Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

W

Welsh4Life

Är nybliven, stolt ägare till en welsh av cobtyp-kille på 7 månader - Nattens Pors. Han är prinsen i familjen och arvtagare till min bortgångne 29-åring (en kung på 4 ben... ;) ).

Vanligtvis brukar jag ha mina unghästar i närheten så att jag kan hantera och pyssla med dem varje dag, men eftersom jag nu är gravid så står Porsen kvar hos uppfödaren Marie tills babyn har fötts - han kommer hem till betessläppet nästa år.

Med detta upplägget blir han hanterad och omskött på bästa vis och det är jätteskönt, även om han är saknad och jag helst skulle vilja pussa på honom varje dag...

Efter denna långa inledning - vad gör ni med era föl & åringar?
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Kul med en welsh cob frälst till här:) Har själv en 1,5 åring, importerad i maj i år. En härlig kille som jag hoppas mycket på och helst i många år framöver. Jag har en jämngammal shettis också plus en vuxen häst som ska ridas så det är inte lätt att hinna med.

Vad jag gör med ynglingarna är; promenader ett par gånger i veckan i skog o mark, i trafik och i olika miljöer, lastar och åker en kort sväng lite då och då, duschar dem uppbundna, klipper och trimmar, ( bara putsar för att de ska bli vana vid den sortens hantering ), shettisen tömkörs i skogen en gång i veckan och har haft träns på sig i ett halvår snart. Cobben är mera känslig och jag har lagt träns på honom för bara en månad sedan, han är inte mogen för att lägga däckel på eller för att tömköra men får istället lära sig stå med täcke på, med resårgjord, med benskydd på alla fyra ben.

Cobben är alert ute men tyr sig till en och är på det sättet mkt lätt att hantera trots att han ibland blir lite "spektakulär" i sitt sätt!

Till våren tänkte jag att vi ska åka och löshoppa med båda två någon gång i månaden och kanske också påbörja tömkörning av welsh coben om han verkar redo för det. Han är betydligt senare i utvecklingen än shettisen, både i skallen och i kroppen.

Men - värd att vänta på:love:
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Hej! Trevligt att du har hittat hit. Beroende på tiden så brukar jag ha unghästarna med som handhäst vid ridning och körning samt promenader. Vi löshoppar tidigt med dem fast små hinder. Speciellt under de hala perioderna så de får springa lite i ridhuset, brukar vara uppskattat om man släpper ett gäng tillsammans. Försöker åka iväg på utställning om det finns sådan i närheten för att socialträna lite. Tränsträning under våren som 1 åring under grimman. Ev lättare tömkörning om huvudet tillåter det.
Mkt utevistelse och mkt pyssel inomhus så de blir välhanterade.
En liten tripp i transporten med en lugn säker kompis.

Hur vill du ha Porsen aktiverad under våren, bara att säja till så ordnar vi det;)
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Jag misstänker att du vet precis hur du ska göra med Porsen - har fullt förtroende för dig, Marie!

Det skulle vara bra om han får se hinderbommar och om ni har möjlighet att gå ut och gå med honom lite så att han får se saker och ting och "stå på egna ben".

När jag får hem föl så brukar tiden tills de blir 1.5-2 år innebära daglig hantering men i korta perioder (rykt, lyfta hovar, visitering), de får lära sig stå uppbundna, vara utan hästsällskap korta stunder, gå ut och gå och vänja sig vid trafik - både ensamma och med sällskap av äldre häst, gå över bommar och presenningar på marken, lastträna lite smått och åka korta rundor om det finns möjlighet (inget drag på nuvarande bilen, så det innebär att man måste låna).

När de kommer hem från betet som åringar lägger jag schabrak på ryggen på dem, vänjer dem vid täckgjord och ser sedan vad som passar just den individen. Vissa är ju mer mogna (mentalt och fysiskt) än andra, så man får hitta en plan som passar just den hästen, så att den "hinner med" till både kropp och själ.

Jag tränar lite ledarskapsövningar också, även om jag inte är NHMS-besatt. Jobbar helt enkelt så mycket som möjligt på att bygga upp ett starkt band mellan mig och hästen, att den ska känna tillit och följa efter mig överallt utan att vara orolig för att det ska hända hemska saker.

För Porsens del så ska han köras in så att han får en bra grund att stå på innan inridningen (och så att maken "har någon nytta" av honom).
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Har satt som mål att alla hemmavarande djur ska vara inkörda. Trevligt att se att Pors blir det.:bow:
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Hej

Jag har en 1,5 årig Cob hingst som fortfarande går kvar på bete. Han kan bli ledd utan problem, verkad och har åkt transport ett par gånger utan problem. Han ska kastreras i nästa vecka, sen vara kvar en vecka till hos uppfödaren för att hinna läka ihop lite innan han kommer hem till Allhelgonahelgen.
Jag brukar promenera, löshoppa, tömköra mina åringar under vintern. Har en perfekt maskinhall där jag kan göra dett trotts uselt väder och underlag. Till våren ska han vara van vid att ha sadel på sig och efter betet nästa år så börjar jag hänga. Nästa vinter kan jag börja sitta på honom så att vi kan börja inridning till våren/sommaren 08.

Min Wpb, som nu är fyra år, gjorde jag så med. Insittningen löste jag med att longera i snön på vintern och sen parkera henne i djupsnö, hoppa upp och klappa och gottis. Jag är oftast ensam hemma då min man reser mycket (jobbar på tv), så jag får vara lite uppfinningsrik.
Wpb stoet har haft en ganska normal utbildnings takt och gick kvalitets på Bollerup nu sept.
Gjorde lika dant med min hbl uppfödning som jag sålde nu i sommras som tvååring. Hennes nya matte går nu promenader i mörker och möter ryttare med pannlampa, tömkör, löshoppar och har börjat sitta på henne och skrittat nått varv med ledning.

Jag tror att själva grunden är viktig att lägga, så blir inte det andra så svårt sen med själva inridningen och vidareutbildningen.
Har även börjat fundera på att köra in honom.
Längtar nu efter att få hem honom och lära känna honom.:love:
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Hej.
Jag har själv en importerad 11/2 årig cobhingst, min första unghäst, och jag känner mej ständigt osäker på hur och med vad jag ska aktivera honom.
Blev så glad när jag hittade denna tråd!:bump:
Fick lite tips och ideer på fler aktiviteter som vi kan pyssla med framöver :D
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

Det är så mycket man kan göra med dem . Jag tycker att det här året fram till insittningen nästan är det skojjigaste. Man liksom ser hur det växer fram en häst i takt med att de breddar sig och växer. Så är dom ofta väldigt humoristiska tycker jag:)
Kul att fler har Cobar. Jag har gått från Hbl till Cob. Det är mycket häst i liten förpackning, ridbara, bra gångarter, billig i drift, frisk och sund och ett otroligt temperament samt en lagom storlek. Bara+:D
Eva
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

UNGHÄSTAR ÄR ROLIGA!

Eller hur? De har alltid varit min passion, även om den 4-bente ängeln som stal mitt hjärta var 13 när han kom till mig - han får ses som ett undantag, inriden var han inte. Men det gick ju bra ändå...

Mitt halvblod, som jag sålde i våras eftersom hans gångarter är alldeles för stora för min reumatism, köpte jag som 6-månaders föl och han var 6 år när han såldes. Då gick han 1.20-banor, hade befästa byten och skolor och hade påbörjat arbetspiruetter. Anledningen till att han låg så långt framme i sin utbildning var att han har oerhört lätt för sig och är "gjord" för dressyr. Annars brukar det gå långsammare (bytena har jag dock haft tur med - det har de flesta snappat som 5-åringar). Han blev aldrig stressad utan klarade helt enkelt av en snabbare takt än de flesta andra. Alla är ju olika och det är det som är så spännande! + att unghästar är så oerhört ambitiösa!

Det finns ingen annan ras för mig än welshen (och speciellt cobtypen eftersom ängeln var en). Har bara haft Mountain- och sektion B-unghästar förut, så det ska bli kul med en Cobtyp.

Marie - Porsen ska få allt. Karriär, livslångt hem, kärlek så det kommer ut ur öronen på honom, barnridning, grundlig och målmedveten utbildning genom hela livet i såväl dressyr och hoppning som körning, utställningsmöjligheter om han har där att göra och helt enkelt det bästa vi kan ge honom! Jag har letat så länge och trodde aldrig jag skulle hitta någon som kunde kliva i Imzes fotspår, men se så fel jag hade! Tålamod lönar sig... Vissa saker är värda att vänta på!
 
Sv: Hantering & Aktivering Av FÖl & Åringar

har en två åring hemma,korsning mellan shettis,whelsh.Jätte gullig kille som är van med det mesta.Allt det vanliga kan han som tömkörning,sitta på,gå ut på promenad och en del trick som att ligga ner ,vacker hov,dricka ur mugg och hämta ryckt sakerna.Tyvvär ska han säljas då lill matte (på tio år ) vill ta mer föl på sin häst.:cry: :cry: :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp