Hängbuk av Halm?

any_one

Trådstartare
det är så att mitt halvblodssto har blivit lite rund om magen på sistonde. hon har fått en hängbuk.. det har hon inte haft innan ,. men det är så att vi har börjat slänga ut halm till alla hästarna om dagarna. Vi har gett dem halm i hagen i ca 3 månader. nu undrar jag om det kan vara det som har fått pållens mage att "svälla"?:P någon som har någon fundering eller svar på detta? Mvh / en orolig matte:P

Sv: Hängbuk av Halm?

Det kan vara så men det måste inte vara det. Har tidigare gett halm till alla våra hästar utan att de blivit särskilt bukiga, men har nu en häst som är jättebukig utan att få halm! ;)

Bukiga kan dom bli av proteinbrist också. Halm innehåller bara energi coh inget protein alls så det beror på hur den övriga foderstaten ser ut (höets värden osv).

Utifrån min erfarenhet kan det bero på två saker. Proteinbrist då pållarna äter halm som den totala foderstaten inte är anpassad efter. Dvs det blir för mycket Mj i proportion till proteinet. Sedan är det ju så att mer stråfoder som ska smältas i tarmarna tar plats, dvs tarmpaketet kräver mer utrymme i buken på hästen.
//marti

precis.. det tar 33 timmar för något att gå från hästens mun tills det att det ligger bakom hästen igen.. så ger man hästen 10 kg hö och 5 kg halm så finns där ca 20-25 kg foder i magen på hästen konstant = en hel liten höbal.. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 042
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar