Har barndomsdrömmarna slagit in?

Hepzheba

Trådstartare
För ett tag sedan när jag var hemma hos mina föräldrar och rotade i lite lådor hittade jag en gammal bok där jag hade fyllt i lite favoriter gällande hästar när jag var runt 12-13. Bl.a. favoritfärg (vilket var bl.a. fux) och ras (bl.a. halvblod). Jag tyckte detta var lite lustigt då jag nu har ett fuxfärgat halvblodssto på gården. Jag tänkte inte alls på att mina barndomsdrömmar skulle gå i uppfyllelse när jag hittade denna lilla häst. Jag tror dock att jag hellre ville ha en fuxfärgad valack då jag tyckte ston var lite för stoiga... Har två ston nu :grin: (fast jag drömmer fortfarande om en fuxvalack...)

Har era barndomsdrömmar gått i uppfyllelse när det gäller hästar?
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

För mig föll det sig också så.

Min drömhäst var fux med bläs och vita strumpor på alla fyra. Dessutom vart jag blixtförälskad i fredriksborgare när jag såg en sådan i en rasbok som jag fick.

När vi sedan när jag var tonåring köpte en stor häst till mig blev det (oavsikligt) en fux med bläs, tre strumpor, en vit kota och till råga på allt så såg vi i registreringsbeviset när vi köpt honom att han dels var fredriksborgare och dels hade den där fredriksborgaren jag blivit förälskad i som liten i stamtavlan. :D
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

jag ville ha en vit smäcker arab med flygande man när jag var liten, eller en brun snäll fullblods valack. jag står nu med ett galet fux sto på gården :p halvblod dessutom, hon var inte direkt planerad utan blev ett snabbt byte då den första hästen jag köpte inte var tävlings bar. men jag är glad att jag har henne ^_^.
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Nej jag väntar fortfarande på att barndomsdrömmarnas prickiga eller helvita häst ska komma intravande i mitt liv ;) en knabstrupper av "barockmodell" eller möjligtvis en lippizzaner.
Tills dess duger det utmärkt med min bruna :love:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Min allra största barndomsdröm gick i uppfyllelse den 22 december 2008. Det var den dagen jag hämtade hem min ponny. Det var nämligen inte vilken ponny som helst utan _den_ ponnyn. Han kom till min ridskola 1997 och gick på sommarbete hos mig varje år från 2000. Som jag älskat denna ponny i alla år, kämpat mig genom blod, svett och tårar för att lära mig rida på riktigt med en ponny som kanske inte haft alla förutsättningar. Jag har avstått mina lektioner när han har sett trött ut, vi har tränat, tävlat, lekt, myst och busat. Många förstod inte varför jag som ville tävla fälttävlan köpte en gammal ridskoleponny som var rädd för allt och aldrig gått på terränghinder när jag redan var över 20 år, men i efterhand har alla sagt att de förstår varför när de sett oss ihop :love: Någon fälttävlan har det inte blivit, men det ångrar jag inte en sekund.

Tyvärr hittade jag inte de riktigt gamla bilderna från våra första somrar tillsammans, men såhär snygga var vi när vi skulle åka till vårt eget stall :D
1889_42332468390_3794_n.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Lite tårögd blir man allt när man läser din story .... underbart ju!!:love:

Vid mogen (;)) ålder fick jag äntligen min svarta arabhingst, som jag började drömma om när jag läste Walter Farleys böcker om svarta hingsten (som ju i böckerna visade sig vara en arab ...)

Han har också nått mogen ålder, men det gör inget, han är så vacker och så snäll, en riktig gentleman!

579161_484588248239410_1341560639_n.jpg
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Åh! Du har hästen som jag önskade mig som liten. Har fortfarande den tydliga bilden i mitt huvud, min dröm var att sväva över öppna fält på en nattsvart arab (gärna hingst). Detta skulle givetvis ske utan vare sig träns eller sadel ;)

Tyvärr har inte denna dröm slagit in. Dessutom har drömmen reviderats grovt genom åren. Men jag har fått uppleva det som drömmen egentligen handlade om: det starka bandet av total tillit mellan häst och människa.

Jag har galopperat över öppna fält på min fina halvblodsdam, utan träns, utan sadel. Och det har varit magiskt!
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

jag drömde om en rapp, en new forest.. ett stort sto som skulle heta Nebraska.. och nepp, det har inte slagit in :)
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Som riktigt liten var det nog Svarta Hingsten som figurerade i drömmarna, men i tonåren blev önskehästen lite mer realistisk: En halvblodsvalack, mörkbrun med strimbläs och vita strumpor...

Istället blev det en islandshäst, ett sto och svartskäck. :love:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag har alltid tyckt att skimmlar är finast och när jag var liten drömde jag om en egen vit häst och så blev de, kort och gott;)
<--------:love:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Det måste jag nog säga att dom har! Önskade mig en svart stor häst och fick en svart fullblodshäst i julklapp av min gudfar när jag var, hör o HÄPNA 8 år gammal... Som gått på galoppen ;)

Sedan när han började bli till åren, för sisådär 4 år sedan hade jag en dröm en natt. I den hade jag en smäcker läcker flaxfux med bläs o fyra höga strumpor. Det var också vad min tränare letade fram åt mig i maj :D Har inte berättat detta för någon men tänk vad ödet kan vara spännande
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Nope!! Rätt o slätt NOPE!:D

Jag drömde (drömmer) om en stor svart/mörkbrun bruksnordis.. Jag äger en brun liten ridtravare:o.
Men det är inte över än.. Jag har för tillfället lagt ner med hästar då min egna tjej är utlånad tills vidare.
När jag börjar igen om några år så kommer jag troligen inte ta hem min tjej utan jag köper mej en ny och då ska jag nog söka mej en tjusig nordis. Dock är det inte färgen som avgör utan personligheten även om jag hoppas att den med rätt personlighet är väldigt mörk till färgen..
Min lilla ridtravare kommer nog bara hem om fodervärdarna tröttnar på henne och då får hon stanna om jag inte väljer att fodra ut henne igen. Det får den dagen utvisa.
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Min barndomsdröm var nog bara att jag ville ha en egen häst så den slog in när jag var 12-13 år (hade en hyrponny först och fick sedan en egen efter den).

:)

Däremot har jag väl i 10 år drömt om Nya Zeeland och "om jag någonsin kommer dit så SKA jag hoppa bungy jump".

Den drömmen uppfylldes vid den här tiden förra året men jag ångrade mig redigt när jag lovat mig själv att hoppa bungy. Men jag gjorde det, Nya Zeelands högsta dessutom :) Och såklart rida i Sagan om ringen - landskap, vilket jag också uppfyllde!

P1170178_zps079aaaae.jpg


IMG_2205_zpsa581d76d.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag har inte riktigt tänkt på det men jag har alltid föredragit valacker. Jag älskade skimmlar och min första ponny var en skimmelvalack ;) men jag har alltid dragits till fuxar också gärna med stora vita tecken som strumpor och bläs ELLER flaxfux (ljus man) fy vad fint. Har idag en mörkfux valack ;P dock inga tecken.

Annars är mina "drömmar" just nu en större D-ponny eller liten stor häst i "sportmodell" med tuffa gångarter. Lite av en blickfångare. Dock har jag inte råd med det nu och är nöjd med min nuvarande häst :):heart
 
Senast ändrad:
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag drömde bara om en egen häst, form o färg o utseende var inte alls noga. Allt från den svarta arabhingsten till alla möjliga färger på islandshäst. Men som 13åring träffade jag en rödblack med bläs som påverkade mig mycket. Den drömmen kvarstår och Nån gång skall jag hitta min drömhäst -en rödblack islandshäst med bläs... Men en häst är så mycket mer än en färg!

Jag har såklart uppfyllt drömmen om egen häst, med råge. Jag äger 5 islandshästar av olika färg o form!

På senare tonårstiden uppstod även drömmen om egen gård. Den köpte jag som 23åring...
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Räknas det om man har skaffat sig nya drömmar i vuxen ålder? :D

Det närmaste jag har kommit egen häst var en medryttarhäst jag hade för flera år sedan som endast jag red 5-6 dagar i veckan. Jag hade tänkt mig en pampig halvblodsvalack, gärna svart, att rida dressyr på.
Det blev en isabellfärgad islänning som dessutom var 28 år gammal :eek: ;) Vi rände runt barbacka i grimma på sandvägar jag ångrar inte en sekund :love:

Samma sak med förra medryttarhästen, egentligen också. Då hade min kärlek till kallblod börjat ta fart, så jag ville ha en kallblodsvalack, t ex travmodell, för återigen - dressyrridning. Hästen skulle vara lugn och go. Jag hade sagt absolut inget sto.
Och då blev det ett spetigt skimmelsto som dessutom var f d hopphäst och föga intresserad av dressyr...

Min nuvarande dröm hittade jag relativt nyligen då jag satt och dreglade över Shire-hästar på internet. Hamnade på ett stuteris hemsida (tror det var stuteri) som hade en kritvit Shire. Som taget ur Sagan om ringen. Herregud vilken vacker häst! :eek:

Jag drömmer fortfarande om ett maffigt, vackert kallblod, med massor av man och svans, fast helst svart då. Älskar kritvita hästar, men skimlar är ett helvete att hålla rent :devil:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Jag minns att jag ville ha en vit eller en svart häst. Rasen varierade ganska ofta men favoriterna var arab, islandshäst, connemara, welsh och new forest. Min första ponny var en vit new forest och när hon dog betäckte jag hennes halvsyster. Detta resulterade i en svart welsh partbreed :) Så jag fick både min vita och min svarta häst(ponny) som jag ville och lyckades även pricka in två raser! Dock har jag insett att jag helt klart föredrar en skimmel, min svarta drar till sig damm som en magnet! Var mycket lättare att hålla skimmeln ren än det är med den svarta ;)
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Min hästdröm gick i uppfyllelse! Jag var 5 år när jag sa till min mamma att: -När jag blir stor ska jag bo på landet och ha häst!

Då är det bäst att du börjar spara då sa min mamma. Och det gjorde jag.
Många många år senare gick min dröm i uppfyllelse! Jag flyttade till landet och köpte häst för dom sparade pengarna!
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Hmm, jag drömde om att rida dressyr och ha en stor fin häst med fantastiska gångarter som jag utbildat själv.

Istället sitter jag med en liten fjord/islandstraktor, helt utan gångarter (jag kan svära på att han har tre galopper, en höger, en vänster och en grävmaskin. dessutom tror jag den är typ femtaktig :p), helt värdelös till dressyr på alla sätt och vis.
Men jag har utbildat honom själv. Eller ja, jag försöker få honom att göra som jag vill. Han har humör som en sjögurka ungefär, och är hälften så aktiv.
Och dressyren har bytts ut mot westernridning för länge sen. Det ångrar jag verkligen inte! Det är bra mycket roligare än någon annan ridning jag provat på.
Och just Traktorn används mycket till körning, där är han som allra bäst.

På sätt och vis är han nog ändå min drömhäst
IMG_0106.jpg

:love:
 
Sv: Har barndomsdrömmarna slagit in?

Mina drömmar har helt klart slagit in!

Min högst dröm var alltid att få ha en egen häst...en vit sagohäst...och idag är det just vad jag äger... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp