Hanhundar i stan

_Charlotte_

Trådstartare
Jag har varit i helgen varit i stan med min hund, och tänkte på det där med hanhundar som kissar och markerar... Själv har jag aldrig bott i stan och haft hund, utan bara "på landet" där det i stort sett är fritt fram att kissa var som helst. Därför reagerar jag kanske mer än någon som är uppvuxen i stan. Hursomhelst, det jag reagerade på var att vissa hanhundar tilläts kissa precis överallt, och andra verkade välja ett fåtal ställen som t.ex. träd och buskar. Hur gör ni som bor/vistas i stan med era hanhundar? Vad tillåter ni att de kissar på?
* Träd, buskar?
* Lyktstolpar?
* Elskåp?
* Hus? Skillnad sten/trä/tegel etc.?
* Staket? Skillnad trä/järn?
* Murar?
* Bilar?
* Brevlådor?

Jag har varit i helgen varit i stan med min hund, och tänkte på det där med hanhundar som kissar och markerar... Själv har jag aldrig bott i stan och haft hund, utan bara "på landet" där det i stort sett är fritt fram att kissa var som helst. Därför reagerar jag kanske mer än någon som är uppvuxen i stan. Hursomhelst, det jag reagerade på var att vissa hanhundar tilläts kissa precis överallt, och andra verkade välja ett fåtal ställen som t.ex. träd och buskar. Hur gör ni som bor/vistas i stan med era hanhundar? Vad tillåter ni att de kissar på?
* Träd, buskar?
* Lyktstolpar?
* Elskåp?
* Murar?
* Bilar?
* Brevlådor?
Nu bor inte heller vi i stan men kan svara en då

Han får inte kissa på brevlådor, bilar, hus eller liknande, staket och murar beror nog lite på hur det ser ut men vi tillåter ingen kissning vid in och utgångar tillexempel

Lycktstoplar bryr jag mig inte om och elskåp har vi inte stött på men det skulle nog inte vara okej. Träd och buskar säger jag inget om men smma sak där som ovanstående är det en häck med ingång skulle de inte vara okej att kissa just där.

Ställen där det vistas mycket barn tex lekplatser håller jag mig ifrån för jag tycker inte hundarna hör hemma där och absolut inte om det finns risk för att hund en rastar sig på området (handlar det om att hunden ska följa med på skolan/ förskolan i undervisningssyfte är det en annan sak för mig)

För att sammanfatta det kort så tänker jag så att hundarna inte får kissa på något som man tar i (brevlådeluckor, cyklar, bilar, elskåp..), inte något som lätt går sönder (trästaket), inte heller något som är på någons tomt eller liknande (hus, staket mot bostäder). Däremot gräsmattor, träd, buskar osv, absolut! Någonstans måste ju hundarna kissa och jag kan inte tänka mig att det skadar speciellt mycket om något så naturligt som kiss hamnar på något så naturligt och som växtlighet.

Jag är uppväxt och boende i stan, och jag tycker det är äckligt så som folk låter hundarna kissa runt.

Jag har själv en pisse-nisse till hund som gärna kissar typ 150 gånger/promenad. Man får ha stenkoll på honom så att han inte lyfter på benet vid första bästa hörn/förhöjning. Han tar varje chans han får.
Jag låter honom kissa på träd, buskar, och stenar. Ibland en och annan lyktstolpe i brist på annat (men det skäms jag lite för :o ).
Jag låter honom absolut inte kissa på andras egendom typ hus, tomt, staket/mur, fordon, osv.

* Träd, buskar?
* Lyktstolpar?
* Elskåp?
* Murar?
* Bilar?
* Brevlådor?

Jag är inte så petig, är inte så rädd för kiss och bajs själv heller. Jag är noga med bilar och sådant som jag kan tänka mig att någon ska behöva peta på men struntar i om de kissar på hörnan av flerbostadshuset där jag bor. Oftast är de ju bara intresserade av att kissa där någon annan redan har kissat.

Jag bor i ett vanligt villaområde och där får mina hundar enligt mig inte kissa på följande ställen:
- vid någons tomtområde, utanför skolan eller lekplatser, dvs staket, murar, brevlåda, grindar, häckar, gräsmattor och gångar oavsett sort.

De får däremot kissa på lyktstoplar, buskar/träd/gräsmattor vid allmänningar, diken osv .

När jag vistats i stan så får de kissa på enstaka stolpar och buskar/träd/gräsmattor som är allmänna. Aldrig kissa på fasader oavsett sort, papperskorgar, busskurer, perronger mm.

Kissa på någons bil/cykel är absolut förbjudet!

/ kayoba

Jag har med regeln att sådant som man tar på kissar man inte på, så no no på blomkrukor, trottoarpratare, uteserveringsbänkar och -staket, bilar, cyklar, byggnadsställningar tex.

Nu har vi mycket grönområden här i hyreshusområdet där jag bor men när jag går förbi villaområdet låter jag dem inte ens kissa på deras buskar just för att vi ändå bara ska passera ca 200 m. Hade jag bott i ett villaområde som när jag övernattade i Nässjö, ja då kissade de i hennes trädgård och sedan fanns det så lite gräsyta och långt dit så de fick kissa på högt gräs längs med någon buske och tomtgräns. Aldrig papperskorgar, lyktstolpar och staket men det händer de hinner innan jag ser men oftast ser jag och de avbryter direkt på ett vänligt nej. När jag åkte tåg till Stockholm en gång fick hunden snällt kissa på träden. Nu är mina hundar sådana att de aldrig skulle sätta sig och skita på asfalt t ex de vill ha gräs och helst högt gräs men kissa är de lite lättare med.

Träd, buskar, stenar och gräsmattor körde vi på när Chicko levde och samma sak kommer det vara för Viggo sen.

Självklart får man välja ställe och försöka hitta nånting grönt och levande att kissa på. Tycker synd om hundar som behöver kissa på annat.

Snor tråden med en fråga till de som är vana vid att bo i bajspåseland: Hur gör ni med påsarna? Här ute på vischan bajsar vi i det gröna - påsar används inte. På senare tid har dock ett nytt lokalt fenomen uppstått. När vi strosar i vägkanten så ligger det små svarta påsar här o där, prydligt ihopknutna. Jaha? Sen då?

/Sleepy, hajar noll.

Snor tråden med en fråga till de som är vana vid att bo i bajspåseland: Hur gör ni med påsarna? Här ute på vischan bajsar vi i det gröna - påsar används inte. På senare tid har dock ett nytt lokalt fenomen uppstått. När vi strosar i vägkanten så ligger det små svarta påsar här o där, prydligt ihopknutna. Jaha? Sen då?

/Sleepy, hajar noll.

Jag har vid några tillfällen ute på landet valt att lägga bajspåsarna vid vägkanten. Då har det handlat om att jag gått genom en by (där jag plockat upp), kommit ut till område där det inte behövs plockas upp och inte heller finns soptunnor. Jag har då lagt bajspåsen vid vägkanten och tagit med den tillbaka genom byn (för att slänga i soptunna) när jag varit på väg hemåt igen. Varför man annars skulle göra det vet jag inte.

Lyktstoplar kan jag låta mina gå loss på, jag antar ändå att ingen är där och kladdar.. Men det händer sällan. Annars är det busk och grönområde som gäller.

Att knyta ihop bajspåsar och lämna dem förstår jag inte heller?? Då är det väl bättre att lämna bajset fritt kan man tycka.. Jag tar med mig påsen tills jag hittar en soptunna. Här där jag bor finns det faktiskt massor med soptunnor i parken tack och lov!

Lyktstoplar kan jag låta mina gå loss på, jag antar ändå att ingen är där och kladdar.. Men det händer sällan. Annars är det busk och grönområde som gäller.

Att knyta ihop bajspåsar och lämna dem förstår jag inte heller?? Då är det väl bättre att lämna bajset fritt kan man tycka.. Jag tar med mig påsen tills jag hittar en soptunna. Här där jag bor finns det faktiskt massor med soptunnor i parken tack och lov!

Jag kan lämna en påse om jag tex ska springa en runda där jag vet att det inte finns sopkorgar, då går jag och hämtar den sen.
Min hund får kissa på lyktstolpar och träd/buskar som inte tillhör någons gård.

Så svårt lär det inte kunna vara att lära hundar att inte pissa överallt, t.o.m. CM verkar fixa det (inte för att jag rekommenderar hans metoder). T.ex så lär man dem med stigande ålder att det finns transportsträcka innan de får pinka.
Tycker du #12 att det är OK att vi övriga hundägare, o gud förbjude icke hundägare skall betala för din o andras oförmåga att uppfostra sina hundar? Det är lixom inte gratis att byta ut (av hundpiss) korroderade lyktstolpar.

Snor tråden med en fråga till de som är vana vid att bo i bajspåseland: Hur gör ni med påsarna?
Bär med den/dom till närmsta soptunna, här finns det gott om sådana utmed de flesta promenadstråk i alla fall så man behöver oftast inte bära påsen så långt (inte för att jag skulle ha något emot det heller givetvis).

Tycker du #12 att det är OK att vi övriga hundägare, o gud förbjude icke hundägare skall betala för din o andras oförmåga att uppfostra sina hundar? Det är lixom inte gratis att byta ut (av hundpiss) korroderade lyktstolpar.

Herre jösses. Regn korroderar. Kemikalier korroderar. Hur många år överlever inte en generell lyktstolpe. Att min hund en gång var hundrade dag råkar pissa vid den kommer knappast få den att explodera och kosta kommunen miljoner.

* Träd, buskar?
* Lyktstolpar?
* Elskåp?
* Murar?
* Bilar?
* Brevlådor?

Min stora regel när jag går med hundar är att man kissar inte på hus, staket, bilar, brevlådor eller häckar som avgränsar en trädgård.
Inte heller kissar man på planteringar!
Den respekten visar jag min omgivning och hoppas få samma respekt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka