Häng knän?

H

Han_naH

Hur stor betydelse har hängknän för hästens hållbarhet och prestanda EG?

Har inte stött på detta fenomen förut, annat än på fullblod, men idag har jag varit med en familj och tittat på en ponny som hade det.

Sv: Häng knän?

Ursäkta mig, en okunnig idiot. Men jag vet alltså inte vad "hängknä" är! Snälla förklara för mig.

MVH // Pinge

Jag har haft ett par fullblod med "hängiga" knän och ingen av dessa har haft problem med det. Den ena är 17år och tävlas fortfarande i hoppning trots detta och då har hon även veka kotor. Men hon har aldrig haft ont av det!

Pinge:Hängiga knän är när de ser lite bockbenta ut, Knäna går framåt. (de ser ut som der har benet lite böjt)
Men så vitt jag vet så är det inte skadligt.
Kolla in annonser med fullblod till salu så ser du garanterat någon med hängiga knän!

Jag har visserligen mest sett fullblod med det.

Precis som Lazy Lady säger så ser det lite ut som de är bockbenta, fast bockbenthet är mycket värre! När de har hängknän så ser de ut som om de inte kan ta tbx. knäet ordentligt.
Förekommer mest på fullblod, varför vet jag inte.

Jag har en travare som hänger i knäna. Som andra redan har sagt så ser det ut som om han inte kan räta ut benet ordentligt. Har en hyfsad bild på det, om det gör förklaringen lite tydligare. Höger fram är värst: BILDEN. Min häst är 13 och har gått som ridhäst i 2 år. Jag har i alla fall aldrig haft några problem med hans framben hittills. (peppar, peppar :angel: )

Aha :idea: En mild grad av bockben alltså? Jag blev lite förvirrad eftersom jag tänkte på att knät sitter på bakbenen. Men nu hänger jag med.. Jag sökte på "häng knä" men fick bara upp engelskans "hanging knee" då blev det så här:

hangingabraiseside1.jpg

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka