Sv: Hantera 3-åring.
Tänkte bara slänga in denna länk ang "right brain introvert", hade inte hört talas om det förut
http://www.naturalhorsemanship.se/Horsenalityprofil.html
Jag har ingen aning om denna människa ,men tror inte på att folk skall läsa sig till i vilket "fack" hästen hör till och sen hänga upp sig på detta trams.
Allt för många uppfattar inte sin hästs fina minspel som visar om den är rädd,irriterad eller stressad.
Att använda sin egen hjärna och känsla i hanteringen är mkt bättre än att skylla på att hästen är funtad si eller så.Lyssna först på hästen inte vad alla självutnämda experter säger.
Arv och miljö och hantering är vad som gör en individ till just en individ.
Tyvärr är det oftast människan som gör att hästen blir si eller så.
Tyvärr om hästen skenat med vagn så har den fått en mkt negativ bild av situationen och behöver få tillbaks förtroendet igen ,är då hästägaren orolig och rädd att den skall upprepa beteendet (vilket är mkt mänskligt att bli rädd efter en skentur..)så är risken stor att hästen uppfattar ägaren som osäker och hästen blir osäker.En dålig kombination.
En osäker häst behöver en mkt lugn och trygg människa som stöd,och tvärtom.
Jag har som sagt ingen aning om personen på hemsidan..men det dyker upp väldigt många sk tränare och horsemanshipexperter som utger sig för att kunna allt och vara hästens språkrör,men isjälva verket är det mkt BULLSHIT och mkt invecklat trams.
Vissa är mkt oerfarna och har fått nån religös upplevelse på nån horsemanshipkurs och tror de fattar,men fattar egentligen ingenting!
Hästar trakasseras i tid och otid med snurrande rep och Join up som utförs helt fel.
Läsa häst innebär att tänka själv och att vara självkritisk till sig själv och förstå när man själv framkallat en situation.
Massa text på en hemsida om hur hästar är funtade är inte vad jag tycker är nåt att ta till sig.
Folk kan lätt tro att hästen beter sig på ett vis pga vilken "typ" den är istället för vilken typ hästägaren är,eller vilken situation hästen hamnat i.
Som du förstår har jag sett flera självutnämda sk Horsemanshipexperter som som tror de är nya Perelli eller Monty Roberts,men isjälva verket så har de noll koll på vad de själva presterar och det är för vissa hästar mkt förvirrande.Tyvärr...och jag tycker synd om hästarna.