hänga i knänen

P

pain

hej alla häst vänner. vet nån hur alvarligt det är om hästen hänger lite i knänen? ska inte ha den till hoppning :confused:

Sv: hänga i knänen

knänen? knäna? *ifrågasätter mig själv också* vilket är rätt?

knäna är det nog. jag skulle bara verka lite fin i kanten ;)

ja , frambenenen är inte helt raka ,ibland,läste sent igår att om det är extremt hängiga så är det inte bra.det är tydligen så att dom får det av nån sjukdom.men min har inte vari sjuk. det kan heta bockbent ochså

jag tror det är bockbent som avses, dvs hästen "böjer" carpus framåt, benen ser inte raka ut i carpus(framknäna) från sidan.

bockbenthet behöver inte ge bekymmer alls, vet flera hästar med mer eller mindre bockben som fungerar alldeles utmärkt. däremot innebär ju alla felställningar ökad belastning på leder, ligament etc, så det är en riskbedömning man får göra.
är det en häst du tänker köpa - kolla upp sjukdoms-/skadehistorik och gör en mkt noggrann besiktning där du rådfrågar veterinären om bockbenen.

lycka till!

hej neferra. hästen har jag haft i 3 år och hon är besiktad ua.det är ju inte så att hon hänger hela tiden.men ibland kan man se det.hon har varit på träning ett tag och dom har inte sagt nåt,det kanske är jag som är larvig.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
587
Senast: CFrisk
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama