Hänger sig i tygeln

J

johannaminsann

Hej! Är det någon som har tips på några ridövningar som man kan göra med en pålle som gärna hänger sig i tygeln/drar ner huvudet och har svårare att ställa sig åt höger än åt vänster när man rider?

Det är så att isisen jag rider 2 ggr/vecka gärna håller på så och jag vet inte riktigt vad jag ska göra då? Dum fråga kanske men det är jobbigt när han håller på så. :cool:

Har ridit i sex år ca så jag är verkligen ingen proffsryttare, även ny på det här med islandshästar (blev medryttare på en i höstas).

Men som sagt, tips på ridövniningar? Inget alltför komplicerat helst och jag rider bara ut ska jag kanske tillägga. :grin:

Sv: Hänger sig i tygeln

Jag är ingen proffsryttare heller men när hästen hänger sig i tygeln - tillåt inte det helt enkelt? :) Ge honom inte möjligheten att hänga sig :p

Sen att han har svårare för att böja sig i ena sidan är kanske för att han är lite stelare där så försök mjuka upp honom mer? :)

lycka till!

Jag hade en tillridningshäst som "hängde" sig på bettet jag provade alla möjliga metoder till slut så red ja han på halvlånga tyglar så han inte hade något att hänga på. Sen tog jag försiktigt upp tygeln o sen släppte igen o tog jag hållde på så ett tag sen till slut bara släppte de, men de hjälper inte på alla hästar. Be någon kolla så inte då är låst i tygeln eller har stumma händer då kan de lätt bli så. Va rider du på för bett?

Gör ett upplyftande tygeltag när han hänger i tygeln. För han måste lära sig att han ska bära sig själv och att inte du ska göra det, så varje gång du känner att han börjar hänga så drar du upp huvudet på han och går sen tillbaka till vanligt handläge. Du kommer att få göra det ofta i början, men sen inser han att han måste bära sig själv. Lycka till :)

Okej, ska nog testa det. :) Han rids på ett rakt tränsbett med fasta ringar.

Har försökt med det men har nog gett upp för lätt då antar jag. :angel:

har du några tips på bra övningar som mjukar upp då? :):angel:

Har testat ett tvådelat men märkte ingen skillnad.. sedan vet jag inte om ägaren har några fler bett, har inte sett några i skåpen "där jag håller till" iaf.

Okej, ja skulle nog prova med ett tredelat, jag rider också helst med raktbett men endel hästar kan jag tycker blir mycket mjukare i munnen med ett tredelat och ofta lättare att mjuka upp :)

Okej, ska försöka höra efter om hon har något. :) Men innan dess så prövar jag det där med upplyftande tygeltag tror jag. :p

För att hästen skall ha något att hänga i, krävs det en ryttare som låter hästen göra det. Man är två om det hela.

Är hästen rätt arbetad i grunden? Den kan troligen inte bära sig på bakdelen eftersom den kräver stöd i tygeln. Du borde börja med att arbeta hästen på volt och söka efter eftergift och arbeta fram en mjuk eftergift i båda varven i skritt, när det fungerar öka till trav och ha exakt samma, Det kan ta flera månader få till det bra i skritt. Läs gärna böcker, t ex Reynirs Ridskola, Atlis verktyg...Fler finns. Mjuk och eftergiven hand krävs. Sedan är det en fråga om hästen är 100% okej i kropp, tänder. Tvådelat bett rek jag inte alls. Är sadeln okej? Det här kan ju utvecklas hur långt som helst egentligen.

Arbeta för en tränare är ett bra tips.

Den rids nog inte alltför ofta, jag rider 2 ggr/vecka och ägarna på helgen oftast vad jag har uppfattat det som. Kondisen är inte på topp, så ska försöka bygga upp den och tänkte även börja klättra för att bygga lite muskler. Sedan tror jag inte att dom har 'dressyrat' så mycket med den utan att de mest lunkat på och att det har blivit "skogsmulleridning".

Ja, det är ju som sagt inte min häst men kropp, tänder, utrustning osv bör vara okej. Rida för tränare skulle jag gärna göra men har nog tyvärr inte möjlighet till det..

Det tvådelade bettet används inte :). Tack för tipsen!!

Utifrån att det inte är din häst så du inte kan rida för tränare/kolla tänderna och kanske inte påverka så mycket så tycker jag att du ska undvika att låta hästen hänga sig i tygeln.
Försök rida med tygeln lite mer löst hängande dvs. utan kontakt och rid mer med vikthjälperna.
Blixtsnabb eftergift när hästen svarar när du tar i tygeln.

Det gör nog ridningen behagligare för både dig och hästen! :)

Absolut, ska testa. :) I övrigt så är han underbar!

så varje gång du känner att han börjar hänga så drar du upp huvudet på han och går sen tillbaka till vanligt handläge.
Att slita honom i munnen är knappast ett bra sätt att få honom att sluta gå emot handen.

Bättre att lära honom att ger han efter för en hjälp så får han omedelbar eftergift från ryttaren.

Ja, jag vet det är svårt när det inte är ens egen häst. Ägarna måste vara på samma nivå om det ska gå framåt. kanske du kan fråga om du kan få åka på kurs mad hästen? Fråga kan man ju alltid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30