Hantera 3-åring.

C

c_line

Jag har en treårig vallack. Han är mycket körd och hanterad. Han är en (rightbrain introvert) kolugn häst på ytan och jag uppfattar honom inte som någon rädd häst. Men när det väl händer något då exploderar det verkligen. Gärna utan så till mycket förvarning. I fredags skenade han med vagn och jag hade inget att säga till om. Någon med erfarenhet av denna typ av häst?
Jag skulle även behöva hjälp med vad jag behöver tänka på i almänhet nu när han börjar bli lite äldre än enbart ung lydig medgörlig unghäst.
Tackar för ordet.

Sv: Hantera 3-åring.

Stadiga rutiner och alltid arbeta på ett lugnt och metodiskt sätt. Sen ska man gå väldigt varsamt fram med en sånnhär häst och hela tiden arbeta med att stärka självförtroendet.

Jag tror också mycket på att försöka tänka rätt när man hanterar en sådan här häst.. alltid tänka positiva tankar som att inget skulle kunna hända..
Det finns en stor risk när man hanterar hästar som beter sig som denna att man tänker att det kanske kan hända något och då sänder man automatiskt ut osäkra signaler! Försöka andas lugnt och se till att man själv är HELT avstressad i all hantering..
Det har hjälpt när jag hållt på med spattiga hästar! Lugn trygg ledare = hästen känner sig tryggare och behöver inte själv "hålla koll".

Han är mkt ung.

Hur länge har du haft den?
Körhästar i den åldern- antar att det är en travare:confused: brukar köras med sällskap just pga av orutinen.

Den måste få rutin. hästar kan bli rädd vettu- OBS! ALLA hästar! oavsett sinnelag. Det är snarare så att det är ngt fel på den om den inte skulle reagera ngn gång.

Tack för tipset med att stärka självförtroendet. Jag ringde en tränare och hon föreslog det som första lektion också. På fredag blir det.

Han är en Nordsvensk brukshäst och har bara några få gånger blivit körd i par, i övrigt själv i alla olika miljöer. Jag har haft honom i 9 månader. Men tror nog att jag kan ha lätt för att glömma att han faktiskt är rätt liten fortfarande. Allt har fungerat så bra tidigare. Tackar för all tips!

Tänkte bara slänga in denna länk ang "right brain introvert", hade inte hört talas om det förut:)
http://www.naturalhorsemanship.se/Horsenalityprofil.html

Jag har ingen aning om denna människa ,men tror inte på att folk skall läsa sig till i vilket "fack" hästen hör till och sen hänga upp sig på detta trams.:angel:

Allt för många uppfattar inte sin hästs fina minspel som visar om den är rädd,irriterad eller stressad.
Att använda sin egen hjärna och känsla i hanteringen är mkt bättre än att skylla på att hästen är funtad si eller så.Lyssna först på hästen inte vad alla självutnämda experter säger.

Arv och miljö och hantering är vad som gör en individ till just en individ.
Tyvärr är det oftast människan som gör att hästen blir si eller så.

Tyvärr om hästen skenat med vagn så har den fått en mkt negativ bild av situationen och behöver få tillbaks förtroendet igen ,är då hästägaren orolig och rädd att den skall upprepa beteendet (vilket är mkt mänskligt att bli rädd efter en skentur..)så är risken stor att hästen uppfattar ägaren som osäker och hästen blir osäker.En dålig kombination.
En osäker häst behöver en mkt lugn och trygg människa som stöd,och tvärtom.

Jag har som sagt ingen aning om personen på hemsidan..men det dyker upp väldigt många sk tränare och horsemanshipexperter som utger sig för att kunna allt och vara hästens språkrör,men isjälva verket är det mkt BULLSHIT och mkt invecklat trams.
Vissa är mkt oerfarna och har fått nån religös upplevelse på nån horsemanshipkurs och tror de fattar,men fattar egentligen ingenting!
Hästar trakasseras i tid och otid med snurrande rep och Join up som utförs helt fel.

Läsa häst innebär att tänka själv och att vara självkritisk till sig själv och förstå när man själv framkallat en situation.
Massa text på en hemsida om hur hästar är funtade är inte vad jag tycker är nåt att ta till sig.
Folk kan lätt tro att hästen beter sig på ett vis pga vilken "typ" den är istället för vilken typ hästägaren är,eller vilken situation hästen hamnat i.

Som du förstår har jag sett flera självutnämda sk Horsemanshipexperter som som tror de är nya Perelli eller Monty Roberts,men isjälva verket så har de noll koll på vad de själva presterar och det är för vissa hästar mkt förvirrande.Tyvärr...och jag tycker synd om hästarna.:mad:

Exakt vad utlöste beteendet?
Att stoppa en skenande häst är inte möjligt om man inte är Stålmannen eller Hulken.
Men om du vet vad som utlöser beteendet så kan du träna hästen att bli trygg igen.
Blev den rädd för nåt i sin omgivning? Slog den i nåt och blev rädd?

Jag lägger ingen skuld på dig men kanske visade hästen små signaler innan den plötsligt exploderade? Svårt att för dig se ögonuttryck och minspel bakom en nordvensk med lurvig man och svans!

Backa bandet och tänk efter om situationen uppkom pga att han helt enkelt blev överaskad och skiträdd för nåt eller om han under flera ggr byggt upp en osäkerhet vid körning som en dag plötsligt fått bägaren att rinna över?:confused:
Det du uppfattat som kolugn häst kanske isjälva verket varit en spänd ,rädd paralyserad häst som en dag exploderar för att allt blev för mkt till slut.Alla hästar visar inte stress som utåtagerande förrän det blir för mkt.

Jag vet inte men tänk över de gånger han "exploderat"..

Jämför med en osäker häst i transporten,en tex klaustrofobisk häst kan bygga upp en större rädsla för varje gång den åker transport,första turen kanske den bara var lite spänd,andra gången svettas som en gris för att nästa åktur kasta sig över bommen i total panik.
Vissa hästar får man träna om med att bygga upp ett förtroende långsamt igen och backa i utbildningen om den visar osäkerhet.
Man botar tex inte en extremt klaustrofobisk häst att åka transport lugnt och tryggt genom att åka fortare eller slå den in i transporten med våld..

Jättebra att du tar hjälp av en tränare,när väl hästen börjat skena så behöver du erfaren hjälp,hästen har tappat förtroendet och en skrämd häst är inte lätt att träna om utan hjälp.
Lycka till.

Det jobbigaste med denna typ av hästar är att de är osäkra och spända men först "fryser" och inte gör nåt. När det rinner över exploderar de som du skriver, dvs pendlar mellan RB introvert och RB extrovert.
Det jag kan nämna också är att jag tycker inte man ska bli för pjoskig med denna typ av häst, och bli alltför försiktig bara för att man är rädd att de ska explodera- det förstärker i princip beteendet. Man måste ge hästen en uppgift och låta den prova sina vingar. UTAN att ställa för höga krav för då blir det bakslag! Det kan vara en svår balansgång, men stanna hellre på ett moment för länge än för kort tid. Träna på olika platser! Det aktiverar hela hästens minnesfunktion och inlärningen stärks. Mycket approach-retreat träning, dvs toleransträning för allt den är rädd för. På det sättet stärker man dess självförtroende och den blir mer harmonisk att umgås med. :)

Blev väldigt fundersam över ordet "right brain introvert" och fick upp den där sidan när ja googla, och inte va den till mycket hjälp:angel:

Första gången jag blev inblandad i NH, var det en tjej som skulle lära min unghäst det! Två år sen nu.
Hon berättade att hästen springer efter dig och stannar när du stannar.
Lustigt tänkte jag, men låt gå. Efter ha sett min häst piskas(uppskrämd till den grad att hon klämmer sig in bakom sargen av panik "löslongering") av samma tjej nån vecka senare blev jag bara förbannad. Hon hade stora problem med att få in min häst från hagen och ut ur boxen. Mycket märkligt, aldrig hänt mig. Nej NH och hon kan dra:mad:

Innan jag tog hem min häst, ville jag utforska ridhuset som var ganska stort. Med endast min häst som sällskap trevade jag runt därinne och lät henne gå själv. Efter ett tag tvärstannade jag, och min häst! Hon hade hela tiden gått bakom mig medan jag gick runt å kikade, kom jag på! Då sprang jag e bit och stannade, likaså gjorde hästen. Då fattade jag oxå att NH är det förtroende man bygger upp tillsammans med en häst, inget man behöver lära den.

Men vet man inte, är det ju lätt att tro, folk kan vara så förbannat övertygande:devil:
Bara för att det heter NH är det som att folk tror det ska vara något extra, alles speciellt. Jag begriper mig på naturlig hästkommunikation, men inte NH alla gånger;):D

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder: Hur är era två-åringar att hantera? Har en valack här som är kastrerad i våras men har fortfarande en hel del...
Svar
13
· Visningar
1 708
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka