Happy Mouth-bett - stelhet/mjukhet?

Alexandra_W

Trådstartare
Ville ju ha tag i ett Happy Mouth i 10.5 cm till unghästen men hittade inget i de affärer jag sökte i. Via Buke fick jag dock erbjudande om att köpa ett rakt i 10.5 cm som jag såklart nappade på.

Fick hem det idag och till min förvåning är det väldigt mjukt och böjligt! De jag klämt på i affären har varit ganska hårda och stela. Detta bett är inte använt heller, utan provat och undanhängt så det kan inte vara regelbunden användning heller.

Jag tycker det är en JÄTTEFÖRDEL att det är mjukt och böjligt så jag klagar inte - tvärtom. Det är exakt vad jag 'önskade' mig (lite tjockt kanske men det är svårt att komma ifrån oavsett bett).

Men, hur kan det vara så mjukt och böjligt när de jag klämt på i affären varit så stela och oböjliga? Var de mjuka förr och det här är äldre, eller är det olika helt enkelt?

/Alexandra - GLATT överaskad och jättenöjd, och med fingrar sombara kliar efter att se vad unghästen tycker om det =)

Sv: Happy Mouth-bett - stelhet/mjukhet?

Är du säker på att det är ett Happy Mouth?? Det finns ju andra typer av syntetbett som liknar Happy Mouth till utseendet.

är ingen expert på det här, men jag har fått uppfattningen av att det är olika mjukhet/stelhet beroende på tillverkaren.

har dock bara negativa erfarenheter med dessa bett då hästarna ofta blir sega och okänsliga i munnen

Sweet skrev:
Är du säker på att det är ett Happy Mouth?? Det finns ju andra typer av syntetbett som liknar Happy Mouth till utseendet.

Så säker jag kan bli, det står det på det, inpräglat i själva plasten.

brokensilence skrev:
är ingen expert på det här, men jag har fått uppfattningen av att det är olika mjukhet/stelhet beroende på tillverkaren.

har dock bara negativa erfarenheter med dessa bett då hästarna ofta blir sega och okänsliga i munnen

Jag ska bettvänja unghästen på det, så det ska inte ridas på.

Seg ock okänslig i munnen blir inte hästen av bettet utan av den som håller i tygeln...

har de på min polle när hon rids, hon älskar de! hon kna inte gå me hårda metallbett....
har för mig att ja har sett happy mouth bett som varit mjukare än dem man brukar se...

Sweet skrev:
Seg ock okänslig i munnen blir inte hästen av bettet utan av den som håller i tygeln...

Fin stavning jag lyckades få till! :D

Det finns två modeller. Ena är mjuk - överdragen stålwire. Så det är väl den du fått tag på :)

Liknande trådar

Utrustning Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett...
Svar
10
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden