Hänger sig på högersidan och går in på volten

Mirre

Trådstartare
Tömkörde Moses idag.
Gick rätt bra men han hänger sig fast på höger töm och går emot handen genom att slå med huvudet. Tömkörde på volten, gick rätt bra i vänster varv men i höger gick han emot handen hela tiden och ville absolut inte gå kvar på volten utan gick inåt hela tiden.
Hur ska jag få honom att gå kvar ute på volten och att inte hänga sig fast på högertömmen?

Sv: Hänger sig på högersidan och går in på volten

jag tror hästen visar tecken på att den endera har problem att bära sig (kan bara fysiska förhinder/problem eller saknar "endast" styrka för att gå på volt/mer centrerade rörelser.) slår med huvudet och motsätter sig rörelsen = uppenbar ansträngning i någon form från hästens sida tar sig uttryck i brist på framåt bjudning osv...

skulle först fokusera på större spår och mindre centrerade rörelser, och se att hästen behärskar dessa.

tömkörning = även rannsaka dig själv som förare och din egen kontroll av framåtbjudning och lämpligt/anpassat stöd på tömar.

lika viktigt som under ryttare att man har hästen "mellan sig" och tömen, fast denna gång på marken, jämfört med mellan skänklarna.

Sv: Hänger sig på högersidan och går in på volten

min häst gör sådär när han har ont. Han har bogproblem som han har gått med typ 4 år för länge..kanske ta ut en duktig ET och kolla upp det så vet du i alla fall så att det inte något som gör ont menar jag?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama