Handsprit!?

Amandas

Trådstartare
hej måste fråga er kloka.. Jag jobbar på ett sjukhem där jag använder hand sprit dagligen och mycket.. Minst 20 ggr om dagen och undrar nu om de på något sätt kan vara skadligt om man som gravid använder det? Vet även att mkt av alkoholen i spriten dunstar i luften men lite glider ju ändå in i händerna när den "dödar" bakterier..

Lite kluven..:confused:

/A

Sv: Handsprit!?

Jag har mycket svårt att tro att det skulle skada barnet på något vis, om det nu är en bråkdel som går in i huden så ska det ta sig till blodet för att ens kunna påverka barnet. Och vid det laget är det så utspätt att det nog inte ens går att mäta...

Jag va gravid under värsta svininfluensa-hysterin. Använde handsprit rikligt.
Och ut kom en alldeles normal bebis :)

Så halsa inte spriten bara så går det nog bra ska du se.

Så halsa inte spriten bara så går det nog bra ska du se.

Det är nästan ordagrant vad min barnmorska sa till mig (tillsammans med uppmaningen "slicka inte på kattsandsspaden" - hon är skitrolig).
Nu har jag inte sett resultat än, men såhär i vecka 27 har jag en alldeles normal bebis och graviditet.

/Sandra - välspritad personlig assistent

Det är inte farligt att sprita händerna.
Det är desto farligare om du skulle bli smittad av t.ex mrsa för att du inte desinfecerat dig.
Sprita gärna en gång för mycket än en gång för lite, för dig, barnets och inte minst vårdtagarnas skull :).

Jaaa, själv är jag ju inte gravid men tänk om det går så mycket sprit från händerna in i blodet så att jag blir tagen för rattfylleri..?

Har jobbat med livsmedel båda mina graviditer, aldrig hört att det kan vara skadligt!

Då är det nog skadligare för fostret med de livsmedel som i kroppen kan omvandla och bilda alkohol. Som filmjölk t.ex. 7 liter filmjölk omvandlas i kroppen så det får en promillehalt lika hög som 33 cl lättöl. Tror 1 liter fil är 0003% promille. Det är mycket som vi får i oss dagligen som innehåller eller omvandlas i kroppen, men innehåller det under 1,2% alkohol är det alkoholfritt.
Och det är skillnad på % alkohol i mat/dryck och promille.

Och det är absolut skadligare för dig och fostret att smittas! T.om. vattkoppor är farligt när man är gravid! GBS ger inga symptom och en infektion leder både till missfall, dödfödda barn och att barn dör strax efter förlossningen.
Sprita hellre en gång för mycket. Jag blev avstäng från mitt jobb när jag väntade sonen pga risk för smittor.

Toxoplasmos som kan finnas i kattbajs måste man äta för att få i sig, katten får det för den ätit fågel smittad med toxoplasmos. Men man kan få det av andra livsmedel också, om det hamnat fågelskit på frukt t.ex.

i blodet så att jag blir tagen för rattfylleri..?

Har en bekant som är polis, grep en pappa på väg till dagis, han hade sköljt munnen med listerin innan han hoppa in i bilen och åkte! Blåste och var grovt rattfull och fick följa med till stationen.

Toxoplasmos som kan finnas i kattbajs måste man äta för att få i sig, katten får det för den ätit fågel smittad med toxoplasmos. Men man kan få det av andra livsmedel också, om det hamnat fågelskit på frukt t.ex.

Helt riktigt, därav min barnmorskas uppmaning att inte slicka på kattsandsspaden :p Men tråkigt nog står det ändå i många böcker (inkl den man får från MVC tror jag?) att man inte ska göra rent kattlådan som gravid. Men det kanske är vanligt att man slickar på kattsanden, vad vet jag?!

Trot eller ej, men en kamrat till min svägerska FICK toxoplasmos. Och vad jag vet slickade hon inte på spaden men hon tömde kattlådan hemma. Det kan ju stänka några korn som man andas in. Det är knappast vanligt men det kan faktiskt hända :).

Ja ingenting är ju omöjligt så det är klart att det kan hända.
Dock är nog risken att just vår katten skulle bära på bakterien väldigt liten, han är 9 år och har varit innekatt hela livet.

Det var egentligen inte riktat åt något speciellt, ville bara säga att det kan hända :). Jag tror väl man kan få den av jord också men har aldrig hört att man inte skall pyssla i trädgården när man är gravid?

Det var egentligen inte riktat åt något speciellt, ville bara säga att det kan hända :). Jag tror väl man kan få den av jord också men har aldrig hört att man inte skall pyssla i trädgården när man är gravid?

Tror det är större risk att få det av frukt och grönt man inte sköljt ordentligt än av att påta i trädgården.

Men är det inte generellt lustigt att de alltid tar upp kattlådan men inte pratar om att slarva med att skölja grönsakerna / påta ute när man är gravid? Liksom, varför ta det ena men inte det andra?

Hehe, klart man inte ska påta i trädgåden när man är gravid! Överlåter man ju glatt till maken så man kan luta sig tillbaka och jäsa lite.. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Emmsan88
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka