hänger i handen

Sv: hänger i handen

litet tips ang bett: rid på ett och samma bett minst en vecka för att hästen skall hinna märka och framförallt få en chans att hinna känna skillnader på de olika betten. jag vet att bettet inte är skarpare än handen som håller i det men alla bett har olika verkan och är framtagna just därför. kram frida

red länge på de tredelade med parerstänger (vilket hon funka bra på) red kanske i ett halvår på det sen red jag nån månad på rakt tränsbett.
ska byta till tredelade igen. kraam

prova att sitt tungt och håll om henne ordentligt med säte och din kroppsvikt, höj ytter handen en aning när hon börjar bralla och driv med sitsen, och viktigaste av all tänk framåt framåt framåt! kram frida

det är ju lite speciellt att rida travare, måste jobba väldigt mkt med sitsen och mer bara ha kontakt i tygeln (jag försöker i och för sej alltid rida så). Hade ett varmblod förut och har ridit många hästar som travtränas och sätet har funkat på allihopp ger mer resultat än att dra i tyglarna. Min förra häst (varmblod) kunde bli lite seg och hänga i handen om man tex begärde att han skulle gå långsamt och försöka samla sig och gå iform, men han inte orkade lr så hittade jag inte på han. Min häst jag har nu fullblod kan hänga sig i handen om man travar sakta, för det tkr hon är jobbigt och då går hon gärna på bogarna, jag försöker då rida på lite framåt för att komma ur det. Men hon kan även hänga i handen när hon springer på som sjutton i traven lr galoppen, då får man ju försöka att sakta ner istället.
Min erfarenhet är iaf att när de hänger i handen så går de på bogarna, vilket ju inte är spec bra, så det gäller väl att man gör något annat antingen rida på mer framåt, sakta in, flytta för skänkeln lr nånting sen får man passa så att man inte själv blir framtung, du kan ju kolla över hur långa dina läder är om du tror att du kan vara med och påverka att hon blir så.

det är ju lite speciellt att rida travare, måste jobba väldigt mkt med sitsen och mer bara ha kontakt i tygeln (jag försöker i och för sej alltid rida så). Hade ett varmblod förut och har ridit många hästar som travtränas och sätet har funkat på allihopp ger mer resultat än att dra i tyglarna. Min förra häst (varmblod) kunde bli lite seg och hänga i handen om man tex begärde att han skulle gå långsamt och försöka samla sig och gå iform, men han inte orkade lr så hittade jag inte på han. Min häst jag har nu fullblod kan hänga sig i handen om man travar sakta, för det tkr hon är jobbigt och då går hon gärna på bogarna, jag försöker då rida på lite framåt för att komma ur det. Men hon kan även hänga i handen när hon springer på som sjutton i traven lr galoppen, då får man ju försöka att sakta ner istället.
Min erfarenhet är iaf att när de hänger i handen så går de på bogarna, vilket ju inte är spec bra, så det gäller väl att man gör något annat antingen rida på mer framåt, sakta in, flytta för skänkeln lr nånting sen får man passa så att man inte själv blir framtung, du kan ju kolla över hur långa dina läder är om du tror att du kan vara med och påverka att hon blir så.

okey jo hon blir på bogarna.
sitter inte o försöker få henne i form utan har handen stilla o bara erbjuder stöd. de enda jag gör är visar vägen när det behövs.

hur menar du med hur långa läder?? menar du att om dom är för långa eller för korta??
rider i dressyrsadel så har då långa läder
så långa att jag utan att svaja kan rida lätt.
med andra ord just under fotknölen.

Har man för korta läder blir man ju gärna lite framtung, och det hjälper ju inte henne då precis . Att hon blir på bogarna gissar jag på är för att hon inte orkar gå så som du vill än, men det kmr säkert komma :) när hon blir så rid på med sätet så hon får mer energi, men det ska inte gå snabbare, så du får även vara med och fånga upp henne med sätet så hon inte springer fortare. sen om hon inte är van att jobba iform så kmr det ju ta ett tag innan hon orkar det längre stunder, räcker emd nått steg här och där i början och sedan öka succesivt :)
Men försök rida på mer framåt när hon blir så :) för blir massa onödig vikt på frambenen när de går på bogarna...

Jag rider en arab som gör precis som du skriver i ditt första inlägg när jag rider på hackamore.
Han blir jättetung i handen, framförallt innerhanden tycker jag.
Men det är enbart på hackamoret, aldrig på bett!

Jag tror att det har att göra med att han vill ha stöd och när han får det trycker hacket fortfarande litet bakom öronen på honom.
Detta är inget jag vet, utan det är mina egna antaganden.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar