Här avlivas hingsten - utan ägarens vetskap

(Expressen)
Här är sexåriga hingsten Made in Texas minuterna innan han skjuts av djurskyddsinspektionen.
Obduktionen visade att det inte var något fel på hästen, men kommunen ångrar inte sitt beslut.
- Det är första gången jag har sett en häst som varit så pass dålig, säger djurinspektören Carina Hanell till Tvärsnytt.

http://expressen.se/?a=890390

Sv: Här avlivas hingsten - utan ägarens vetskap

Jag undrar hur många trådar som får startas i samma ämne på just den här sidan:confused:
PL

Nog för att hästen på bild i alla fall ser misskött ut. Men han kan dock tydligen gå för egen maskin och då hade man ju kunnat vänta med ev. avlivning. I alla fall tills ägaren fick kännedom om det.

Att det sedan visade sig på obduktionen att det inta fanns några fel är tragiskt.
Vissa veterinärer verkar vara lite väl kvicka med sina bedömningar.

Den såg inte allför fräsch ut:crazy: Det förklarar deras besök där på gården. men inte varför det inte gick att göra något åt den:confused: Eländig såg den ut:cry:

Jag undrar hur många trådar som får startas i samma ämne på just den här sidan:confused:
PL

Jo fast kanske är det bra att visa att det inte var någon fräsch välmående häst man godtyckligt avlivade även om det kan finnas frågor ändå.

Jaha, det var det jag misstänkte.. Det var där jag var och hjälpte till för att köra bort hästar för några år sedan.. Trodde han fått förbud att ha hästar.. Magra och dana.. Unghästarna hade ett balsnöre fastknutet runt halsen, dom vi skulle köra iväg.. Det värsta jag någonsin sett!!

Jag vet ingenting mer än vad som angetts i medierna gällande denna häst. Var sida har sin version, helt klart.
Av filmen att döma tycker jag att det ser ut som att hästen haltar mindre i slutet av filmen, då den går på jämnt underlag? Konstigt att man inte kontaktar ägaren innan avlivningen skedde i vart fall. Hade hästen veterinärundersökts hade man kanske kunnat dokumentera vad exakt den hade ont av och lätt botat den? Synd på hästen.

Jag var där 2004 och då var hästarna redan då i dåligt skick.. Har pratat med Djurskyddsinspektören som är inblandad.. Jag kommer nog att bli kallad som vittne.. Men vad gör man inte för hästarnas skull..
Det jag såg är inte en vacker syn, trodde i min enfald att han bättrat sig..:cry:

Ägaren har blivit kontollerad med jämna mellanrum sedan 2003 och flertalet av de åtgärder som skulle ske har inte blivit verklighet..

Det är rätt beslut.. Dom hade varit där några dagar innan och hästen var lika halt då..

Hästen var ju helt hårlös!! Ingen svans! Men den hade ändå hyfsat hull tycker jag. Tycker man kunde undersökt hästen ordentligt först och kanske behandlat den, så himla sjuk var den ju ändå inte.

Tycker att hästen borde vara mer sjuk/halt innan man avlivar den utan ägarens vetskap.

Själv har jag hittat min mara nästan stående på tre den i hagen när jag har kommit hem (sträkning) och en annan gånng var hon på väg att trilla när hon förflytade sig (hovböld båda bak).

Undra om dom hade avlivat henne om dom hade hittat henne i hagen sådan innan jag kommit hem och hunit ringa vet, Usch vågar ju inte tänka tanken.

Kram

jag tyckte hela tiden att det låg en hund begraven, och sedär, det var visst dålig hästhållning och vanvårdade hästar, återkommande varningar och omhändertagande av djur..

kan fortfande mycket väl tänka mig att ägaren skulle få sig en tankeställare och de avlivade hingsten bara för det, hästen lider inte idag så det spelar mindre roll vad som hände med den, den slipper iallafall vara kvar på den gården..

Tycker att hästen borde vara mer sjuk/halt innan man avlivar den utan ägarens vetskap.

Själv har jag hittat min mara nästan stående på tre den i hagen när jag har kommit hem (sträkning) och en annan gånng var hon på väg att trilla när hon förflytade sig (hovböld båda bak).

Undra om dom hade avlivat henne om dom hade hittat henne i hagen sådan innan jag kommit hem och hunit ringa vet, Usch vågar ju inte tänka tanken.

Kram
har du din häst på en gård tillsammans med vanvårdade hästar och att din egen häst är vanvårdad?

om inte så löper din häst ingen risk att bli avlivad utan din vetskap (om hästen inte verkligen ligger med alla fyra benen svårt brutna i en trafikolycka dvs.. då vill du nog inte att det ska ta 2 timmar för att dom ska hitta dig på semester i grekland innan dom avlivar hästen.. )

Håller med precis. Om allt annat är bra finns det ingen anledning att avliva andras hästar, en olycka därimot kan drabba den bäste.
Som min 8 åriga dotter frågade när hon sett filmen, Måste vi avliva vår katt nu? (Han haltade på frambenet härom dagen troligtvis efter ett slagsmål) Jag svarade att om allt annat är bra så är det ingen fara.
Men tex om han skulle vara väldigt mager, ha tappat päls, vara full med sår och parasiter, vara aggressiv och allmänt misskött då kanske de tar honom ifrån oss så han slipper lida.

Det var en bra jämförelse tycker jag, nu är vår katt väldigt välmående och fin, inte alls som ovan.

Men man kan inte jämföra med människor som många har gjort.

Heder till inspektören som bara gör sitt jobb.

Och som Lennarts "kollega" gissar jag att han blir av med några kunder om han inte är mycket duktig eller billig, det är ju trots allt brist på utbildade hovslagare! :cool:

frågan är ju vem som har begått det största misstaget ,ägaren som inte sett till att hästens allmäntillstånd är bättre än det var på filmen hästen lider ju uppenbarligen av någon förmodligen behandlingsbar hudåkomma men ser i övrigt ut att vara i fint hull ,visserligen är hästen mycket halt men helt vad jag förstår odiagnostiserad är det då inte ett misstag av vet o djurskyddsinspektör att avliva hästen , vad är det som säger att hästen inte kan beslagtas behandlas och omplaceras det finns många hästar som blivit friska från liknande hältor . givetvis skall en person som underlåtet att behandla en häst i behov av vård inte få fortsätta att ha häst men frågan är om de som skall bedömma detta inte måste ha lite mer på fötterna och åxå lite mer resurser för att kunna uppräthålla sin trovärdighet

hästar har enligt andra bukare omhändertagit från månniskan förut, inte bara en gång heller..

varför ska han få göra om och och och om igen för?

hästen lider inte idag och det är jag nöjd med, bättre att ägaren fick sig en näsbränna och framförallt hela sverige fick veta vad han gör.. all uppståndelse som blir kan ge hårdare intryck än om lst än en gång beslagtagit djur från honom..

ja nog förstår jag att det ligger mycket elände bakom denna händelse , men vad jag inte förstår är att hästen skall betala med sitt liv för att statuera exempel.Lite mer resurser då det gäller lagen vore nog bättre för att upprätthålla förtroendet för myndighetspersonerna som är inblandade böter fengelsestraff näringsförbud mm .

Detta är inte fråga om att statuera exempel utan att förhindra fortsatt lidande!
PL

givetvis håller jag med om att man förhindrar lidande det är ju därför man avlivar alla hästar det är ju sällan de dör av ålderdom men då har man ju helt klart för sig varför man fattar detta slutgiltiga beslut och gör detta på de mest värdiga sätt man kan tänka sig denna häst fick inte ens en vettig diagnos så vitt jag förstår, hade det inte varit bra för alla parter om vet hade diagnostiserat ordenterligt innan man bestämnde sig för att avliva då hade det ju inte varit något att diskutera rent hälsomässigt , Det hade ju även varit lämpligt att invänta ägaren även om det säkert finns mycket att önska av denne så hade detta varit mer korekt handlat, KÄNNDE SÅ OTROLIGT FÖR DEN LILLA HÄSTEN och hoppas på en lag förbättring för alla utsatta djur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka