Hantering av unghäst!

D

Dave Crockett

Hej!:)

Skulle vilja få lite tips om vad man kan träna med en tvåårig valack som så småningom ska bli ridskole häst? Vi har lett honom i ridhus med träns och vi har även lett honom på en ute ridbana. Han är snäll och trevlig men i bland lite väl busig. Vi har även gjort så att en av oss leder honom i tränset med ett grimskaft medan den andra går bredvid på andra sidan och håller i tyglarna. Om vi ska svänga till höger kramar vi i höger tygeln, till vänster i vänster tygeln, halt kramar i båda och så där. Han är väldigt duktig men han går och gapar väldigt mycket med bettet. Han har ingen nosgrimma och han har ett bett som är helt i gummi. D.v.s att man kan böja det åt alla möjliga håll lätt. Det är odelat och lite halvtjokt. Det har även äppelsmak!:smirk: Kan det vara så att han inte riktigt tycker om bettet av någon anledning eller kan det bara vara att han är lite ovan att ha bett? Han har nämligen inte haft det så många gånger.

Men återigen, jag skulle bli jätte tacksam ifall om jag kunde få lite nyttiga tips om vad man kan göra ;)

När man ska göra halt så kan han stå still ett tag men kan sedan bli lite väl otålig.:bump: Vill även ha tips om hur man kan göra för att få honom att stå still längre stunder.

Tacksam! :D:bow:

Sv: Hantering av unghäst!

-Han sak kunna sitta fast, i stallgång eller i boxgaller
-Kunna lastas, gärna av en ensam person
-Kunna lyfta på benen
-Gå över skumma saker, som en presenning tex

Låt honom vänja sig vid bettet utan att ni håller i det. Bättre då att sätta en grimma över tränset så att ni håller i grimma o grimskaft.
Se till att bettet passar ordentligt och sitter bra i munnen.
Men gå varsamt fram och låt honom njuta av att vara liten!!
Träna bara korta korta stunder så att han behåller motivationen o tycker att det är roligt. Man "tränar" hästen varje gång man hanterar den, små vardagliga saker som är av stor betydelse.
Plottra inte för mycket med honom,
hästar behöver vara hästar oxå för att må bra. :banana:

Om han ska bli en bra ridskolehäst så kan han ju inte skygga för allt han ser.
Miljöträna med honom mycket:)

-Han sak kunna sitta fast, i stallgång eller i boxgaller
-Kunna lastas, gärna av en ensam person
-Kunna lyfta på benen
-Gå över skumma saker, som en presenning tex

Tack så mycket för tipsen! Han kan sitta fast och lyfta på hovarna men får ibland lite dålig balans. Men vi ska se vad för något som finns tillgängligt att träna med och sedan göra det! Tack ennu en gång!:D

Låt honom vänja sig vid bettet utan att ni håller i det. Bättre då att sätta en grimma över tränset så att ni håller i grimma o grimskaft.
Se till att bettet passar ordentligt och sitter bra i munnen.
Men gå varsamt fram och låt honom njuta av att vara liten!!
Träna bara korta korta stunder så att han behåller motivationen o tycker att det är roligt. Man "tränar" hästen varje gång man hanterar den, små vardagliga saker som är av stor betydelse.
Plottra inte för mycket med honom,
hästar behöver vara hästar oxå för att må bra. :banana:
Tack så mycket för att du svarade! :D Ja vi går inte så ofta i träns med honom utan bara när vi är ute i paddocken eller ridhuset. Han går på lösdrift. När vi går med honom så går vi upp till 15min och vissa gånger en halvtimme, tycker du att det är lagom med tid eller för mycket!:confused:

Om han ska bli en bra ridskolehäst så kan han ju inte skygga för allt han ser.
Miljöträna med honom mycket:)
Tack för tipset! Ja miljöträning var nog ingen dum idé!:idea:
Det ska vi också göra! Tackar förresten alla som svarar!:rofl: :D

Ni skulle kunna löshoppa honom lite lätt, jättelågt.
Ja det låter kul för honom. Han är redan nu ganska så självsäker faktist, iallefall om man skulle gämföra med en annan unghäst som går på lösdriften med honom. Vi har testat ungefär 40-50 cm med honom och det tyckte han var jättekul, vi gjorde det bara en gång..
Tackar så mycket!:)

Dom där 15 min - 30 min är det intensivt då eller går ni typ bara?
Jag brukar gå i skogen mycket med unghästen (snart 3) det är ju både motion och roligt. När vi är ute är det allt från en kvart till en timma, medans vi går slänger jag in lite grejer som halt då ska han också stanna, inte äta gräs när vi är i rörelse o sånna grejjer..

Så miljöträning röstar jag på =)

Jag menar man stöter nästan alltid på något läskigt ute i skogen, men det är ju bra att dom vänjer sig.

När man säger träning av en unghäst, så menas det ju allt från att ledas/tömköras, till den vardagliga skötseln tycker jag, så som stå på gången, spola benen, lyfta hovarna, flytta sig för ett lätt tryck osv. Det tycker jag är den viktigaste träningen för en unghäst.
Träna bara kortare stunder med honom, spec på banan. En bebis tröttnar ganska fort, och det är ju meningen att han ska tycka det är roligt, och behålla sin glädje och motivation för arbetet, och inlärning av nya saker. Bra är ju att gå promenader i skogen, allt från korta stunder, upp till en timme. Det finns mkt att göra i skogen. Träna ledarskap, titta på läskiga stubbar (som det brukar gömma sej troll och monster bakom:p ), och kliva över stock och sten. Men som sagt, se till att inte "tråka ut honom", lr göra samma saker hela tiden.

Här kommer lite saker som jag gjort med min bebis som jag gjorrt från han var bebis, tills idag. (Han blir tre om en månad).

*Träning av den vardagliga skötseln, ledarskap osv.
*Gå över preseningar, sittskydd, kolla på paraplyer, öppna-stänga dörren till ridhusmanegen och han ska då vara följsam och inte skutta runt, gå över bommar, ut i skogen och gå fram/stanna när jag säger till, även att det är ngt som är farligt, och att kunna gå ensam utan annan häst med.
*Stått på en pall bredvid honom, för att han ska lära sej att se mej över honom, (alltså när jag senare skulle rida honom), lagt händer-armar-överliv över ryggen lite lätt på han, när jag stod på pallen.
*Last-träning, först av ngra personer, sen av bara mej.
*Löshoppning/longering/tömkörning
* Löst spänd sadel. Jag använde mej de första gångerna av en sån där shettlans ponny sadel, som bara är som en liten skinnlapp. Senare av en syntetsadel som jag först satte fast med en täckesgjord, för att senare spänna fast löst med vanlig sadelgjord, och låta vara på vid longering. När han vant sig vid det, släppte jag ner stiglädrena utan stigbyglar, så de fick flaxa runt när han blev ledd lr longerad.
*Hängt på honom, och nu har jag ridit honom ungefär 5 gånger:)

Så, jag tycker du ska träna på ledarskap,veta vem som bestämmer, att han inte ska vara "skvätten", dvs titta/gå på presenningar osv. Ta det du har, plastpåse lr vad som nu finns till hands.

Alla dom sakerna jag gjort, har varit under en lång tid, och då ganska korta stunder, för att inte tråka honom. Men då vi höll på skulle/ska han lyda och vara uppmärksam på allt jag gör. Har tränat på saker i perioder, sen låtit honom vara och bara vara häst, och sen tagit tag i saken/sakerna efter ett tag igen. De måste ju få känna att de är bebisar:) .

Ang tränset, så låt honom vänja sig vid det, innan ni börjar med tyglarna. Ha en grimma över och led i. Antingen trivs han inte med bettet, lr så är det bara ovant att ha ngt i munnen.
Se efter om han håller på att tappa ngn tand, lr har gjort det. Det kanske ömmar lite i munnen på honom.

Lycka till med lillkillen! Är så himla roligt att ha att göra med unghästar!

Dom där 15 min - 30 min är det intensivt då eller går ni typ bara?
Jag brukar gå i skogen mycket med unghästen (snart 3) det är ju både motion och roligt. När vi är ute är det allt från en kvart till en timma, medans vi går slänger jag in lite grejer som halt då ska han också stanna, inte äta gräs när vi är i rörelse o sånna grejjer..

Så miljöträning röstar jag på =)

Vi går bara, travar typ aldrig... Ja miljöträning blir bra..:banana:

När man säger träning av en unghäst, så menas det ju allt från att ledas/tömköras, till den vardagliga skötseln tycker jag, så som stå på gången, spola benen, lyfta hovarna, flytta sig för ett lätt tryck osv. Det tycker jag är den viktigaste träningen för en unghäst.
Träna bara kortare stunder med honom, spec på banan. En bebis tröttnar ganska fort, och det är ju meningen att han ska tycka det är roligt, och behålla sin glädje och motivation för arbetet, och inlärning av nya saker. Bra är ju att gå promenader i skogen, allt från korta stunder, upp till en timme. Det finns mkt att göra i skogen. Träna ledarskap, titta på läskiga stubbar (som det brukar gömma sej troll och monster bakom:p ), och kliva över stock och sten. Men som sagt, se till att inte "tråka ut honom", lr göra samma saker hela tiden.

Här kommer lite saker som jag gjort med min bebis som jag gjorrt från han var bebis, tills idag. (Han blir tre om en månad).

*Träning av den vardagliga skötseln, ledarskap osv.
*Gå över preseningar, sittskydd, kolla på paraplyer, öppna-stänga dörren till ridhusmanegen och han ska då vara följsam och inte skutta runt, gå över bommar, ut i skogen och gå fram/stanna när jag säger till, även att det är ngt som är farligt, och att kunna gå ensam utan annan häst med.
*Stått på en pall bredvid honom, för att han ska lära sej att se mej över honom, (alltså när jag senare skulle rida honom), lagt händer-armar-överliv över ryggen lite lätt på han, när jag stod på pallen.
*Last-träning, först av ngra personer, sen av bara mej.
*Löshoppning/longering/tömkörning
* Löst spänd sadel. Jag använde mej de första gångerna av en sån där shettlans ponny sadel, som bara är som en liten skinnlapp. Senare av en syntetsadel som jag först satte fast med en täckesgjord, för att senare spänna fast löst med vanlig sadelgjord, och låta vara på vid longering. När han vant sig vid det, släppte jag ner stiglädrena utan stigbyglar, så de fick flaxa runt när han blev ledd lr longerad.
*Hängt på honom, och nu har jag ridit honom ungefär 5 gånger:)

Så, jag tycker du ska träna på ledarskap,veta vem som bestämmer, att han inte ska vara "skvätten", dvs titta/gå på presenningar osv. Ta det du har, plastpåse lr vad som nu finns till hands.

Alla dom sakerna jag gjort, har varit under en lång tid, och då ganska korta stunder, för att inte tråka honom. Men då vi höll på skulle/ska han lyda och vara uppmärksam på allt jag gör. Har tränat på saker i perioder, sen låtit honom vara och bara vara häst, och sen tagit tag i saken/sakerna efter ett tag igen. De måste ju få känna att de är bebisar:) .

Ang tränset, så låt honom vänja sig vid det, innan ni börjar med tyglarna. Ha en grimma över och led i. Antingen trivs han inte med bettet, lr så är det bara ovant att ha ngt i munnen.
Se efter om han håller på att tappa ngn tand, lr har gjort det. Det kanske ömmar lite i munnen på honom.

Lycka till med lillkillen! Är så himla roligt att ha att göra med unghästar!

Tackar så jätte mkt för att du svarade! :D:D Tackar också för tipsen och för allt!:D Ja han är så himla rolig, har inte hållt på så mycket med unghästar förr men det är nog bland det roligaste med hästarna! :D:D

Kör in honom! Jättebra träning och ni har mycket gratis när han sedan ska ridas in. Min dåvarande 2-åring kördes in utan problem och reds sedan in året efter också helt okomplicerat. Jag kunde lasta henne själv redan som ettåring, även om man alltid bör vara två, åkte till ridhus för miljöträningens skull och hon är en pärla att ha med sig ut på nya ställen.

Tackar för Tipset! :banana: Tur för dig att din häst kunde lastas redan som ettåring för honom gick det väl ungefär två timmar innan han gick in:crazy:. Då var det också hästar där inne redan....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama