Hantering av föl/unghäst

M

maddemupp

Har en ridhäst och ett föl på 7 månader. Min fundering är nu hur jag på bästa sätt gör för att vänja av fölungen att vara själv i hagen när vi är ute och rider :confused: Hur har ni gjort??
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

I vårt stall lämnar vi aldrig nån häst ensam i hagen när andra rider ut . dom får komma in istället .
Själv har jag en unghäst som jag lämnar ensam i hagen under uppsikt .I början var det " high life "jag la några morötter i hagen , men nu går det lugnt till när han är ensam.
Träning ger färdighet säger dom .lycka till!
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

Du kan inte lämna en liten unge ensam i en hage. Du får se till att det finns någon trygg individ med den då du ska rida ut med din häst...

AM
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

Jag hade sett till så att det fanns hästkompisar åt den, och möjligen stängt in den i stallet om den blir orolig av att lämna mamman.
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

Har en ridhäst och ett föl på 7 månader. Min fundering är nu hur jag på bästa sätt gör för att vänja av fölungen att vara själv i hagen när vi är ute och rider :confused: Hur har ni gjort??
Inlåst i säkert förvar med sällskap.

En lerig hage där bebis får panik är som bäddat för skador samt psykiskt trauma.
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

Eller menar du att ridhästen inte är dess mor o att det inte finns fler hästar:confused:

I såna fall skulle jag ta ut den stora ngn minut o sedan utöka- varje dag så det blir en rutin. Ge den mat.

gör man rätt får man inte vuxna hästar som inte "kan" vara ensamma.
De lär sig att den andra kommer hem igen.
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

Eller menar du att ridhästen inte är dess mor o att det inte finns fler hästar:confused:

I såna fall skulle jag ta ut den stora ngn minut o sedan utöka- varje dag så det blir en rutin. Ge den mat.

gör man rätt får man inte vuxna hästar som inte "kan" vara ensamma.
De lär sig att den andra kommer hem igen.


Ja ridhästen är inte mamman till fölet och tyvärr så har jag inte fler hästar att tillgå.
 
Sv: Hantering av föl/unghäst

Fölungen är och har varit väldigt självständig sen hon föddes. Väldigt lugn och trygg. När hon kom till oss gnägga hon efter sin mamma ett par timmar sen var det inget mer. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp