Hantera RÄDD hund?

Lycanthrope

Trådstartare
Min hund är riktigt rädd för smällarna, som snorungarna redan är ute och skjuter. :mad:

Han blir så rädd så han försöker åla in under sängen, men också så försöker han krypa in under skrivbordet där vi båda sitter.
Där ligger sladdar och 2 öppna datorer, han kan Inte vara där!

Men det vill han och man får i princip släpa ut honom.

Hur ska jag göra för att lugna honom?

Sv: Hantera RÄDD hund?

Usch, kraken :( Jag har precis slängt till mina ett varsitt märgben.. så nu är de upptagna med det.. tittar även på tvn med rättså högt ljud.. När vi varit ute på promenad har jag slängt till dem varsin godis vid varje smäll..

Du kan inte försöka få hunden å va i ett rum utan så många fönster och spela hög musik eller liknande? eller det kanske inte hjälper?

Förstår dig hur du känner. Själv har en hund som sitter bakom/brevid toaletten som är rädd=( här skjuter dom ständigt, mer nu än tidigare. Hur svårt det än är, så bete dig som vanligt, ömka inte hunden. Kan ni göra plats åt honom under bordet? han söker förmodligen skydd där och känner sig trygg. I annat försöka få honom till toaletten, det är rätt bra isolerat där. Sätt på hög musik o även tv, dra ner persinnerna om ni har fönster.

Bomull i öronen, film/musik på hög volym. Låt bli att ömka, ge honom en plats att ligga på där han kan känna sig lite trygg men inte inklämd" eller blottad (i sängen?)

Själv fick jag just åka hem från "nyårsfirandet" på gården hos mina föräldrar- hunden låg och sakade under deras gästsäng, helt okontaktbar trots lugnande och öronproppar. (jävla idiotungar som ska skjuta trots att det bor hundar 9 av 12 hem i byn!!!)

Jag bor i källarnivå, slog på en film med hög volym och mycket bas, så nu ligger han i min säng och sover.
Hälsades dock välkommen hem av att husägaren har köpt MASSOR av raketer och ska skjuta av vid 12slaget... några meter från min vägg:cry::mad::crazy:

/migo
Som funderade på att rida ut och "fejka skotträdsla" med ena hästen på gårdsgrannens nysådda gräsmatta... De vägrar låta bli raketerna "ungarna gillar det ju!"

Det värsta man kan göra är att ömka dom.

(jävla idiotungar som ska skjuta trots att det bor hundar 9 av 12 hem i byn!!!)

en liten tanke om detta är ju förstås att det trots allt är vuxna som köper dessa "bomber" till sina ungar. Så "idiotföräldrar" skulle jag nog hellre vilja säga :) Annars håller jag med dig i allt! :D

Det värsta man kan göra är att ömka dom.

Precis vad jag tänkte skriva.

TS, vad du än gör, ömka inte hunden.
Det du kan göra är att fullständigt ignorera och skaffa öronproppar till jycken. Förstnämnda förslaget kommer avdramatisera händelsen.
Det du gör när du ömkar din hund när den är rädd är att bekräfta den sk "faran".

Jag har själv en skotträdd hund som irrar runt när han blir rädd. Jag struntar fullständigt i honom och nu går det tom så bra att vi kan gå promenader ute när det är enstaka smällar. Han är brydd, men inte panikslagen. Så än en gång, ömka inte hunden.

Det är svårt när de redan har blivit rädda.
Jag har en valp nu och det har ju skjutits sen långt innan nyår.
Min strategi har varit att gäspa stort och flera gånger, ge en godis varje gång det smäller och gå väldigt långsamt och avslappnat.
Gäspningarna och att gå långsamt är lugnande signaler och har faktiskt verkat fungera på honom, men han har inte reagerat speciellt mycket ändå.
På nyårsafton spelade vi musik och busade med honom, som många andra här redan skrivit.

Lycka till i fortsättningen!

Det är svårt när de redan har blivit rädda.
Jag har en valp nu och det har ju skjutits sen långt innan nyår.
Min strategi har varit att gäspa stort och flera gånger, ge en godis varje gång det smäller och gå väldigt långsamt och avslappnat.
Gäspningarna och att gå långsamt är lugnande signaler och har faktiskt verkat fungera på honom, men han har inte reagerat speciellt mycket ändå.
På nyårsafton spelade vi musik och busade med honom, som många andra här redan skrivit.

Lycka till i fortsättningen!
Fast risken är övervägande stor att hunden tar godiset som ett beröm för sin rädsla. Hade jag gett godis till min skotträdda hund varje gång det small hade det förmodligen slutat med att han blivit så skraj att han låg i ett hörn och hyperventilerade. Jag tycker TS ska vara jätte försiktig med den metoden.

Nej den metoden kanske inte fungerar på en hund som redan är rädd, oftast vill de inte ens ta godiset då.
Min valp har inte reagerat negativt på smällarna och jag har givit godiset när den tittat på mig, vilket har gjort att varje gång det smällt har han förväntansfullt vänt sig mot mig och velat ha godis.
Du har nog helt rätt i att man inte ska använda den metoden på en hund med rädsla, tyvärr tänkte jag inte steget längre den här gången:o

Men gäspningar kan jag rekommendera och även att slicka sig om munnen är en lugnande signal, dock måste man få hunden att se åt sitt håll först...

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 511
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 272
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka