Sv: Hänger sig i handen
Hur pass lyssnar hästen när du tar förhållningar, halvhalter o halter?
Ifall hon gärna stretar emot (antingen kör upp huvudet eller bara är tung) så får hon inte med sig bakkärran. Vad jag brukar göra, och som jag även förstått är Marknes filosofi, är att alltid kolla gas o broms. Alltså att de ska gå fram kvickt o lätt på en gång för endast skänkel, och att de ska stanna för säte, och ett mkt lätt tryck från handen. Du kanske tycker detta låter för simpelt, men det är väldigt effektivt i alla stadier. Tänkt resultat, som jag upplevt, Är att du får en häst som vågar lita på handen (endel verkar hänga när de är vana att ryttaren rycker till eller är hård, vilket får till följd att ryttaren blir hård eller rycker tag- ond cirkel) och då bär sig själv, tar halvhalter främst för sitsen och en liten av handen. Som någon sa ovan, det kan ta flera varv i ridhuset, eller ute för den delen, innan det går igenom, men sen brukar de börja lyssna på den lilla hjälpen, och då har du en häst som är mjuk o lätt i din hand.
Senaste exemplet är en häst som gick fint i form, såg det ut som, men som blev stel o gärna körde upp huvudet så fort man skulle ändra något, byta varv, halter, fattningar. Han lyssnade inte alls på handen utan bara hängde sig på o var itne lyhörd alls. Nu funkar han för det mesta riktigt bra. Allt går kvickare för han vant sig vid små hjälper och är uppmärksam på dem, istället för att ta stöd på tygeln o filura i sin egen lilla värld. Han stannar o tar halvhalter för säte, man kan nu korrigera i skänkelvikningar, innan hängde han sig på o rann iväg så det blev aldrig en hel skänkelvikning som blev bra. Han saktar av från galopp till en lugn trav utan att dra i handen o springa iväg. När han blir starkare förväntar jag mig att han gör det till skritt också.
Jag är så pass liten så jag klarar inte stora hästar utan att få dem riktigt känsliga för små hjälper, o genom att få dem det så blir de lyhörda för både skänkel o hand, lätta hjälper går igenom på en gång, o det blir inte så styrkekrävande. Är väl vad dressyr går ut på förresten, nu när jag tänker efter.... Detta kanske inte gäller dig, men hoppas det är till ngn hjälp.