Hantering på väg .

orcide

Trådstartare
Jag har börjat bli irriterad som bara den just nu .
Där jag bor passerar en bilväg utanför huset , visserligen en grusväg men trafikerad sådan .
Vägen är normalbred och jag bor mellan två uthyrningsstall där det mest står hopp o dressyr hästar som tävlas o tränas på typ medelnivå.
Kvinnorna som äger dessa hästar är i 40-50års ålder .
Problemet är detta :
Dom promenerar hästarna på vägen i träns o longergrimmor inspännings tyglar mm mm men ingen av dom kan konrollera sina djur !
Det går inte att passera dom med en bil trotts att ytrymme finns då dom inte klarar av hästarna som dansar o larvar sej .
En har tom en lös hund med sej som hon inte heller har kontroll över alls .
Dom som rider har inte heller kontroll , hästarna dansar , backar o reser sej om man tex står på garageinfarten . Om vi gör nåt ljud så får dom vansinnes attacker o man ska vara tyst på sin egen gård .

Vad tycker ni andra om detta ?
Jag har tre hästar som jag kan leda på en högtrafikerad väg i bara pannluggen om det skulle behövas så jag irriterar mej på att dom inte kan uppfostra sina djur alls.

Sv: Hantering på väg .

Om du är så bra borde du ju erbjuda dig hjälp istället för att irritera dig på dom.
Man kan inte mottag hjälp från en som är irriterat så först får du lugna ned dig. Prov att vara lite accepterande för andra, ingen tycker det är roligt att gå med en svårhanterat häst.
Om du kan visa förståelse istället för irritation, är jag säker på att de lyssnar på dig.

Låter inte kul. Klart att du ska kunna vara som vanligt på din tomt utan att behöva oroa dig över att störa hästar på vägen. Låter för mig helt otroligt att man är på en väg med hästar som inte går att leda om du nu inte överdriver. Jag tror däremot inte att det är mycket du kan göra, passera så lugnt du kan med bilen och håll låg profil är nog mitt tips. Det är nog ingen ide att ens erbjuda hjälp om det är människor du inte känner. Däremot kan man säkert höja ribban lite genom att allt som oftast ha lite normal liv och rörelse på tomten som dom får anpassa sig till. Då kommer ju antingen hästarna att vänja sig och bli tryggare eller så väljer ju ägarna att inte passera. Kom ihåg, irritationen påverkar bara dig själv, och det negativt. Man väljer ju själv om man stör sig på andra eller inte. Försök förändra det till något positivt, kanske ett bevis på hur duktig du varit som lyckats få så trygga hästar i en så otrygg miljö?

Dessa människor går inte att tala med , jag har försökt .

Jag tycker det är en självklarhet att hästar ( och andra djur ) ska vara välhanterade när man vistas på väg o i trafik .
Dom har passerat tomten i snart ett år o inte blir det bättre tyvärr ..
Visst är irritationen min egen men att säja att jag ska vara förstående ,nee det tycker jag inte .
Alla kan ha en eller två dåliga dagar med sin häst men inte jämt .
Det går inte att passera dom med bilen alls o ibland har man faktiskt bråttom oxå .

Förhoppningsvis svarade du på fel inlägg men annars får jag be om ursäkt om jag var otydlig. Jag menar inte att du ska vara förstående för att dom är på vägen med sina ohanterbara hästar. Tycker att det är grymt oansvarigt, speciellt mot hästarna. Jag tror bara att det är onödigt att lägga energi på något man inte kan påverka till det bättre och då kan det vara bra att försöka så gott det går att stänga av vad som händer utanför tomten och hoppas på det bästa. Men det är ju självklart svårt speciellt om någon riskerar att bli skadad. Det finns ingen annan möjlighet förresten? Kan tex. någon markägare upplåta en stig bredvid vägen för hästarna att gå på? Vad säger stallägarna om du pratar med dom?

Förhoppningsvis svarade du på fel inlägg men annars får jag be om ursäkt om jag var otydlig. Jag menar inte att du ska vara förstående för att dom är på vägen med sina ohanterbara hästar. Tycker att det är grymt oansvarigt, speciellt mot hästarna. Jag tror bara att det är onödigt att lägga energi på något man inte kan påverka till det bättre och då kan det vara bra att försöka så gott det går att stänga av vad som händer utanför tomten och hoppas på det bästa. Men det är ju självklart svårt speciellt om någon riskerar att bli skadad. Det finns ingen annan möjlighet förresten? Kan tex. någon markägare upplåta en stig bredvid vägen för hästarna att gå på? Vad säger stallägarna om du pratar med dom?

Nej jag svarade på den andras inlägg på samma knapp bara .
Det går inte att göra en stig bredvid vägen där är min hage o på andra sidan mitt hus .
Jag vet att detta låter inskränkt men det verkar som att dessa dressyr/halvblods ägar tanter inte vill lägga nån tid alls på hanteringen av sina hästar , dom vill bara rida o tävla sen skiter dom i resten verkar det som .
Stallägaren är en av dom värsta i det gänget med en häst som sparkar bakut om man kommer i närheten av den hästen .
Finns det ingen lag man kan åberopa tror ni ?
En häst är ju ett fordon ? Fast den kanske inte räknas så om den leds ?

Finns det ingen annan möjlighet att ta sig till en ridväg är man ju tvungen att ta bilvägen. Och utan träning i trafik blir ingen häst trafiksäker.

Jag har haft ett gäng totalt trafiksäkra hästar och så en som faktiskt aldrig blev riktigt säker trots att han var ytterst välhanterad och säker för övrigt.
Tro mig när jag säger att det är en rent helsicke att inte kunna lita på sin häst i trafiken!!!

Jag tycker alltså mer synd om dem än om dig.;)

Det finns inte så mycket du kan göra tyvärr.
Jag tror nog faktiskt att dem har det tuffare än vad du har, då det borde vara otroligt jobbigt att kunna hantera sin häst.
Det gäller att visa hänsyn ifrån bägge parter.. möter du hästarna när du sitter i bilen så är det väl bara att stanna och låta hästarna passera och sen köra vidare?
De kan ju inte vara runt din gård 24 timmar om dygnet. Ser du att dem kommer så kan du väl bara lugna dig en liten stund tills dem gått förbi och sen fortsätta med det du höll på med.
Bara för att dina djur är trafiksäkra och har bra psyke så betyder det inte att alla hästar har det. Alla hästar kan bli bättre, men alla är ändå olika i sättet och psyket.

Jag vet en lag iaf som du ska tänka på, när du ex. kör bil. Om du som bilist är oförsiktig och skrämmer hästen så att det blir en olycka, då är det du som blir åtalad. Men om hästen däremot gått på fel sida utav vägen (vänster sida) så är det ryttaren istället som gjort fel.

Chansen är ju vansinnigt stor att det funkar att kliva in i stallet, harkla sig och vräka ur sig något i stil med, -hörreni brudar, nu är jag så trött på att ni inte kan hantera era hästar så nu är jag här för att hjälpa till!
-Uppställning för lektion!!

Tror tyvärr detta är något som de måste komma fram till själva.
Fast jag skulle nog kanske ändå försöka prata med dem för om jag inte är helt fel underrättad så är det du som bilförare som blir ansvarig om något händer när du passerare en dansande häst.

Alla vet väl att besserwissrar som använder div tyglar och jox på sina hästar inte går att tala med.Dessa varelser blir mer och mer vanliga och tar mer och mer plats dvs visar ingen som helst hänsyn mot andra vare sig fyrbenta eller två benta.:devil:
Har de dessutom hanterings problem med häst eller hund så ska man helst hålla sig borta och låta de råka ut för något...Jag vet,har flertalet ny inflyttade runt mig med både lösa hundar och hänsynslös ridning förbi på helgerna.Här ska hundarna med på ridturen men att ha koll på dom är inte så viktigt.

Ryttaren anses inte alltid ha gjort fel om hästen är på vänster sida av vägen, man analyserar hela situationen.

Vet av egen erfarenhet.

Jag har tre hästar som jag kan leda på en högtrafikerad väg i bara pannluggen om det skulle behövas så jag irriterar mej på att dom inte kan uppfostra sina djur alls.

Är det helt säkert att det beror på brist på uppfostran? Hästar kan ju vara mer eller mindre lättskrämda menar jag. Jag har själv en riktig liten fegis. Så länge han står i stallgången kan min hästrädda mamma krypa under magen på honom om hon önskar det för han verkligen supersnäll. Utomhus däremot är det mycket som är läskigt och det går inte att träna bort precis allt av det beteendet. Jag kommer alltid få leva med att han reagerar över plötsliga ljud, hastiga rörelser osv även om reaktionerna är mycket mindre nu än vad de var i början. Det är sån han är helt enkelt.
Nu väljer jag lite grann vilka situationer jag försätter honom i så jag rider t ex inte på hårt trafikerade vägar där det kommer långtradare för dom är han livrädd för. Bilar går däremot alldeles utmärkt även om de passerar väldigt tätt inpå.
Jag skulle aldrig få för mig att be någon sluta greja i en trädgård bara för att hästen tramsar. Det får min häst lära sig att hantera och jag ser det som ett bra tillfälle att träna. Har mycket svårt att se att personen i trädgården skulle behöva ha något större problem med det. Vi är ju inte inne i trädgården och trampar omkring. :)

Bra! Då är jag inte ensam om att irritera mig på Hästfolks "väg-vett".

Ärligt talat, sluta skäm ut mig hästfolk! Hästar som dansar på vägen ska inte vara på vägen. På vägen ska du ha kontroll på ditt fordon. Punkt.

GIVETVIS är det djur vi talar om. Kreatur som har egna krafter och tankar och har fri vilja att göra vad de vill. Kommer en bil i för hög hastighet o gruset sprutar, ja, då ballar även min häst ur. Min häst går inte att leda på en trafikerad väg i pannluggen, men han går alldeles utmärkt att leda/rida i grimma eller träns.

Ryttare verkar tro att vägen är deras. De rider mitt på smala grusvägar, gärna i full galopp. Möter de en bil så är blicken riktad rakt fram, inte ens en nick för att visa tacksamhet mot bilen som sänkte hastigheten.

Och. Skiter din häst på vägen, sitt av och sparka ned det i diket. Hur svårt ska det vara för hästmänniskor att visa respekt? När vi kräver respekt av andra.

Jag tycker att allt för få ryttare visar ömsesidig respekt. Det är tråkigt tycker jag.

Jag tycker inte heller att man ska ge sig ut på vägarna med hästar som inte är stensäkra i trafiken. Då får man träna hemma.

Det är väll det dom gör? Tränar hemma, dom bor ju också där! ;)

Jag tror nog att TS har kommit på fel fot med inackorderingarna, men det lättaste sättet att lösa det på är nog att bita sig i läppen lugna sig och prata med dom.

tex, om det inte går att köra förbi. Stanna och fråga vänligt hur dom vill att ni ska mötas på vägen. Jag tex vill hellre att bilen rullar förbi i måttlig fart än att man faktiskt stannar. (de flesta hästar jag vet börjar i alla fall fundera om fordonet stannar, sen om dom går ändå eller blir misstänksamma och börjar dansa ja det är väll olika)

Sen så klart ska ni få vara som ni är på er tomt. Men jag det klart att det är trevligt och hjälper till om man hejar på den som passerar och inte smäller igen bilen mitt framför passerande häst tex.

Jag tycker inte heller att man ska ge sig ut på vägarna med hästar som inte är stensäkra i trafiken. Då får man träna hemma.

Hur tränar man detta hemma?

Min häst är rädd för lastbilar. Finns inte en chans i världen att vi får in en lastbil på gårdsplan som vi kan öva på.

Jag skulle hellre säga att man sätter upp en duktig och trygg ryttare och tar sällskap av ytterligare ekipage med trafikvan och lugn häst och så ger man sig ut på småvägar med lite trafik och tränar. Sen kan man öka på efter hand.

Det finns ju en gräns för vad man kan träna hemma på gårdsplan. Det är ungefär som att säga att man inte ska ge sig ut på tävling förrän hästen har tävlingsvana.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 014
Senast: Rouise
·
M
Övr. Hund Läste en tråd nyss om ett hundslagsmål o blev irriterad!! Min stackars Bobby blev anfallen i sommras av en stor Irlänsk setter, Bobby...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Milosari
·
T
  • Låst
Övr. Barn När jag har suttit i 10 minuter vid datorn så kommer mor. Säger att jag bara sitter vid datorn och att jag itne har nåt liv. Att jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 996
Senast: hotmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar