Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Jag har ett litet problem. Jag har ridit i flera år på ridskola men aldrig lyckats ramla av, jag har varit nära på att göra det några gånger men har aldrig "lyckats". Självklart är det bra, men samtidigt gör det mig otroligt nervös. Hur är det att ramla av lixom? Jag är rädd att ramla av och skada mig, bli sparkad, speciellt släpad osv. Och eftersom att jag inte vet hur det är att ramla av (vet att alla avramlingar är olika dock) blir jag väldigt osäker i ridningen, och det hindrar mig från att göra en massa saker och jag blir väldigt spänd såfort jag märker att hästen blev rädd/är nervös eftersom att jag då tror att jag ska ramla av. Jag är väldigt rädd för att ramla av i hoppningen oxå, bara tanken på att flyga in i bommarna....nej fy :(


Men nu till frågan - Har ni några råd/tips? O_o :( :nailbiting:

PS: Jag blir också orolig att jag ska bli ännu räddare i vissa situationer i ridningen efter att jag ramlat av!!

MVH
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har ramlat av ett par gånger, både blivit trampad och åkt av in i hinder. Blivit sparkad och släpad efter hästar också men inte i samband med att jag ramlat av.

Ja det gör ont, men skiter man i det och hoppar upp igen så blir det bra tillslut. :) man får inte låta rädslan ta över, då blir det inte roligt att rida.

En bra väst och en bra hjälm skadar dock inte.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Testa att ramla av med flit i mjuk djupsnö om du har möjlighet. Går också att sitta av i farten osv. Det blir mindre läskigt för varje gång även om jag också är duktig på att hålla mig kvar...
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har nog inte möjlighet att "provramla" men ska fråga ridlärarn om jag får sitta av i skritt. :)

Jag har både hjälm och väst, men blir det mindre läskigt för varje gång man ramlar av tycker ni? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag tycker helt klart att det verkar vara värre om man aldrig har ramlat av. Vet att min fd medryttare inte hade ramlat av nån gång när hon började rida hos mig, och hon var väldigt osäker. Efter att hon hade ramlat av några ggr så tuffade hon till sig rejält.

Och jag kan ibland känna att nää, nu var det bra länge sen jag trillade av, och att jag då faktiskt blir nervösare av mig.

Så jag tror att det ibland kan hjälpa att ramla av.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag är också rädd för att åka av trots att det hänt flera ggr än jag kan räkna.

Speciellt rädd för att bli avbockad men det beror på att jag blev det en gång och bröt armen. Så det känns läskigt att ens tänka tanken.

Det gör mer eller mindre ont. Det är aldrig något man vänjer sig vid. Har tappat andan ett par gånger och fått ett ex antal blåmärken men det är bara att hoppa upp igen. Det värsta som kan hända är att man åker av igen.

Att åka av är något som hör till hästlivet. Nån gång händer det. Annars har man en jäkla tur.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har blivit släpad i stigbygel i sken , kastad in i sarg , ramlat av i skogen på knöglig mark , ramlat på asfalt , in i hinder , in med bakhuvudet i annan hästs bakben i full fart.. M.m M.m.

Ingen gång är den andra lik och du kan aldrig vara förberedd. "Händer det så händer det lixom". Sitt upp igen och rid vidare en sväng innan du avslutar :)

Det är inget att vara rädd för, men jag känner igen känslan över hur det känns när man aldrig "provat". Jag tex är fruktansvärt rädd för brännmaneter, det kryllar av dom här men de gånger jag badat så har jag klarat mig , men är riktigt rädd just pga det :) så det är bara att inte tänka på det. Den dagen det händer så händer det :)
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Oki, jag har en til fråga: brukar ni ha väst?? har ni upplevt att den skyddar bra/dåligt?? :)
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har ett liknande problem. Ramlade av för nästan två år sedan och bröt armen. Det läkte dock fint och jag var snart uppe i sadeln igen, absolut inte rädd. Men med tiden har jag blivit mer och mer rädd för att ramla av (har inte ramlat av sedan dess) Jag hade gärna ramlat av "försiktigt" någon gång så jag insett att det oftast går bra och det inte är någon "big deal".

Har alltid väst, förutom inne på dressyrbanan när jag tävlar.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Oki, jag har en til fråga: brukar ni ha väst?? har ni upplevt att den skyddar bra/dåligt?? :)

har väst vid terrängträning och på uteritt om jag har hoppsadeln (pga rädsla då jag ramlade av första gången jag chantrade i den, med väst så går det bra :)) uteritt i dressyrsadeln har jag inte väst då man sitter som berget i den.
har en obekväm väst så har den egentligen så lite som möjligt.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Ofta går det så snabbt att man inte hinner med men jag tror att det är en stor fördel att ex.vis ha tränat fallteknik (ex.vis judo) så att kroppen reagerar automatiskt. Säkerhetsstigbyglar och skyddsväst är också saker som gör att du förhoppningsvis skadar dig mindre.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har alltid väst, och kvalitetshjälm. Självklart kan det uppstå skador ändå, men då har i alla fall skadan begränsats pga västen. Det finns absolut inga säkerhetsmässiga nackdelar med väst i alla fall. Sen kan man ju tycka det är fult eller obekvämt men sånt bryr sig inte jag om.

Använder du rätt utrustning ska du inte kunna fastna och bli släpad om du trillar av. Men det är kanske inte så lätt att styra om du rider på ridskola.
Det är riktigt läskigt att trilla med cykeln eller när man åker skidor också!! Ingen skillnad :)

Du har nog hängt upp dig på detta just för att du aldrig trillat av, sen när du gör det första gången så kommer du inte att tycka det var så farligt. Upp igen bara!
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

kl det positiva med att falla av på ridskola är att man oftast är på ridbanan när det händer :p = mjukt underlag och hästen är på inhägnat område :D. är värre när man är ensam i skogen eller på grusvägen, är inte lika mjukt underlag där :p
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har åkt av massvis med gånger, speciellt som barn när jag red hästar som kanske inte var så lämpliga som ridskolehästar (pensionerade tävlingshästar), däremot så gjorde jag mig aldrig illa på riktigt. Och blev aldrig rädd, fast jag flög som en vante ibland.

Däremot så åkte jag av 1 gång i somras riktigt, riktigt illa. Hjälmen sprack och jag fick en riktigt äcklig hjärnskakning. Och efter det var jag rätt nervös, red bara på ridbanan på den hästen efter det. Det jag var rädd för egentligen, var det oväntade, känslan av att förlora kontrollen, och sen minnet av smärtan.

Och i höstas åkte jag av 1 gång till, den här gången var det höften/ryggen som tog smällen, och jag har fortfarande ont. Efter det var jag faktiskt riktigt, riktigt rädd när jag skulle sitta upp. Det tog 3 dagar innan jag pga smärtan ens kunde kravla mig upp i sadeln igen, och i 2 månader efteråt var jag sned och obalanserad och blev ju därmed osäker pga det också. Och det tog veckor av envishet och en snäll ridlärare/medhjälpare som fick leda eller longera innan jag vågade rida "själv" igen. Ledas runt, som vuxen! Men det var enda sättet, att normalisera det hela igen. Att upptäcka att nä, bara för att jag åkt av en gång så kommer det inte hända varje gång. Fast jag visste det rent logiskt, så är känslor en helt annan sak. Det oväntade - varför stack han så plötsligt? Kontrollen - jag är ett kontrollfreak och hatar att tappa kontrollen. Och smärtan. Riktigt överj-vligt ont gjorde det. Gör fortfarande om jag missar att styrketräna. Och det ilar till i magen, fortfarande, varje gång jag sitter upp. Är inte rädd när jag väl sitter där, men det var vid uppsittningen det gick snett den där gången och det är i det momentet jag fortfarande inte litar på hästen till 100%. Men jag och hästen har jobbat jättemycket på vår relation, utsatt oss för utmaningar (bland annat travat över presenningar, utforskat nya ställen, mm) och ju mer vi litar på varandra och lär känna varandra, ju mindre ilar det i magen.

Med det här så vill jag inte skrämma upp dig, utan bara berätta att det är ok att bli rädd. Det är naturligt att vara rädd för att förlora kontrollen eller att göra illa sig.

Och det går att hantera. Upp i sadeln i en form som du är bekväm med (kanske ta extralektioner där läraren longerar dig och det enda du behöver tänka på är att hitta din balans), tills det känns normalt, lätt och "tråkigt". Då går du ett litet steg utanför din komfortzon (kanske skritta runt själva, men utan stigbyglar) och stannar där tills det har blivit bekvämt och normalt. Och så ett steg till.

Ett annat sätt är att leta efter någon som söker en medryttare till en riktigt snäll och "tråkig" häst som bara behöver lite extra motion och inga större krav. Det kanske kan räcka med att du går på promenader vid hand med hästen, för jag tror verkligen på att det enda sättet att kunna släppa rädslan på, är att veta hur hästen kommer att reagera på olika saker. Att du från marken kan se vad hästen reagerar på, vad den gör när den blir rädd, och att ni kan komma över det tillsammans. Att ha små "mini-kriser" och ta sig igenom dom. Och när ni kommit över en sak på marken, då kan du börja uppsuttet :).

Kunskap och erfarenhet är trygghet, för mig iaf :). Nöta det som känns tryggt och bekvämt, tills du vågar dig på en liten liten utmaning. Och nöta den tills den känns trygg och bekväm. And so on.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag är också livrädd för att bli släpad efter hästen, därför rider jag med stigbyglar med tåhättor. Inte en chans att fötterna kan fastna.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Och är man ute i terrängen så kan det tänkas att man får halta hem själv om hästen beslutar sig för att inte göra sällskap.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Jag har nog ramlat av ca 50 ggr iaf. Mest som barn/ungdom men även numera trillar jag ibland, oftast är det då när jag skrittar på lång tygel ute med tankarna på annat och hästen blir skrämd:) Jag har ramlat av på massor av olika underlag och på olika sätt(in i hinder) och oftast gör det inte så ont, jag kan känna mig lite mör dagen efter om jag ramlat på något hårt.

Enda gången jag kan minnas att jag blivit rädd var när jag fastnade i stigbygeln. Jag hängde liksom och dinglade medan hästen hade panik och försökte sparka mig. Då hann tankarna snurra. Som tur var gled jag ur stöveln som var lite vid i skaftet efter några meter. Efter den upplevelsen är jag noga med att rida med säkerhetsstigbyglar och jag har aldrig fastnat igen.

Värsta skadan är ett brutet finger, inte i hela världen.

Jag rider inte med väst. Känner mig klumpig med väst på men jag förstår ju att det är en vanesak och det är ju en bra grej egentligen. Har sagt att om jag ska köpa unghäst igen ska jag skaffa det.

Jag håller med den som tidigare i tråden tyckte att det blir läskigare när man inte ramlat av på länge. Om man ramlar av lite okomplicerat ibland så blir det mindre läskigt.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Samma här, nu borde det vara dags snart, det var ett tag sedan. Kanske två år.

På ridskolan när jag var tonåring var hästarna som popcorn, man föll av hela tiden. Det var ingen större fara någon av gångerna för mig. Det blir en duns, man blir lite stel och kavar upp igen. Vet inte hur långt jag är på väg till mina 100 avramlingar (en bättre bit kanske). Jag har hållit mig till avramling på ridbana eller gräs.

(Alla gånger utan väst, men med väst är vad som rekommenderas allmänt och säkert bättre.)

Man kan tex dingla på mage över bommarna eller landa med ändan först in i bomhållaren, blåmärke i rumpan.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Bäst att tillägga, självklart blir man rädd och det ilar i magen varje gång man nästan ramlar av och man är rädd när man faller (om man registrerar det). Men jag tror det är så i många sporter.
 
Sv: Har ALDRIG ramlat av, RÄDD för att göra det!!!

Tack så mycket allihopa för era svar!! Har läst igenom alla och ska tänka på det ni sagt, det känns faktiskt bättre nu och om några dagar ska jag hoppa och jag känner faktiskt "ramlar jag av så får jag väl göra det då, det är väl inte hela världen"!! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 876
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp