Hänger sig i handen

Ämelie

Trådstartare
Har ett halvblod sto som är 18år. Hon är väldigt välutbildad inom både hoppning och dressyr. Problemet är dock att hon lägger sig i handen. Förra ägarna red väldigt mycket på pellham och pessoa eftersom hon är så stark. Jag försöker dock rida henne mer och mer på mildare bett (tredelat bridong) men jag rider även på ponny hack och kandar. Vad kan man göra åt en häst som hänger sig mycket i handen? man har ju alltid fått höra att problemet kommer bakifrån, och visst när hon arbetar ordentligt så släpper hon (detta händer typ en gång i månaden i typ 10min och efter att man ridit i ca 1h) men så kan jag ju inte hålla på hela tiden. Jag har ridit många hästar men ingen lägger sig i handen lika mycket som min egen häst, jag orkar inte hålla upp hela hennes huvud. I hoppningen behöver hon mycket stöd, hon fungerar bäst då hon får "dra" lite. men i dressyren blir det bara jobbigt! Någon som har tips på hur jag ska göra för att få detta bättre?? :bow:

Sv: Hänger sig i handen

Ämelie skrev:
Har ett halvblod sto som är 18år. Hon är väldigt välutbildad inom både hoppning och dressyr. Problemet är dock att hon lägger sig i handen. Förra ägarna red väldigt mycket på pellham och pessoa eftersom hon är så stark. Jag försöker dock rida henne mer och mer på mildare bett (tredelat bridong) men jag rider även på ponny hack och kandar. Vad kan man göra åt en häst som hänger sig mycket i handen? man har ju alltid fått höra att problemet kommer bakifrån, och visst när hon arbetar ordentligt så släpper hon (detta händer typ en gång i månaden i typ 10min och efter att man ridit i ca 1h) men så kan jag ju inte hålla på hela tiden. Jag har ridit många hästar men ingen lägger sig i handen lika mycket som min egen häst, jag orkar inte hålla upp hela hennes huvud. I hoppningen behöver hon mycket stöd, hon fungerar bäst då hon får "dra" lite. men i dressyren blir det bara jobbigt! Någon som har tips på hur jag ska göra för att få detta bättre?? :bow:

Om du har ridit hästar förut som inte lägger sig på så tycker jag att du ska försöka rida den här på samma sätt... Enligt min mening så var antagligen de hästar du red förut (dvs de som var lättare i handen) bättre utbildade än den här, som är tung.

Anser inte att en häst som är tung i handen, o som anses stark är vidare välutbildad.

Gå på din känsla... o rid som du gjorde på dina "lätta" hästar.

mvh Jessica

Om man inte kan kalla en häst som kan alla rörelser i MSV dressyr + galoppombyten i var 3:e, trampa, hoppa banor på 140, tävlad lag SM, välutbildad så undrar jag vad du menar med en välutbildad häst. De andra hästar jag ridit har inte varit lika välutbildade, vissa tom helt felridna, men de har ändå varit lättare i handen och inte lika starka. Vissa av dessa har inte kunnat galopperat ordenligt eller inte förstått skänkeln ordentligt. Nog har jag ridit outbildade hästar som ocskå är starka, men då har det främst handlat om att de inte förstått eller orkat. Detta gäller inte bara unghästar utan även äldre hästar jag ridit. Så nej, för mig handlar inte en välutbildad häst om den lägger sig i handen eller inte.

Det är inte så lätt att försöka rida en tung häst som en lätt häst, tycker inte det fungerar riktigt så. Man måste rida dessa två typer av hästar olika, självklart måste man vara mjuk i handen, men det är så klart lättare att vara mjuk när man rider en häst som mjuknar själv när man själv mjuknar och ger efter.

jag hade ett halvblod en gång i tiden som var väldigt stark och hängde sig gärna i handen. Min tränare sa åt mig att så fort han hängde sig skulle jag släppa stödet så att han hajade till. Det var faktiskt ganska effektivt och han lärde sig att inte hänga. Vissa dagar hängde han ju dock på ett helt annat sätt men jag gjorde bara så att jag red otroligt mjukt själv.
Sen är det ju också viktigt att du inte drar hästen i munnen när h*n hänger sig. Sitt emot med sitsen så att det inte blir dragkamp och att du blir hård i handen.
Det funkar faktiskt men kräver lite tålamod.

Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

ska försöka prova med det. Problemet lär då bli att hon springer iväg i 180km/h, eftersom hon är väldigt pigg också ;) men det är klart värt ett försök :) :bow:

Ämelie skrev:
Om man inte kan kalla en häst som kan alla rörelser i MSV dressyr + galoppombyten i var 3:e, trampa, hoppa banor på 140, tävlad lag SM, välutbildad så undrar jag vad du menar med en välutbildad häst. De andra hästar jag ridit har inte varit lika välutbildade, vissa tom helt felridna, men de har ändå varit lättare i handen och inte lika starka. Vissa av dessa har inte kunnat galopperat ordenligt eller inte förstått skänkeln ordentligt. Nog har jag ridit outbildade hästar som ocskå är starka, men då har det främst handlat om att de inte förstått eller orkat. Detta gäller inte bara unghästar utan även äldre hästar jag ridit. Så nej, för mig handlar inte en välutbildad häst om den lägger sig i handen eller inte.

Det är inte så lätt att försöka rida en tung häst som en lätt häst, tycker inte det fungerar riktigt så. Man måste rida dessa två typer av hästar olika, självklart måste man vara mjuk i handen, men det är så klart lättare att vara mjuk när man rider en häst som mjuknar själv när man själv mjuknar och ger efter.

En välutbildad häst är en självbärig o en självbärig häst är aldrig tung i handen. Spelar ingen roll vilka rörelser den utför, rent mekaniskt, eller hur högt den hoppar. Anser att det är skillnad på en välutbildad häst o en häst som endast är utbildad.

Håller inte alls med om att det behöver vara svårare att rida en "tung" häst, ofta är det fel på de hästarna och/eller utrustningen, eller den som utbildat dem, om de aldrig blir riktigt lätta på hjälperna, vare sig det är hand eller skänkel. Man får helt enkelt lära börja om med utbildningen på lättare hjälper.

Min kallblodstravare har varit så "tung" att jag inte kunnat hålla honom på körbett. Han visade sig vara full med spänningar. Allteftersom spänningarna försvinner o jag får bättre balans så blir han lättare o lättare på hjälperna. Nu behöver jag knappt tygeln öht vissa stunder o den här förändringen har skett under ett par månader.

//Jessica

Ämelie skrev:
jag orkar inte hålla upp hela hennes huvud.

Hjälp! :crazy: Du får inte försöka hålla upp hästens huvud! Vill du komma åt problemet så får du under inga omständigheter fastna i handen och "bära" hästen! Hästen måste lära sig att bära sitt eget huvud och balansera upp sig på sina bakben. Om du bär hästen framtill så kan den aldrig arbeta korrekt med vikten på bakkärran. Till på köpet lär du slita sönder dina stackars armar..

LÄTTA i handen! Direkt hästen lägger sig på så släpp tygeln! Jag har ridit hästar som varit så vana att ligga på i handen att de i stort sett tappat balansen när man släpper tygeln och vägrar dem det stödet. Om hästen rinner iväg/springer iväg för dig så använd öppna, sluta och sidförande för att återfå kontrollen. Du kan inte alltid rida med handbromsen i!
Ta hjälp av en duktig tränare!

Nirak

NiraK skrev:
LÄTTA i handen! Direkt hästen lägger sig på så släpp tygeln! Jag har ridit hästar som varit så vana att ligga på i handen att de i stort sett tappat balansen när man släpper tygeln och vägrar dem det stödet.

Precis så menar jag. Fast du kanske förklarade bättre ;)

Testa att göra halt direkt hästen hänger sig. Se till att den lättar, sen så fram igen. Halt direkt den hänger sig, se till att den lättar i halten och fram igen. Beröm då den inte hänger, var bara uppmärksam så den inte börjar gå bakom hand. Funkade utmärkt för en kompis vars sköthäst hängde sig i handen med alla sina 175 centimeterskilon. Men första passen blev det inte många varv i riduhset :)

Jag kämpar dagligen med samma problem. Och det jag kan säga är att (dels håller jag med ovanstående tips, ex. att släppa tygelstödet så fort h*n hänger sig, och det där halttipset bör nog åxå provas) Sen tror jag överlag att när man hamnar i en sådan "hänga-i-handen-situation" så är det svårt att låta bli att överkoncentrera sig på det problemet.. Det blir lätt att man endast koncentrerar sig på handen. Lösningen på problemet kan då vara att försöka koppla bort det och lägga över ridningen mer till sätet och låta det sköta jobbet istället..!

rid massor med övergångar och halvhalter för att få hästen att bära sig med sina bakben istället för att du ska bära den.
och lätta i handen så fort hästen vill hänga på bettet

Jessica skrev:
En välutbildad häst är en självbärig o en självbärig häst är aldrig tung i handen. Spelar ingen roll vilka rörelser den utför, rent mekaniskt, eller hur högt den hoppar. Anser att det är skillnad på en välutbildad häst o en häst som endast är utbildad.

Håller inte alls med om att det behöver vara svårare att rida en "tung" häst, ofta är det fel på de hästarna och/eller utrustningen, eller den som utbildat dem, om de aldrig blir riktigt lätta på hjälperna, vare sig det är hand eller skänkel. Man får helt enkelt lära börja om med utbildningen på lättare hjälper.

Min kallblodstravare har varit så "tung" att jag inte kunnat hålla honom på körbett. Han visade sig vara full med spänningar. Allteftersom spänningarna försvinner o jag får bättre balans så blir han lättare o lättare på hjälperna. Nu behöver jag knappt tygeln öht vissa stunder o den här förändringen har skett under ett par månader.

//Jessica

Jsg menade inte att det var svårare att rida en tung häst, utan att det är lättare att vara mjuk i handen på en mjukhäst. förstår du skillnaden?

Och ja, jag kan hålla med om att min häst är felt riden från början, riden allt för mycket på för starka bett osv. men detta kopplar inte jag med välutbildad utan snarare att hon inte är riktigt välriden, en lite tolknings fråga där.

Kul att det gått framåt med din häst, du håller på med barock eller??
Jag jobbar med att försöka börja om med hjälperna från början, med detta har inte gett resultat hittils...

NiraK skrev:
Hjälp! :crazy: Du får inte försöka hålla upp hästens huvud! Vill du komma åt problemet så får du under inga omständigheter fastna i handen och "bära" hästen! Hästen måste lära sig att bära sitt eget huvud och balansera upp sig på sina bakben. Om du bär hästen framtill så kan den aldrig arbeta korrekt med vikten på bakkärran. Till på köpet lär du slita sönder dina stackars armar..

LÄTTA i handen! Direkt hästen lägger sig på så släpp tygeln! Jag har ridit hästar som varit så vana att ligga på i handen att de i stort sett tappat balansen när man släpper tygeln och vägrar dem det stödet. Om hästen rinner iväg/springer iväg för dig så använd öppna, sluta och sidförande för att återfå kontrollen. Du kan inte alltid rida med handbromsen i!
Ta hjälp av en duktig tränare!

Nirak

Jag har en duktig tränare och hon hänger sig inte alls lika mycket när jag rider i ridhus längre, utan det har blivit klar förbättring här, troligvis eftersom jag själv blivit bättre ryttare. Utan problemet kommer då jag ska rida henne hemma i skogen, mellan träningarna. Och effter att provat igår att bara släppa tygeln när hon hänger sig så känns det uteslutet för tillfället, hon sprang iväg i slängtrav och full galopp... inte så lätt att ta tillbaka och börja rida sluta och öppna då. Hon tappar inte balansen heller om man släpper utan "rinner bara iväg"

Piccadilly skrev:
Jag kämpar dagligen med samma problem. Och det jag kan säga är att (dels håller jag med ovanstående tips, ex. att släppa tygelstödet så fort h*n hänger sig, och det där halttipset bör nog åxå provas) Sen tror jag överlag att när man hamnar i en sådan "hänga-i-handen-situation" så är det svårt att låta bli att överkoncentrera sig på det problemet.. Det blir lätt att man endast koncentrerar sig på handen. Lösningen på problemet kan då vara att försöka koppla bort det och lägga över ridningen mer till sätet och låta det sköta jobbet istället..!

när jag rider på hackamore så blir det som du säger att man ska göra, koppla bort tanken på handen. Problemet med hack är att det inte fungerar att rida på i längden, efter ett tag så tappar hon "respekten" för det bettet också...

Nej jag håller inte med om att man ska rida på samma sätt på en häst som är tung i handen som en som inte vill ta stöd eller som tar lagom mycket kontakt. Däremot är det svårt att säga vad som är rätt just på den här hästen. Det bästa är nog om du kan rida för instruktör och få råd om hur du tränar bäst för att få hästen att gå med lättare framdel.

Hur pass lyssnar hästen när du tar förhållningar, halvhalter o halter?

Ifall hon gärna stretar emot (antingen kör upp huvudet eller bara är tung) så får hon inte med sig bakkärran. Vad jag brukar göra, och som jag även förstått är Marknes filosofi, är att alltid kolla gas o broms. Alltså att de ska gå fram kvickt o lätt på en gång för endast skänkel, och att de ska stanna för säte, och ett mkt lätt tryck från handen. Du kanske tycker detta låter för simpelt, men det är väldigt effektivt i alla stadier. Tänkt resultat, som jag upplevt, Är att du får en häst som vågar lita på handen (endel verkar hänga när de är vana att ryttaren rycker till eller är hård, vilket får till följd att ryttaren blir hård eller rycker tag- ond cirkel) och då bär sig själv, tar halvhalter främst för sitsen och en liten av handen. Som någon sa ovan, det kan ta flera varv i ridhuset, eller ute för den delen, innan det går igenom, men sen brukar de börja lyssna på den lilla hjälpen, och då har du en häst som är mjuk o lätt i din hand.

Senaste exemplet är en häst som gick fint i form, såg det ut som, men som blev stel o gärna körde upp huvudet så fort man skulle ändra något, byta varv, halter, fattningar. Han lyssnade inte alls på handen utan bara hängde sig på o var itne lyhörd alls. Nu funkar han för det mesta riktigt bra. Allt går kvickare för han vant sig vid små hjälper och är uppmärksam på dem, istället för att ta stöd på tygeln o filura i sin egen lilla värld. Han stannar o tar halvhalter för säte, man kan nu korrigera i skänkelvikningar, innan hängde han sig på o rann iväg så det blev aldrig en hel skänkelvikning som blev bra. Han saktar av från galopp till en lugn trav utan att dra i handen o springa iväg. När han blir starkare förväntar jag mig att han gör det till skritt också.

Jag är så pass liten så jag klarar inte stora hästar utan att få dem riktigt känsliga för små hjälper, o genom att få dem det så blir de lyhörda för både skänkel o hand, lätta hjälper går igenom på en gång, o det blir inte så styrkekrävande. Är väl vad dressyr går ut på förresten, nu när jag tänker efter.... Detta kanske inte gäller dig, men hoppas det är till ngn hjälp.

Ämelie skrev:
Jsg menade inte att det var svårare att rida en tung häst, utan att det är lättare att vara mjuk i handen på en mjukhäst. förstår du skillnaden?

Och ja, jag kan hålla med om att min häst är felt riden från början, riden allt för mycket på för starka bett osv. men detta kopplar inte jag med välutbildad utan snarare att hon inte är riktigt välriden, en lite tolknings fråga där.

Kul att det gått framåt med din häst, du håller på med barock eller??
Jag jobbar med att försöka börja om med hjälperna från början, med detta har inte gett resultat hittils...

Ja... det kan ju stämma med välutbildad vs välriden... men jag sätter kanske mer likhetstecken mellan dessa båda saker än vad du gör. :crazy:

Nä... anser mig inte vara Barockare... rider "vanlig" dressyr o tävlar oxå, men jag har "snott" lite tankesätt från Barocken. Jag anser snarare vara en Akademisk Ryttare, dvs jag analyserar och diskuterar väldigt mycket kring ridning o hästar.

Jag skulle nog tänka "unghäst-ridning" om jag red aktuell häst... massor med framåt/nedåt-tänk o lätt säte. Låter kanske drastiskt men det var så jag gjorde. O så massor med massage då. ;)

mvh Jessica

Hur gör man för att redigera sitt inlägg?! Läste att man skulle trycka på edit knappen, var sitter den....
Iaf. tänkte bara lägga till att jobbade mycket med att få min förra häst att lugna ner sig och lyssna. Hon blev jättestark o pigg ute, o det gick definitvt inte att släppa när hon blev tung/stark. Fick istället börja om med grundhjälperna även ute och jobba henne, flytta lite, fattning, avsaktning etc tills hon lyssnade igen. Gick ju bra så länge man koncentrerade sig stenhårt på att hon skulle gå fint. Gjord eman inte det så ville hon helst köra upp huvudet och springa fortare o fortare, inte kul.... Var alltid tvungen att hålla koll på henne, aldrig en helt harmonisk tur... Hoppas du lyckas med din häst, vore intressant att se vad du kommer fram till!

Lycka till!!

Vet många hästar som är likadana, om jag har förstått rätt.

Hänger i handen och desto mer man driver(allt tjat om att aktivera bakbenen och rida bakifrån) desto starkare blir de ifram och desto mer får man att hålla i handen = ond spiral. Eftersom många börjar med att korrigera med händerna händer en av följande två saker:

1) Man lättar i handen(oj,oj, eftersom alla säger att man ska ha mjuk kontakt är det ju lättare att släppa själv som ryttare = glappkontakt + lååång häst, än att tvinga hästen att lätta och bära sig själv) och hästen rinner iväg snabbare och snabbare eftersom man inte vill korrigera med handen och ta tillbaka och få nya 600 kg i handen...

2)Man drar mer och mer i tyglarna och hästen hänger sig mer och mer i handen och slutar jobba själv, h*n använder ryttaren som "rullator". Tillslut får man en häst som stannar när man inte orkar driva för kung och fosterland längre, eftersom handen är så starkt förhållande.

Svårt, svaret är nog att det är SVÅRT att omskola en häst som lärt sig att hänga...

Jessica skrev:
Om du har ridit hästar förut som inte lägger sig på så tycker jag att du ska försöka rida den här på samma sätt... Enligt min mening så var antagligen de hästar du red förut (dvs de som var lättare i handen) bättre utbildade än den här, som är tung.

Anser inte att en häst som är tung i handen, o som anses stark är vidare välutbildad.

Gå på din känsla... o rid som du gjorde på dina "lätta" hästar.

mvh Jessica

De va lite konstigt sagt :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur