Hänger i knäna

Torill

Trådstartare
Hej

Som lite orolig hönsmamma med mitt första egna föl så tänkte jag fråga lite här. Hon var när hon föddes något x-bent, vek i kotorna och hämgde i knäna. Av de veka kotorna syns nu ingenting och det skeva benet är så gott som rakt så det känner jag mig inte så orolig för men jag tycker inte att knäna ser varken bättre eller sämre ut. När skall jag börja oroa mig för att det behövs någon åtgärd?

Sv: Hänger i knäna

Hur gammalt är fölet? Jag har erfarenhet av ett föl som hängde i knäna, eller rättare sagt han kunde inte ha frambenen i en rak linje utan knäna var hela tiden lite böjda. Det blev bättre efter kanske 2-3 veckor men försvann inte helt förrän vid 3 månaders ålder.

Hade ett föl förra året som var som din. Hon var nästan helt uträtad vid 4 mån ålder. Dock hade jag hovslagare ute extra som verkade och hjälpte benställningen att utvecklas på rätt sätt.

Lite beroende på hur gammalt fölet är och hur mkt x-bent, hängig i knäna den är finns olika metoder att hjälpa den räta ut sej.

Jag har haft en fölis med lite häng i knäna, hade kontakt med Helsingborg men mail och foton, men hon rätade upp sej av sej själv.

Har också haft en fölis som föddes vek i kotorna. Tror faktiskt att han blev lite x-bent av att frambenen var så mycket längre än bakbenen (då kotorna va veka) Han stod ju med frambenen brett isär mycket och pillade i gräs och hö.
Kotorna bak rätade upp sej inom nån månad och frambenen fick hjälp av lite raspning. Det var som sagt inte mkt x-bent.
Finns ju specialbeslag för föl att limma på hoven om inte raspning räcker, och sen finns också en speciell skena för dom mera x-benta.

Viktigt är ändå att dokumentera (fota el. ev. röntga) för att se hur det utvecklas, och att det blir bättre.
Och så hade jag kontakt med klinik och diskuterade hur och om det behövdes göra ngt mer än vi gjorde under hela tiden.

Men det rätade upp sej fint. :-)

Hon är två veckor gammal imorgon så då borde det ju inte vara något fara än. Skall ringa hovslagaren idag och se om han kan komma ut i veckan och titta på henne nästa vecka för att vara på den säkra sidan. Dock är hon ju inte helt pigg på att lyfta benen, hon är ganska vild av sig men om vi är ett par som håller i henne samtidigt kanske det kan gå bra.

Jag blev mest orolig för att jag tyckte att det blev bättre lika snabbt som de veka kotorna och x-benheten men då behöver jag kanske inte oroa mig redan.

När de hänger i knäna så går det lite framåt tillbaka på endel hästar varefter de växer , så börjar de hänga igen ,innan de åter rätar upp sig .

Dock är det viktigt att man håller efter hovarna så de inte går upp på tå .

Håll kontakt med hovis så det raspas i trakten om det behövs .

Har haft hästar som jag inte gjort något med och en som jag fick lägga näbbsko på .

Både blev okey sen :)

Mia

Jag är extramamma till två föl. Båda har hängt lite i knäna. Den sista av den ganska rejält. Han låg fem veckor över beräknad tid i magen och det har säkert med saken att göra. Båda två rätade ut sig snyggt, den sista av dem har riktigt bra ben, fast man inte kunde tro det de första veckorna.

Kompisens idag 3 åring har hängt rejält i knäna hela vägen från och till helt fram tills han blev ca 2 år och inte växte så fort längre. Tilläggas skall att han växte fort och mycket under en kort tid, senorna hängde helt enkelt inte med.

Idag är han helt rak och fin i sina ben, 173 cm hög och inte riktigt färdig... ;)

Än så länge är det ingen risk att hon går på tå, snarare tvärt om men skall hålla noggrann koll, detta skall ju bli min nya dressyrstjärna!

Liknande trådar

Avel Min fölunge är 4 dygn och föddes med veka kotor på alla 4 ben. Vänster fram blev snabbt mycket bättre. Höger fram är bättre än bak där...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
12 536
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 104
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 844
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka