Hantverk marknadsföra?

Spirit

Trådstartare
Jag pysslar en hel del.
Tillverkar bland annat smycken i olika material, tenntrådsflätning, pärlor, läder, med kedjor, bokmärken, mobilsmycken & nyckelringar osv.

Jag säljer en del via bloggen (inga stora summor, går med nöd & näppe jämnt upp) men har beslutat att med hjälp av en vän ta ut det på en hemsida istället för att marknadsföra mig bättre.

Hur bär man sig åt om man vill sälja på marknader, mässor & på andra ställen dit det kommer mycket folk?
Tänker på skördefestivaler, vanliga marknader & särskilda hantverks mässor av olika slag.

Måste jag registrera mitt varumärke & hobbyverksamhet hos skatteverket, vilken är gränssumman innan jag måste ha F-skattesedel & börja betala skatt & moms?

Har läst på skatteverkets hemsida men blev inte ett dugg klokare.

Någon som själv håller på med hantverk som har koll?

Mvh
Spirit
 
Sv: Hantverk marknadsföra?

I princip är det så att om man tillverkar i syfte att sälja så anses det vara vinstsyfte.

Dvs vara företagsliknande.

Ett företag definieras som att det ska vara självständigt, ha varaktighet och vinstsyfte.

Så om man står tex på lokala prylmarknaden och säljer enstaka saker ett par gånger om året och begär i princip materialkostnaden är det ingen som kan säga något.

Dvs då är det vare sig varaktighet eller vinstsyfte.

Gäller det att man säljer av bohag, begagnade kläder och liknande etc som man själv använt så får man göra detta utan att skatta. Men det gäller bara om det rör sig om rimliga summor på under ett år. Gäller det smycken man ursprungligen tillverkat till sig själv, använt och sedan att man säljer dom efter någon tid så borde smycken kunna falla in under denna kategori. ( Men inte om man tillverkar för att sälja med vinst).

Vet inte om det finns några exakta summor angivna här men det brukar anses att upp till en 30-40000:-/ år har nån sorts rimlighet. Tex om man säljer sin begagnade skinnsoffa kan det ju bli några tusenlappar.

Man kan säkert stå och sälja saker som hobbyverksamhet, men då måste man ändå se till att ha en bokföring. Man får ju dra av för sina kostnader även om man inte får dra av moms om man har hobby. Så om man står på en marknad och säljer saker får man dra av för transporten av prylarna dit och hem, vad det kostar att hyra bord etc och materialkostnanden för föremålen och vad man har köpt in för verktyg för att kunna göra hobbyn. Är det sedan kvar en vinst får man kolla upp med skattemyndigheten hur man ska göra. Man kan ju betala skatt för den inkoomsten utan att ha ett företag, men rör det sig om summor som motsvarar ett företag är det ju så att det är bäst att faktiskt starta ett företag.

Skattemyndigheten är skyldig att svara på ens frågor om vad som gäller och tycker man det är otydligt i deras broschyrer är det bara att kontakta dom.
 
Sv: Hantverk marknadsföra?

Hur bär man sig åt om man vill sälja på marknader, mässor & på andra ställen dit det kommer mycket folk?
Tänker på skördefestivaler, vanliga marknader & särskilda hantverks mässor av olika slag.

Man kontaktar arrangörerna och säger att man är intresserad av att medverka och så frågar man vad det kostar att hyra en försäljningsplats. Vissa ställen har stora krav på hantverkets kvalitet. Dvs då kan det vara svårt att få vara med, med smycketillverkning om man gör smycken av pärlor och andra färdiga delar som man monterar ihop. Då brukar det krävas att man gör nästan allt från scratch, tex tenntrådsarbeten och sånt man gjuter eller sågar ut själv.

Gäller det historiska marknader har de ofta krav på att det ska röra sig om dokumenterade historiska smycken och inte saker i modern stil.

Gäller det större arrangemang så kostar det rätt många tusenlappar att stå att sälja, men det kan iofs ändå löna sig om där är mycket folk som har spenderbyxorna på. Men där det är dyrt är det ju alltid en chanstagning. Vanliga prylmarknader etc där brukar det kosta 100-200:- att hyra ett bord.

Man kan kolla med kommunen om det tex finns torgplatser. Ofta är det mycket folk som strosar omkring sommartid i kuststäderna. Ibland kan man hyra försäljningsplats i foajeerna till större matbutiker. Jag har tex sett folk som säljer smycken stå och sälja både på Konsum och Ica.
 
Sv: Hantverk marknadsföra?

I mina trakter är det en hel massa julmarknader i slutet av november.
bygdegårdar, kulturgårdar och andra ställen har julmarknader samma helg. Man kan åka runt och besöka flera.

Kafét där jag är om dagarna kommer att ha julmarknad och hon som driver det har t.om. satt ut annons i lokala annonsbladet för att ragga hantverkare..

En lokal utvecklingsgrupp här i trakten kör både höstmarknad och julmarknad och så några marknader framåt våren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp