Sv: Handskar eller inte?
*kl*
INTE handskar eller vantar. Enda undantaget är om jag bara ska ut och lunka i skogen och kan dra på de tjocka tretumshandskarna som jag inte ens kan ta förhållningar eller korta tyglarna med!
Men då ska det vara kallare än -10 iaf, har inte behövt några hittills i vinter.
Grejen är att jag INTE vill ha stöd i handen. Och inte segdra (självklart kan det råka bli så ändå vissa gånger/på vissa hästar, men något jag strävar efter att undvika). Vantar och handskar tycker jag har för bra grepp så det är svårare att låta tyglarna glida genom händerna i eftergift. Och det där med känsligheten.
Spelar man piano så vill man nog inte använda handskar i första taget. Även om det *går* tar det bort en del av fingertoppskänslan, så ser jag det vid ridning också.
Handskar använder man när man ska mocka med kall grep, fylla på halvfruset hösilage i höpåsar och dylikt!
Och ja, jag får lätt blåsor. Fick bl a blåsor när jag skulle rida min häst med bara kapson (annars på skarpare bett) och lära den svara på förhållningar. Och då orkade jag ändå bara rida ca 10 minuter... Får i princip alltid blåsor om jag rider ridskolehästar, men det tror jag mest beror på att tyglarna är strävare, pallar inte med vävribbtyglar.
Anser att om jag får blåsor i händerna är det inte konstruktivt/hållbart. Så då anpassar jag ridning och ev. utrustning efter det.