A

Andra

Jag ska köpa en jack russell och funderar på att ta en hane. Mina grannar som bor ca 150m bort har tre tikar och jag undrar om ni tror att det kommer att fungera när tikarna löper. Vi bor på en gård

Sv: Hanhund

Om du har din hund kopplad när tikarna löper kommer det inte bli några problem. Fast egntligen är det ägaren till tikarna som ska se till att de inte blir tjuvparade.

Det enda som kanske kommer bli jobbigt är att hanhundar brukar bli lite jolliga med maten och gå runt och pipa när det är löpning men man kan ju alltid kastrera om det blir för jobbigt.

Jag har flera tikar som grannar och det funkar bra. Bara man håller koll på sin hund...

Mvh Anna

Det är bådas ansvar att hålla koll på hundarna. Hanhundsägaren ska hindra sin hund från att ränna iväg till löptikar och tikens ägare ska hindra tiken från att rymma till hanen.

Det kan ju ändå bli jobbigt om de löper.. Min hund blir helt galen när vissa tikar löper, typ gnäller vid dörren o så. Men alla hundar är ju olika, alla får hålla koll på dem så går det nog.

Jag tror att man far tanka snappet langre an om det blir jobbigt nar tikarna loper. En JRT lever i forhoppningsvis 10-15 ar, och det ar ju inte sakert att ni kommer att bo kvar dar ni bor under hela den tiden...eller att grannarna bor kvar heller for den delen.
Dessutom ar det ju inte sa ofta tikarna loper, sa det ar ju inte varje dag det blir jobbigt pa sa satt.
Varfor vill du ha just en hane, varfor inte en tik?

Jag har en JRT hane och vi bor i ett villa område med massor av tikar runt om. Det går hur bra som helst, nu kanske jag hade "tur" och fick en hande som inte bryr sig så mycket om löp tikar. Man får hålla lite extra koll när man vet att grann tikarna löper bara.

Hej
Jag skulle nog rekommendera att kasterar din hund om du upplever att det blir jobbigt. Tiksjuka hanhundar är sååååå jobbigt. De piper och gnäller hela tiden. Om det dessutom fanns tre tikar så löper de troligen inte samtidigt utan efter varandra. Det blir många långa veckor. Men det märker du ganska snart hur din hund reagerar. Släpp den inte lös bara.
Hade en hanhund på besök här i veckan, min en tik löper, han är en gammal hane som aldrig varit här förrut. Han hade rymt hemifrån och han bor nog 200-300 meter här i från. Som tur var var inte mina hundar ute.

Lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
935
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 908
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V