Hantering av föl - problem

T

Tex

Hjälp! Jag bor väldigt dumt, mitt i byn och har 200 meter till min sommarhage. Nu har mitt sto fölat för en vecka sedan, och eftersom vi måste över en ganska trafikerad väg på väg till hagen har jag fått lov att sätta på fölungen grimma och grimskaft när vi går till hagen. Han följer med fint, men är naturligtvis jätteskygg när vi ska sätta på honom grimman och fånga dem i hagen på kvällen (han är ju bara en vecka!!!). Det har varit så regnigt så jag har inte velat haft dem ute hela dygn än, därför måste jag "transportera" oss fram och tillbaka varje dag på det där sättet. Min fråga är: tror ni att det kommer att påverka honom negativt framöver? Tror ni han får dåliga erfarenheter av människor på det här sättet? :cry: Hade jag haft några alternativ hade jag INTE gjort på det här sättet. (Letar efter bättre boende, men det är dåligt med gårdar till salu i Dalarna) HJÄLP!!!!!
Maila gärna: swedish1978@yahoo.com

Sv: Hantering av föl - problem

tror inte att fölet kommer få några bestående men av att gå i grimma redan nu, tvärtom! Ju tidigare man börjar hantera dem ju bättre är det!

Min två-åring fick grimma på huvudet närhon var bara tre timmar gamla, hon föddes i hagen, men fick gå in pga ett regnoväder. Hon har blivit ledd i grimma sen dess, och stabilare unghäst får man leta efter!

Så på med grimman bara, och fotsätt hantera fölisen även när vädret är så fint att de kan gå ute dygnet runt!

Föl är oftast lite bråkiga att fånga i början, men de vänjer sig fort och blir mycket lättare att tas med som äldre om man börjat tidigt.

Problemet är inte att gå med honom. Han följer jättefint och är lyhörd, utan problemet är att fånga in honom i boxen respektive hagen INFÖR påsättandet av grimma respektive grimmskaft. Han är jätteskygg och det känns lite som våldtäkt att tvinga sig på honom varje dag. :cry:

Gör du något annat med honom förutom att ta av och på grimma?

Pyssla med fölet så den blir trygg i ditt sällskap.

Min blev så efter ett tag, men det var bara att vara lugn och envis. Fånga fölisen liksom runt halsen när man står vid bålen ungefär.

Jag har suttit i boxen mycket och försökt låta honom komma fram och få vara nyfiken själv, men han är skygg. Mamma är väldigt överbeskyddande också och går gärna emellan. Svårt tycker jag....

Jag gör så. Men man känner sig lite hemsk. Man önskar att han skulle få chansen att bli nyfiken och komma fram till mig när han kände sig redo för det. Det här känns emot alla mina principer om att man ska få hästen följsam och villig. Puh.....

Jag har liknande problem. Min fölis är 16 dagar.
Har en väg ca 100m att gå på till hagen.
Ut inga problem ,går då i grimma. Men från hagen får han gå lös. Vi måste vara 3 st när vi tar in. 1 som kollar bilar 2 som fixar hästarna. Då går det bra.
Men han har blivit tuffare nu. Man får ta på honom nu . Lite på halsen mm Försökt med grimma någon gång då.
Men i kväll inne i boxen då stod jag 1kvart och klappade honom. Han la huvudet i mina armar. Jag fick ta på öron panna, hals rygg mm.
De har stått inne halva dagen i dag regn rusk hela dagen. De får stå inne till förmiddagen då hovslagaren kommer. Det är blött ute ändå.
Får se hur det går med hovslagaren som skall kolla hovarna i morgon.

Hur var din fölis från början? Var han skygg? Jag har haft grimman på honom i hagen så vi lätt kunnat fånga honom. Funderade på att ha folk på utkik vid vägen och låta honom gå lös, men jag har inte tillgång till så mycket folk! Jag kan leda hem dem själv, men måste ha hjälp att fånga. Hur fick du komma intill i boxen? Det lät som en dröm att få klappa lite på honom... Jag kan stå och klia honom och så en liiiiten stund, men då måste jag ha "fångat" honom först, och sen ha en arm över halsen på honom lite försiktigt, då står han still. Jag fick i alla fall lite hopp nu! Tack! Man känner sig som en bov!

Hej
Ja han var mycket feg redan från början.
Jag har satt på grimma i boxen. Då har jag fått ta tag i honom med lite hårdare tag. Det fungerade då.
Hålla runt bogen .
Sedan har jag varit ute i hagen ofta. Bara varit där. matat stot. Då har han kommit fram. Jag har haft lite pellets i handen som han har varit nyfiken på.
Men har inte fått på grimma i hagen.
Men i dag har jag haft dom inne på grund av ös regn hela dagen. Då har jag passat på att ta honom flera gånger i boxen. Bara ta tag runt bogen. Då har jag fått ta över allt. Tvätta rompan som var smutsig. Klia panna öron hals ryggen mm

Och i morgon kommer hovslagarn hur det nu ska gå.
Vi är två stycken som kan hjälpas åt. Stot är ju lite hispigt när man bråkar med hennes föl.
Jag ställer nog henne på stallgången och tar fölet i grimma framför stot. Det gjorde jag med min andra hingst unge.
Man får nog bara bestmd mot dom och pyssla mycke mycke. Så blir det bra.
Vägen är jobbig

Mitt föl gick i grimma & grimskaft dagligen tills han var 3 veckor, då åkte dom på bete. Kom hem då han var 2 månader, då var det grimma & grimskaft som gällde igen.
Tror inte din fölis kommer ta sakda av det, det är väl bara nyttigt för honom att få lära sig.

Antar att dom kommer få gå på bete dygnet runt i sommar & få vara lite mer ifred. Så får han smälta allt då. Så går det ju utan problem att leda till hösten. :)

Det är bara att kämpa på, håll honom om hela "kroppen, det går inte att hålla en rädd fölunge om bara halsen, då försvinner rumpan iväg direkt... :angel:

Lårt han åla sig och protestera... sätt inte på grimman förräns han är någrlunda lugn...

Iår har jag tack o lov fått ett mkt socialt föl, men förra årets...hua då vad vi kämpade de första två veckorna med honom! :crazy:

Kan tillägga att idag är han den mest lätthanterade och sociala hästen av alla på gården!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 680
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama