Hane och kastrerad hane tillsammans

Tussemaja

Trådstartare
Jag har en 9-årig korsningshane - lugn, trygg, vänlig och lite loj på äldre dar. För ett par veckor sedan övertog jag en drygt 1 år gammal kastrarad hane av samma blandras - han blev kastrerad i början av juni.

Borde inte den äldre hanen - som dessutom har sina hormoner kvar vara den ranghögre??? Lillkillen lekterroriserar den äldre som inte säger ifrån utan låter honom hållas med en ängels tålamod. Dessutom har den yngre pojken visat tendens till att vakta mat och vissa platser i huset vid enstaka tillfällen. Nafsar då ifrån och den äldre går snällt undan eller vänder bort blicken. Hur ska jag tolka detta - tycker den äldre hunden inte att det är värt besväret att bry sig om lillgrabbens kaxighet eller är det faktiskt så att den yngre är högre i rang - trots den stora åldersskillnaden?
99% av tiden funkar dom bra ihop och det råder inga spänningar mellan dom men jag skulle vilja stärka min gamling så att han kan ta ner den yngre på jorden lite grann...Synpunkter? Tankar? Idéer?
 
Sv: Hane och kastrerad hane tillsammans

Vår hanhund var väldigt ranghög, i vissa fall även aggressiv, mot andra hanhundar innan han kastrerades. Han behöll samma beteende en tid även efter det att han kastrerats. Efter några månader hade han dock "lugnat ner" sig och funkade sedan utmärkt med andra hanhundar. Det kanske tar ett tag för hormonhalter och liknande att förändras? Hobbe kastrerades visserligen sent (4 år) så det kanske också påverkar åt något håll?
 
Sv: Hane och kastrerad hane tillsammans

Min hund beter sig ungefär sådär med särbons hund och min är yngst. Det är dock ingen tvekan om att särbons hund är högst i rang. En ranghög hund kan tillåta sig att skita i yngre fjantar som vaktar käk och andra tramserier. Det är helt enkelt inte värt att bry sig om.

Den som har makten behöver inte bry sig om att vakta mat eller liknande för den vet att närhelst denne vill ha något så tar den det bara.
 
Sv: Hane och kastrerad hane tillsammans

Jadzia skrev:
Min hund beter sig ungefär sådär med särbons hund och min är yngst. Det är dock ingen tvekan om att särbons hund är högst i rang. En ranghög hund kan tillåta sig att skita i yngre fjantar som vaktar käk och andra tramserier. Det är helt enkelt inte värt att bry sig om.

Den som har makten behöver inte bry sig om att vakta mat eller liknande för den vet att närhelst denne vill ha något så tar den det bara.

Tack för svar. Bekräftade det som jag själv tänkt men ändå känt mig osäker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 634
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp