hänger i handen

Falkenrally

Trådstartare
hej
rider min häst på hackamore
i dressyren hänger hon sig i handen
kan det vara så att hon ej orkar bära sig
hästen är riden i ett år
travare förståss
rider mycket ut i skogen
och varierar med träning på banan
i morgon (söndag) ska jag longera henne

kan ni ge mig fler tips på övningar o sådant

MVH// Julia o Lilja

Sv: hänger i handen

Min häst hänger sej oxå i handen ibland, det bli när hon bara springer på och blir framtung, vet inte riktigt varför hon gör så om det är för att hon inte orkar bära sig ordentligt än lr om det har nått med bettet att göra, var hästtandläkare ute i torsdags och hennes bet var för litet och hon ska ha tvådelat istället för 3 delat... Vet inte om det kan påverka för har inte ridit på henne än sen tandläkarn var där...
men tkr oftast att de blir så när de blir framtunga och går på bogarna...

Att de hänger sig i handen KAN bero på tandproblem. Kollat det?

justja tänkte inte på att du red på hackamore... men hur är hästen annars när hon hänger i handen ? springer hon på går hon segar mm. ?

Har du provat och rida på andra bett? Hon kanske hänger sig pga tandproblem som nån nämde, eller att hon inte orkar bära sig själv.

Jag skulle definitivt kolla så att det inte var något fel någonstans på hästen.

Sedan när man rider på hackamore blir det ju lite samma effekt som när man rider på stång, tar man för mycket brukar hästen krulla ihop sig. Så var noga med att inte ta för mycket.

Har du provat och rida på andra bett? Hon kanske hänger sig pga tandproblem som nån nämde, eller att hon inte orkar bära sig själv.

jag har ridit på 3 delat av många modeller, rakt pelham, jaktkandar, ett flerdelat bett (4-5 delat)?? hackamore och sidepull

Har ridit och skolat flertalet travare under 13 års tid. bara har lite fråga (jag dömer inte för val av bett, häst eller utr) varför blev det just hackamore? tips! ju tyngre hon blir fram till desto lättare blir du i handen samtidigt som du håller om henne och driver fram. när ni har hittat en bra form kommer hon att börja trampa under sig bättre och bli följsammare. kram frida

Jag skulle definitivt kolla så att det inte var något fel någonstans på hästen.

Sedan när man rider på hackamore blir det ju lite samma effekt som när man rider på stång, tar man för mycket brukar hästen krulla ihop sig. Så var noga med att inte ta för mycket.

blev senast kollad i november av veterinär då utan anmärkningar.

Har ridit och skolat flertalet travare under 13 års tid. bara har lite fråga (jag dömer inte för val av bett, häst eller utr) varför blev det just hackamore? tips! ju tyngre hon blir fram till desto lättare blir du i handen samtidigt som du håller om henne och driver fram. när ni har hittat en bra form kommer hon att börja trampa under sig bättre och bli följsammare. kram frida

Hon har varit väldigt knepig med bett. kastat med huvudet, dragit åt sig tyglarna, sprungit iväg...det bett som fungerade bäst va pelham o näst bäst 3 delat med parerstänger. men bäst av allt så funkar då hackamore. tänkt om jag sku pröva de tredelade igen i morgon.

får gärna ge fler tips

kram Julia

BRA RÅD FRIDADAHLGREN! Släpp fram!

Till TS och ev andra - jag fattar inte riktigt vad man menar när en häst "hänger i handen" när man rida på hackamore..... Hmmmm (försöker känna efter i händerna....). OBS! Jag ifrågasätter INTE! Jag frågar eftersom jag inte förstår eftersom jag inte har egna erfarenheter. Går den emot? Hänger på bogarna?

Tips (fast det är väl kanske "väl standard"...?) är övergångar och tempoväxlingar och fler övergångar.......

travare är inte till för att ridas , kanske därför ...

BRA RÅD FRIDADAHLGREN! Släpp fram!

Till TS och ev andra - jag fattar inte riktigt vad man menar när en häst "hänger i handen" när man rida på hackamore..... Hmmmm (försöker känna efter i händerna....). OBS! Jag ifrågasätter INTE! Jag frågar eftersom jag inte förstår eftersom jag inte har egna erfarenheter. Går den emot? Hänger på bogarna?

Tips (fast det är väl kanske "väl standard"...?) är övergångar och tempoväxlingar och fler övergångar.......

å ingen fara:) man måste få fråga annars får m
an inga svar:laugh:
tänk dig bära hästens vikt i dina händer.
släpper efter gör jag o försöker rida fram henne. men blir mest bara pannkaka av allt eller så går hästen inte fram alls utan går där med nosen i backen o lallar på o blir "döv"
har man spö så blir det inget alls då bara spring spring spring...
tar ca 300 varv (känns det som) innan man får ner henne i skritt igen.
så tempoväxlingar o övergångar e svårt att få till. men kämpar på endå.
värst e de när man väl fått ner henne till skritt igen så får man kämpa för att få trav igen...suck..

usch längtar tills jag kan börja rida för tränare igen.
måste få hästen flyttad först...

testade igår att få fram henne genom att ta galoppfattningar men blev mest bockande men fick till några galoppsprång iaf i båda varven. men fick kämpa efter en stund för då tog hon knapt galopp tog 3-5 varv i trav innan hon fattade galoppen. även där hänger hon sig massor i handen drar ner huvudet (denna damen har inga små bocksprång kan jag tillägga) tar tyglarna av mig i princip. suck..

travare är inte till för att ridas , kanske därför ...

Vet att dom e avlade för att köras! men ingen häst har mått dåligt av att ridas i en behaglig form o bli lösgjord. min travare står i ett travstall och alla hästar i de stallet skall ridas in. för att variera deras träning.

hmm va de inte någon här på buke som red sin travare i akademisk ridkonst? eller hur det nu va.. som även tävlade trav?? och värmde upp genom att rida före start?

travare kan man gott o väl rida på!

jag har en fransk-amerikanskt varmblod som ser mera ut som ett mindre halvblod än som en travare då hon e kraftigare.

har även haft en amerikansk travare som hade ganska så lång rygg.
hon va helt underbar och är fortfarande. dom med längre ryggar kan ha det lite jobbigare med samling.

min nuvarande har exteriör mässigt lättare för samling.

man får som sagt kanske jobba mer eller minde med en travare än med en annan ras.

oj va långt svar..

nåja,

min sista mening i svaret är

travare kan dom oxå. med rätt träning vill säga! o mycket TÅLAMOD!:D

självklart kan travare! men man måste arbeta efter individens förutsättningar, tänk själv att begära att en toppstammad dressyr häst ska gå på travet, gå helt emot formen och grunden som den är lärd ska ist gå med högt huvud sänkt rygg och ett rejält bredd av bakbenen! hade nog inte blivit så jätte bra resultat??! jag brukar tänka så när folk hackar på travare....
Litet tips till galoppfattningarna som brukar fungera, sitt tungt i sadelen ha hästen på yttertygeln och ställ utåt ganska kraftigt, låter kanske lite märkligt men det gör att hästen har lättare för att börja i rätt galopp (innre benet blir fritt då) hästen lär sig då fattningar och sen har man resten av livet på sig att förfina det = ) kram frida

litet tips ang bett: rid på ett och samma bett minst en vecka för att hästen skall hinna märka och framförallt få en chans att hinna känna skillnader på de olika betten. jag vet att bettet inte är skarpare än handen som håller i det men alla bett har olika verkan och är framtagna just därför. kram frida

självklart kan travare! men man måste arbeta efter individens förutsättningar, tänk själv att begära att en toppstammad dressyr häst ska gå på travet, gå helt emot formen och grunden som den är lärd ska ist gå med högt huvud sänkt rygg och ett rejält bredd av bakbenen! hade nog inte blivit så jätte bra resultat??! jag brukar tänka så när folk hackar på travare....
Litet tips till galoppfattningarna som brukar fungera, sitt tungt i sadelen ha hästen på yttertygeln och ställ utåt ganska kraftigt, låter kanske lite märkligt men det gör att hästen har lättare för att börja i rätt galopp (innre benet blir fritt då) hästen lär sig då fattningar och sen har man resten av livet på sig att förfina det = ) kram frida

hon tar galoppfattningen men blir massa bock först så jag rider fram ordentligt o sen jäklar kommer galoppen fin o tre taktig som den ska vara=)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar