Har alltid fått höra att klättring är bra, men..

Janey

Trådstartare
Som sagt har alltid fått höra att klättring är bra och vet många som använder sig flitigt utav detta. Men nu i onsdags när jag var på hästkliniken så frågade jag hur man bäst bygger upp en bra "rumpa" på hästen och jag sa "jaa, jag vet ju förstås att klättring är bra". Då sa vet. att visst är klättring bra MEN man ska inte göra det för ofta och heller inte länge, utan korta intensivt då och då. Eftersom att det sliter otroligt mycket på benen, hade faktiskt inte en aning om detta och var väldigt glad att hon berättat innan jag börjat bli flitig användare av klättring. :o
Dessutom sa hon också att dom bygger mest muskler om man skrittar dom i uppförs istälelt för trav och galopp.. Logiken i min hjärna sa tvärtom, snabbare = mer träning. Men så är inte fallet. Så det blev en rejäl omställning för mig :smirk:. Tänkte undra om det är fler än jag som fått höra detta?

Sv: Har alltid fått höra att klättring är bra, men..

INGEN träning är ju bra om man överdoserar, då blir det destruktivt. Desto hårdare arbete - desto kortare tidsrymd. Musklerna behöver vila för att byggas upp.

När det gäller långsammare = mer effektivt så kan man ju göra en enkel jämförelse med sig själv. Det är jobbigare att GÅ uppför en backe eftersom det går långsammare = mer jobb/längre jobb och med kortare steglängd och mindre skjutkraft framåt. Springer du blir det lättare eftersom du kommer snabbare uppför - längre steglängd och med skjutkraft.

Hoppas du blev lite klokare. :D

Klättring(branta backar) sker i skritt. Endast mkt vältränade hästar kan ta en galopp uppför ibland.

I trav blir det stort slitage i has o knäleder.

vill tillägga att det ska ske i lång o låg form, annars får det motsatt verkan- bara slitage.

nää, överdosering är absolut inte bra.. men jag tänkte att man kanske kunde klättra någon gång i veckan men vet. tyckte att jag ska snarare göra det med 2veckor.. men jag lyder henne, för hon vet mer än vad jag gör :angel:

Nu när du förklarade det med långsamt och jobbighet, började min logik fatta igen :P så tack för den beskrivningen nu kan jag lägga mig ikväll utan att behöva ligga och fundera på det i 1timme :)

Vet. har säkert en anledning till att rekommendera just din häst att klättra bara varannan vecka. Varför var du till klinik?

Jag klättrar lite då och då, i varierande backar. Riktigt brant kanske det blir 1-2 gånger vecka i samband med ridtur på de ridvägarna backarna finns. Alltid i skritt om det är brant och i lång och låg form som axel skrev.

Som sagt har alltid fått höra att klättring är bra och vet många som använder sig flitigt utav detta. Men nu i onsdags när jag var på hästkliniken så frågade jag hur man bäst bygger upp en bra "rumpa" på hästen och jag sa "jaa, jag vet ju förstås att klättring är bra". Då sa vet. att visst är klättring bra MEN man ska inte göra det för ofta och heller inte länge, utan korta intensivt då och då. Eftersom att det sliter otroligt mycket på benen, hade faktiskt inte en aning om detta och var väldigt glad att hon berättat innan jag börjat bli flitig användare av klättring. :o
Dessutom sa hon också att dom bygger mest muskler om man skrittar dom i uppförs istälelt för trav och galopp.. Logiken i min hjärna sa tvärtom, snabbare = mer träning. Men så är inte fallet. Så det blev en rejäl omställning för mig :smirk:. Tänkte undra om det är fler än jag som fått höra detta?

Klättring skall givetvis ske i skritt och betraktas som stryketräning. Backträning, uppförslut på slätt underlag, är dock en annan sak. Om man vill få upp puls är det bättre att galoppera där än på slät mark då man inte behöver gå så fort för att uppnå samma effekt. Syftet är då inte att bygga muskler i baken, utan att få upp pulsen som sagt.

Fart sliter alltid på hästens ben. Trav i uppförslut sliter på bakbenen då hästen måste lyfta upp hela kroppen för backen med ett bakben i taget, medan den i galoppen tar i med båda. I skritt går det långsammare och fler ben är i marken samtidigt, därför sliter det mindre.

Jag tror inte att folk är okunniga om detta.

Hälsning Maja

Kl.

Jag har lärt mig att Skritt i uppförsbackar=Bygger upp styrka och muskler, Galopp (aldrig i branta backar!)=Koditionsträning. ALDRIG trav i backar då det sliter mkt! Och ALLTID skritt nerför!
Senb har jag också hört att man ska klättra med MINST 3dagars mellanrum! :idea:

Själv skrittar jag ALLTID uppför backar, om det bara går lite svagt uppför så kan jag ta galopp, men tränar inte klättring så det är mest att det är backar på ridvägarna och nån gång ibland kan jag skritta upp och ner några gånger och då på halvlånga tyglar och så står jag upp såklart :D
Sen ska man inte hålla på till hästen får mjölksyra heller, så om hästen inte har återhämtat sig när man skrittat ner för backen så är den inte redo för att gå upp igen! så holl koll på att den får tillbaka andningen på vägen ner så dt inte gör mer skada än nytta ;)

Dessutom sa hon också att dom bygger mest muskler om man skrittar dom i uppförs istälelt för trav och galopp.. Logiken i min hjärna sa tvärtom, snabbare = mer träning.

Fast egentligen - tänk dig att du ska ta dig uppför en rätt brant backe. Det är faktiskt lättare att jogga än att gå. Det blir liksom mer energi, mer påskjut, när man springer = jobbigare att gå. När du kör bil i uppförsbacke gasar du ju också, den måste "dra" mer om det går segt. Lite samma tänk när du rider. När man skrittar uppfr så känns det ju verkligen hur hästen tar i.

det är ju jobbigare att gå upp. Därför brukar unghästar o icke klättringsvana hästar dra järnet upp.
Kanske lite självbevarelsedrift oxå- för att de inte ska börja kasa nerför mitt i backen om orken tryter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 677
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag älskar ju min yoga, både yinyoga och hathayoga och jag har varit på pass med jätte bra instruktörer men hittade ett yinyoga pass jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 354
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar