Hane och hane!

eviliny

Trådstartare
Har en hanhund på 3 år hemma nu. Letar efter en hund till, då min nuvarande är blandras och känner att jag mig väldigt begräns med han inom bruks och utställning pga av att han är blandras. Det jag letar efter är en pincher alt dobermann men nu när jag sitter och letar så ploppar frågan upp kan man ha två hanar som båda är okastrerade tillsammans? Min hane bry sig inte om det finns kulor eller inte eller om det är tik, utan är likadan mot alla..

Men kan jag ha en hanne till??? vågar man lämna dom hemma själva?? Tanken är att jag vill ha en valp/unghund på ca 7 månader pga av att jag pluggar 3-4 dagar i veckan och är då bort ca 4timmar, så blir det en hanne så tar jag över den just när den börjar bli könsmogen. Blir det en tik så har jag vakt under tiden den ska löpa...
Har inga planer på att skaffa hund i morgon utan det blir nog någon gång i aug/sep har just bestämmt mig för ras så nu är det färg och kön som ska övervägas...

Vad tycker ni om kön frågan?
 
Sv: Hane och hane!

klart det kan funka, men det kan gå åt H****** också.
kanske kan fråga PIRU, som har 2 hanar?
Sen kanske det blir bökigare att ta in en hane som precis håller
på att bli könsmogen än en valp.
 
Sv: Hane och hane!

har funderat och funderat, det verkar luta åt att det blir en tik... känns som om det kan funka med två hannar, men risken är större att det smäller.. men som sagt har en stund till och fundera på..
 
Sv: Hane och hane!

Jag har två stucken okastrerade hanar och det går alldeles jätteutmärkt. Däremot får du räkna med att det kanske blir bråk ett par gånger innan alllt "läggs på sin plats". Det är sånt dom måste få göra upp själva. Däremot är det lättare om den nya hunden är en valp från början. Inte nödvändigtvis en 8 veckors valp, men iafl lite yngre än sju mån (även fast det borde gå bra ändå). Det ska nog inte vara några somhelst problem :) , jag tycker det är schysstare att ha två hanar el två tikar ihop snarare än én hane o en tik.:banana:
 
Sv: Hane och hane!

Även tikar kan smälla ihop. Alla hundar måste få göra upp. Tänk på konsekvenserna med tik och hane= båda lider under enorm stress under löpperioderna. Kan du inte kastrera dina hanar eller iaf en hane?
 
Sv: Hane och hane!

Jag skulle kunna kastera min blandis hanne men är så rädda att hans personlighet ska ändras eftersom han är 3 år. Har hört så många skräckhistorier om hannar som kasteras sent och förändras helt i psyket. eller det kanske är skrönor...

Andra hanen vill jag gärna ha till utställning, har för mig att kastrerade döms ner och vissar sig det att det går bra för den så vore det synd att ha tagit kulorna i fall man vill andvända den till avel.

Men blir det en tik så har jag vakt under tiden dom löper så dom behöver inte ens vara under samma tak under tiden hon löper...
 
Sv: Hane och hane!

Okej. Visst kan personligheten förädras på en hanhund som blir kastrerad. Men enbart til det positiva (vad jag hört). Dom blir oftast lugnare och kan ibland gå upp lite i vikt.
 
Sv: Hane och hane!

Köper man en rejält yngre hane,och har bra pli och en tydligt rangordning så är det oftast inga problem att ha två hanar.

De hanhundar jag käner till(och haft själv) som bott ihop har för övrigt oftast varit av raser som är ökända för att ha problem med könsbunden aggrisivtet (rottis,pitbullmix;doberman,schöfer)
Det har varit lättast att ha rejäl ålderskillnad på dem, men det kan fungera ändå.

Men att hundarna älskar varandra är ingen gasranti för att de inte skulle vilja trycka till främmande hundar....
 
Sv: Hane och hane!

Vi hade 2 hanhundar, en stor schäfer och en liten Mittel.
Inget problem med att ha dem ihop! Känner även andra med många hanar ihop. funkar kanon. :)
Men det är ju olika från hund till hund.
 
Sv: Hane och hane!

Ska i väg i veckan och kolla på en dvärgpincher hanne och tycker jag om den så ska jag åka ditt med min hanne sen så får vi se hur dom går ihop...

Verkar endå som om dom flesta ändå har positiva erfarnheter av två hannar tillsammans så då letar jag hund oberonde av kön...

Tack så mycket för alla svar!!
 
Sv: Hane och hane!

Har en hanhund som är 9 år och en kastrat som är fyra. Båda hundarna går mycket bra tillsammans med andra hanhundar eftersom de aldrig fått lära sig något annat. Passar ibland kompisars hundar, bland annat nu finns en tvåårig hanhund till i huset, det är inga problem när alla är sociala och snälla. Är noga med att respektera gamlingen, ge honom mat först, låta honom ligga närmast mig i soffan osv. Blir det ibland tjafs så beror det oftast på att vi människor gått förbi rangordningen på något sätt eller att hundarna haft för lite att göra. Risken för tjafs är störst när vi människor är med så att det finns något att konkurrera om, när de är ensamma sover de mest.
 
Hane och tik?

Funderar på att skaffa en tik(okastrerad)! Nu har jag en okastrerad hane.... Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har hundpassning under tiden då tiken löper.....
Är detta jobbigt för hanen ändå?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 545
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp