Har alger hjälpt?

D

Daniela

Ni som har provat alger till er "host-häst", tycker ni att det har hjälpt?

Sv: Har alger hjälpt?

Ingen som har några erfarenheter.... Och vill dela med sig? :)

provade ngn form av carragen för många år sedan. fungerade ca 2 veckor sen var det dags o pröva ngt nytt men slutade tyvärr med avlivning av hästen. hade hunnit bli kroniskt.

Jag har gett min hosthäst alger, vitlök och örtmysli o han har definitivt blivit bättre. Sen vad det är som hjälper kan jag inte svara på, men kombinationen fungerar på honom. Plus att han inte rök på en enda förkylning trots att alla hästar runt om var sjuka som bara den.

Örtmusli, vad är det för slags musli?

Jag brukar ge Mustangs musli, men det är ju inte direkt örtmusli, annars tycker jag att musli funkar bättre än pellets just för hostans skull.

JA! Min häst med kronsik bronkit fick carrageen efter att jag provat allt från ventipulmin till cortison. Kom till en veterinär som direkt satte in carrageen. Hon fick dock äta det i ett år! En normalkur är på 2 månader tror jag. Sedan gick vi över till torra alger som hon nu får varje dag. Det märks inte längre något av bronkiten utan hon kan ridas och mår hur bra som helst. Så prova det är värt ett försök

Min foderponny blev helt symptomfri. Han hade kronisk bronkit. Ägarens shettis som har/hade kvickdrag blev också symptomfri.

Har gett såväl eggersmans örtmysli såsom dorrels(eller vad det nu heter). Finns på hästfoderbutiker. Eggersmans innehåller även vitlök så då slipper man lägga till det oxå. Har fungerat kanonbra på killens luftvägar, just i kombination med alger o mycket utevistelse så har vi minimerat hostan till i princip noll. Han kan hosta upp enstaka gång vid igångsättning, sen är det bra. Men vi undviker ridhus, och att rida hårt vid extrem kyla eller värme. :D

Hon fickventipulmin förra vintern när jag hade veterinären ute för då var det akut.
Nu har hon börjat småhosta igen och jag vill undvika att det ska utvecklas till bronkit, eftersom hon hade början till det.
Har ju också läst en del negativt om algerna så jag har varit lite tveksam.
Är i alla fall inne på det ändå nu...

Min kompis ger sin häst en sak som heter "coff-less" eller något sådant.. Han hostade hela tiden förut men nu hostar han aldrig :banana:

Har aldrig hört talas om det du sa.... men tips på nåt som hjälper mottages gärna..

Men vill gärna veta en del om produkten, vill ju inte proppa i hästen vad som helst, trots att jag börjar bli desperat... :)

Har faktiskt provat "clear breath" som H*stbutiken i Bromma" säljer, verkar funka så att det dämpar hostan men det försvinner inte.

-Nu vet jag inte om det stämmer men det är min egen uppfattning..

Hej!
Min häst hade mycket hosta.. Jag tog ut vetrinären fick ventipulmin och några slemlösande tabletter (vet ej vad de heter). Men det hjälpte inte så bra på henne:(
Hon är så att hon hostar bara när hon är inne, alltså inte på sommaren när hon är på bete. Så för henne är det MYCKET viktigt att ha bra ventilation och bra strö och hö. Det är ju för i sig viktigt för alla hästar, men hon är extra känslig
Men, men jag har iaf provat det mesta bla nån örtblandning och alger... Örtblandningen fungerade bäst på min häst. Det är bara att jag är så dålig på att komma ihåg vad saker heter...:confused: Nu har hon än så läge inte hostat en gång (peppar peppar). Nu får hon bara anis och vitlök..
Det är jobbigt när ens häst hostar.. Hoppas din häst kommer att minska med sitt hostande iaf.:)

Jag har min häst ute så mycket jag bara kan, det ultimata vore ju lösdrift men funkar inte där jag har henne nu. Hyr ju stallplats...

Men måste erkänna att jag "bryter mot lagen" nu när jag har henne ute dygnet runt utan ligghall eller nåt.. ja, träd... osv men det räknas ju inte.

Hon har ändå hostat lite grann...

Men denna och förra veckan märkte jag en förbättring faktiskt så jag har inte hört henne hosta en enda gång.

Det som ändrats i hennes foder är att vitlöksgranulatet jag gav henne tog slut och det var även slut där jag brukar köpa foder så hon blev utan... och nu har hon som sagt inte hostat på en vecka... vet inte alls om det hänger ihop... Trodde att det var bra att ge..

Daniela skrev:
Hon fickventipulmin förra vintern när jag hade veterinären ute för då var det akut.
Nu har hon börjat småhosta igen och jag vill undvika att det ska utvecklas till bronkit, eftersom hon hade början till det.
Har ju också läst en del negativt om algerna så jag har varit lite tveksam.
Är i alla fall inne på det ändå nu...

Vad är det för negativt som du har hört om alger..? Jag har endast hört positiva saker.....

Min förra häst åt det och hon hostade inget då! Hon kunde tom stå på halm utan att hosta.

/ Maris

Jag har gett min häst en kur med Carageen alger och "efterbehandling" med fodertillskott från Alg Börje.
Det har fungerat super bra!rekomenderas VARMT!

Hej.
Min häst har hostat sen i september. Segt slem som hon har svårt att få upp. Efter ett par vet.besök och flera behandlingar med Fabrol och ventipullmin så fick hon Hipotrim,Tribrissen heter den nu, ( någon slags antibiotika) och då blev hon mycket bättre. Lite "start"hosta och någon hostning på morgonen bara. Men kort är lyckan, nu har hon det jobbigt igen, och jag blir så ledsen:cry: ... carrageen vore kanske något att prova på, vad köper man det? Kan man skicka efter kanske? Det finns receptfritt slemlösande för häst på apoteket men det kan man ju inte ge i längden. / Jennie.

Jag köper min carrageen hos Alg-Börje och rekommenderar det varmt!

Mitt halvblodssto dömdes i princip ut av veterinärerna och de tyckte att jag kunde va glad om hon kunde gå som avelsmärr på lösdrift eller i utebox och äta hösilage :cry: Hon var ju min ridhäst....

Började efter ett tips från en kompis med örter från HippoK9 och hästen blev nästan helt besvärsfri! :bump:
Då desssa örter kostade en del bestämde jag mig för att testa alger, och dessa fungerar lika bra på min häst i alla fall.
I vanliga fall får hon nu de vanliga tillskottsalgerna, men när vädret är jobbigt åt henne så kokar jag carrageen några dagar, och då mår hon bättre igen!

Tack för alla svar.

Nu har jag beställt carrageen från alg-börje.

Jag tog ut vet och fick ventipulm till henne och det hjälper ju en del men det kan man ju inte ge hela tiden så nu blir det alger.

Det negativa jag hört om algerna är ju det med jod-halten (du som frågade).. Men här där jag bor är nog risken väldigt liten.

När man börjar ge carrageenet är det så att de blir sämre först? Och hur länge sitter det i? -Blir ju så orolig om hon blir sämre så det skulle vara bra att veta om det brukar bli så...

det är en massa slem som ska komma upp ur lungorna, endel hästar får väldigt kraftig hosta när det ska upp, därför är det bra att de fått ventipulmin rätt nära inpå. Det hjälper till lite.
Hur länge det håller i vet jag inte, men inte allt för länge. min häst blev sämre och hostade som busen i några dagar och sen blev det allt eftersom bätttre!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Mirre
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 088
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för...
2
Svar
23
· Visningar
1 066
Senast: hollypolly
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 226
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar