Nu har jag dem och är väldigt lycklig över mina fina hästar, men jag kissar faktiskt inte på mig så ofta :p

Bjuder på en bild från när en av våra hästar stod modell för en reklambild. Jag tycker egentligen inte om att man spelar på andras kulturer på det här sättet (fast den ridande modellen är åtminstone Lakota), men bilden är som hämtad ur mina barndomsdrömmar!

DSCF2477.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Min högsta dröm jag hade när jag var 8-9år var att få äga en egen häst! En svart, vit eller gråskimmel. Minns inte så mycket om vilken ras jag ville att den skulle vara eller om jag ville ha sto/valack/skimmel.


Som det ser ut nu så kommer min dröm att slå in på måndag :love: !


Japp, det gjorde den :D
35ibneu.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag har nog inte tänkt mig nån speciell häst när jag drömde som barn - eller ja, det har väl varierat. Men en svart häst har jag nog alltid sett i mina drömmar, med lång man. En svart, smäcker, långmanad valack. Min första häst blev en brun vbl-valack med dom vänligaste ögon som någonsin funnits. Han var ju smäcker och hade ganska lång man så nog passade han in ganska bra på orginaldrömmen.

En nordsvensk brukshäst har jag dock aldrig drömt om. Men det är just vad jag har idag. När jag skulle köpa honom stod det mellan honom och en kolsvart kallblodstravare med jättelång man. Men nu är jag mogen nog att inse att färgen och manen inte är allt så det blev den bruna nordsvensken - som dock också hade ganska lång man. :cool:

P1000884_zpsd4c60c06.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Första ponnyn var fux med bläs, så jag har alltid gillat fuxar med bläs. För ett år sedan hade jag tre! (nu är de bara två)
När jag började med western drömde jag om att få äga en quarter, den drömmen både kom och gick, men under två år var jag faktiskt quarterägare!
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Själv är jag så otroligt originell att den allra högsta drömmen var ett Arabiskt fullblod, kritvit dessutom... :D

Min allra första häst blev dock en welshponny (vit som snö), höll mig sen ett helt år innan jag införskaffade den efterlängtade Araben (men behöll självfallet welshen också). Araben var då gråbrun men visst blev han alldeles vit tillslut.

Bilden visar oss på vår 10-års dag. Som taget ur mina barndomsdrömmar.

70620001copy2.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Gånger två förra året.

Har sedan jag var nio velat ha en fjording. Men hur ofta kommer det en större fjording på annons samtidigt som jag letade häst. Skulle köpa ny våren -12 och sätter in en köpes annons och får svar från en som vill sälja sin. 148 cm hög sex år gammla. Åker och tittar. Känns lite i minsta laget, men det ska gå ändå. Har med syrran som smakråd ( hon prövar också), hon håller med. Erbjuder sig att hjälpa till med honom ( hon har inte ridigt sedan -06), så slår till. Efter tre månader får hon ta honom själv. Inte för att han inte skulle kunna gå med mig utan gör att han och hon passar så bra ihop. Sedan får inte jag rida för henne.
Hon har aldrig velar ha en fjording. De är sura och tröga, men inte denna.

En annan dröm häst är skäck, hellst svart inte för mycket vit. Vet inte när jag ville ha en men det har alltid varit med. Så i december hittar jag drömhästen.
Men har fullt i stallet. Och inligt vissa skulle det ta tre månader minst att ordna alla papper kring trotjänare begravning. Har min gammel gubbe som börjar få riktigt onta av att bara gå i hagen,samt mammas. Har redan bestämt att mammas ska bort innan eller samtidigt som min. Han var den störrsta anledningen till att syrran slutade rida ( hon tröttnade på att flyga av var och varanan gång hon red) och mamma går bara med på trotjänare. Så ordnar allt även om denna glider ifrån mig kan det komma en ny. I värsta fall får jag köpa eller låna något så länge tills jag hittar något. Fjordingen kan inte gå själv. Det tar 15 dagar innan alkt är ordnat. Men då är drömhästen redan bort lovad. Men åker och tittar ändå. Det fanns en häst till på samma ställe. Måste pröva om det känns så rätt som det verkade.

Den andra hästen känndes helt fel och jag prövade drömmen. Som var vad jag letade efter. Litte trög, egen vilja och allt. Påminner mer eller mindre om en förväxt skettis. Men talar om för honom när vi skrittar av att om den andra bakar ur ska det bli han och jag. Åker hem och väntar på att hör hur det går med besikning och det. Skannar av annonsera dagligen. Men ingen känns så rätt som den hästen. Samt att det måste komma en ny häst innan mitten av januari. Då beslutet om trotjänare begraving går ut.

Då vissar det sig att han inte gått genom besikningen och den andra börjat vakla. Första gradig hälta, strålrötta tyckte inte jag var så alvarligt. Strålrötta är lätt ordnat. Hältan tror jag kom mycket av att han gick mer än vad han gjort på månader veckan innan besikningen. Har inte märkt något av det här än efter en halv månad. Har honom på en månads prövotid och är säcker på att här stannar han.
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

*KL

Själv var jag 13 när jag ens började rida och hade inställningen "jag kommer inte bli nog duktig för att ha egen häst, det räcker med någon gång i veckan". Kort sagt hade jag inga barndomsdrömmar om hästar ;)

För ett par år sen började jag drömma lite grann om min hyrhäst Ninya, att jag ville ha henne om jag blev bättre. Nu är hon min dröm, utan tvekan. Men förutom henne har jag hunnit få andra hästdrömmar med, den jag är mest fäst vid är nog att ha en riktigt läcker Tinker med maaaassor av lång man :D

Ser dock väldigt mörkt ut för att någon hästdröm alls ska gå i uppfyllelse tyvärr. Men drömma kan man ju alltid ändå.
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Vad häftigt! Hur/när fick du veta att det var samma pålle?

När hon var 5 år och tävlade femårs championatet i Falsterbo sa spekern att dett var ett av fölen på aktionen 2002. Då insåg jag att jag fått min drömhäst på riktigt:love:

Nu har hon varit i min ägo i 7 år dock trinagelmärkt nu men kommer nog lämna fina avkommer :laugh:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Min absoluta drömhäst sen så länge jag kan minnas har varit en vit arabhingst. Som jag skulle galoppera fram på gröna ängar utan sadel och träns på, och som skulle vara min bästa vän. När jag var 8 år var jag på Stockholm International Horse Show, och det var då jag såg min drömhäst för första gången på riktigt. Min mamma minns till och med än idag hur jag sa "EXAKT en sån där häst ska jag ha en dag mamma". Det var alltså det årets pegasus.

När jag var 13-14 mötte jag drömhästen igen. Och idag, 18 år gammal, har det varit vi sedan snart 5 år tillbaka. Han är ingen hingst, utan en valack, och helt vit är han inte, utan har lite ljusbruna prickar. Men, det är HAN. Mer exakt kunde det inte bli, eftersom det är samma häst jag såg i globen 8 år gammal. Om det är ett sjukt konstigt sammanträffande, eller ödet vet jag inte. Men jag fick min drömhäst iallafall. Och det band jag har till honom idag är mer än vad jag ens kunde drömma om då.. :love:

25413_1344832936533_1102552335_1969675_5304948_n_113524015_177270230


6
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag drömde dels om en Riktigt kopparfärgad halvblodsfux med en fykantig stjärna haha!, den kommer inte slå in gissar jag ;)
Även om en kolsvart arab såklart, vilket inte ens finns i tankarna nu eftersom jag hopptävlar!
Och sist om en nordis, och den drömmen kommer nog slå in när jag slutar tävla och bara hobby rider/kör..

Så inget av det jag drömde om har slått in, MEN jag har ändå min drömhäst i stallet! En underbart fin irländsk sportponny, skäck, som gör att hjärtat hoppar en extra gång varje gång jag ser han, och jag är så glad att jag har honom! Att han dessutom hoppar så bra att tränaren tror han går sm om några år (han är 5 år) är ju ett ENORMT +! Men jag kommer aldrig göra mig av med honom! Då slutar jag hellre tävla!!!
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag ville nog allra helst ha en svart nordsvensk hingst. Kan ju hända att jag var lite påverkad av Svarta Björn.

Så är det inte. Jag har en svart shettis så där stämmer ju färgen och en Nordsvensk Korsning fast det är ett fux sto. Och så har jag två fux ston till och fux var nog min minst favorit färg när jag var liten. Orangea hästar liksom :p
Har även en stor vänlig kallblodsvallack, han kanske är det närmaste min barndomsdröm egentligen.
Något stort lufsigt vet jag att jag ville ha.
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Tja...delvis.

Jag drömde om en brun häst med bläs och strumpor på alla benen. Och det skulle absolut inte vara ett russ utan en new forest. Vad jag fick var en russkorsning med bara en strumpa. Och i huvudet hade hon bara några vita strån i pannan och ett vitt "penselstreck" nere vid näsborrarna.

Det positiva är att hon har new forest i sig men där är också arab :D

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp