Hanhund som kissar inne dagligen

Samba

Trådstartare
För två år sedan fick vi ta över en vuxen hanhund. Han hade bott i hundgård i hela sitt liv men hos oss bor han inomhus. Till vår förtvivlan började han omedelbart att kissa inomhus, ibland upp till 20 ggr per dag. Han veterinärundersöktes och var helt frisk. Veterinären tyckte att vi skulle försöka att kastrera honom, så det gjorde vi. Kissandet minskade, men fortfarande kissar han inomhus 3-5 ggr/ dag.

Hundarna rastas ofta. Förutom promenader så har vi en stor trädgård och jag släpper ut dem minst en gång i timmen när vi är hemma, men han kan komma direkt utifrån en långpromenad och ställa sig och kissa på soffan.:banghead:

Vi har även försökt med "gentlemens wrap", men den glider och så är han duktig på att plocka av sig den.

Vi älskar den här hunden, och han är enligt min man den perfekta jakthunden. Men ingen av oss står ut längre. Hela huset är förstört. Golv, möbler, mattor, gardiner och tapeter. Allt luktar kiss.

Nu har vi börjat diskutera avlivning, och det känns för djävligt. Min fråga är om någon har något tips? Något vi kan göra som vi inte har tänkt på?

Sv: Hanhund som kissar inne dagligen

Fy vad tråkigt! Vi köpte en tysk jaktterriertik som bott i hundgård tills hon var 5 månader. Vid 3 års ålder gav vi bort henne till en kompis som hade kullsystern och hundgård. Hon var fortfarande inte rumsren (och smet så fort jag öppnade dörren).
Vi begränsade utrymmet till hallen för att inte få huset förstört. Svårt fall. Ni kan inte bygga hundgård?

Hur beter ni er när han kissar inne? När han kissar ute?

Vi har en hundgård, men hundstackaren blir helt hysterisk om vi försöker ha honom där. Han gräver och skrapar mot gallret tills tassarna blöder. Konstigt nog fungerar det bra de gånger vi har varit bortresta och han har varit på hundpensionat.

I början när han kissade inne fyade vi kraftigt om vi såg det. Han verkar inte bry sig. När han kissar ute och jag är med brukar jag berömma honom.

Det känns som om det här betéendet är lite manisk, något som han inte har kontroll över.

Har inget bra tips men jag har ett par mycket nära vänner som har samma problem med sin hund så jag följer de tips du får. De provade kastrering för några månader sen. Det har hjälpt lite men han fortsätter ändå att kissa inne. Han kan komma in från en långpromenad för att 20 min senare kissa på en gardin eller nått. I julas kissade hunden på julgranen redan efter ett par dagar så den fick kastas ut. Soffan med bara nått år på nacken är nerkissad flera gånger om. Även samtliga sängar. När han för ett tag sen hade lyckats ta sig upp på köksbordet och kissat i fruktskålen blev det nog för frun som vill ha bort honom. Hon orkar inte mer. De har också provat allt. veterinär, begränsat utrymme, hundgård mm. Ingen av deras tidigare hundar har hållt på såhär. Barnen älskar hunden och den är en bra jakthund som maken är supernöjd med, men precis som i erat fall...den förstör deras hem.
Den är bara 4 år och de vet inte om de orkar med nära 10 år till av detta innekissande.

Ja, det är det som är "Gentlemens Wrap". Det glider bak eller så plockar han av det.

Hej!

Ingen aning om det är någon bra idé, men kan det fungera med en overall?
Är du eller någon du känner, duktig på att sy, så kanske man kunde knåpa ihop en overall i något luftigt material.

Hoppas det löser sig på något sätt

Vh
Krattan

Ja, det spelar ingen roll om han är ensam tillsammans med taxen, eller om vi är hemma.

Det är krångligt nog att få på honom kisskyddet, att trä in en motsträvig Vorsteh i overall kanske 10 ggr per dag känns bara för mycket.

Stackars människor... jag förstår precis hur de känner sig. Det som var absoluta droppen för mig var när jag skulle iväg och jobba och hade lagt fram rena kläder på en stol i sovrummet. När jag kom tillbaka från duschen så var alla kläderna nerpissade. :crazy:

Hur är det om ni avgränsar? Och ser till att det inte finns något kissvänligt ställe. ;) Eller kissar han mot bord och sånt också? Att under en period ha honom på ett så pass litet ställe att det inte är så kul att kissa där man är, jag vet ju inte alls hur ni bor, men hos oss skulle jag tex välja att stänga in hunden i köket, det finns utrymme att röra sig på, vi är ofta där och han sover i vanliga fall gärna där. Sen kanske inte era bryr sig om det men normalt brukar de inte vilja kissa där de är om jag får fram det jag vill säga.. ;)

Vi har försökt stänga in honom i hallen, men den är väldigt liten, och så finns där ju skor... och väggar förstås. Vi har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, och precis alla möbler och väggar är inpissade där också. SUCK!

Ju mer jag ser vad jag själv skriver, ju mer inser jag hur hopplöst det är.

Plastad frotté för att skydda möblerna? Inte för att det tar bory i längden, men för att skydda om de ska ha hunden kvar/så länge han är kvar.

Kl
Jag tänkte fråga om ni verkligen följer med och ser till ATT han kissar, samt hur ofta han får längre rubdor. Iom att hanar skvätter räcker inte en snabb tur ut på tomten i längden för min hane, just för att det inte tar slut sas.

Men! Jag antar att ni dels tänkt på detta, dels låter det jättekonstigt med hund (ar) som kissar i fruktskålar, på kläder på stol och soffa etc. Ingen urskiljning liksom.

Ja, när det gäller mina vänners hund har jag aldrig sett på maken till märkligt beteende. Det är verkligen jättekonstigt :(
Jag har ju sett många gånger när han kissar inne och det är sättet han gör det på...som att han inte riktigt fattar. Han bara helt obekymrat gör sitt behov i princip där han råkar stå...och fortsätter sen med att tugga på sitt ben, brottas med min hund, leka med barnen eller vad det nu är. När han kissar så går han undan kanske någon meter och bara kissar rätt ut...behöver inte ens vara mot något som hannar brukar göra utan ibland kissar han bara rakt ut på golvet :o
Samtliga trägolv i deras hus har blivit skadade av pölar som missats under ett par timmar. Han gör även nr 2 inne ibland och om han nyss har varit ute på en lång promenad där han borde ha hunnit tömt sig ordentligt verkar inte spela någon roll.

Denna hunden har aldrig varit riktigt rumsren. Exakt vad veterinär gjort och sagt vet jag inte riktigt men jag vet att de varit hos vetten några gånger innan kastreringen som väl var lite av en sista utväg.

För mig personligen hade det inte varit värt att ha kvar en sådan hund.
Jag skulle inte orka och inte ha nån glädje i en hund som kissar och bajsar överallt.
Hade jag inte sett någon förbättring på 2 år hade jag gett upp.

För mig personligen hade det inte varit värt att ha kvar en sådan hund.
Jag skulle inte orka och inte ha nån glädje i en hund som kissar och bajsar överallt.
Hade jag inte sett någon förbättring på 2 år hade jag gett upp.

Jag är böjd att hålla med - jag skulle personligen inte orka med en hund som pinkar överallt.

Är det en duktig jakthund, så kan man alltid fundera på omplacering hos jägare med hundgård - men är inte så fallet skulle jag ge upp. Sorgligt men sant.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 898
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Hej, Jag har en kastrerad hanhund som är 10 år gammal. Han är en blandras och är lika pigg och alert som den dag jag köpte honom som...
Svar
5
· Visningar
3 262
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund ett litet nödrop från mig: Jag har två karelska björnhundar en steriliserad tik 6år och en hanhund 4år sedan ca 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
5 642
Senast: Miss Noora
·
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
15 141
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka