Handpenning juridiskt bindande- för båda parter?

J

Jeeves

Det funderade jag över idag. För ofta skriver man ju in att om köparen ångrar sig och inte köper hästen så tillfaller handpenningen säljaren, men man skriver ju aldrig ngt om det skulle vara säljaren som ändrar sig:confused:

Eller brukar ni göra det? Hur juridiskt bindande är egentligen en tingad häst, en erlagd handpenning? Kan jag som köpare känna mig trygg efter erlagd handpenning eller kan vem som helst komma och bjuda över i pris i a f?

Här gäller det föl så möjligheten att betala hästen direkt och ta hem den finns inte. Att betala hela köpeskillingen på en gång känns inte heller tryggt - vem ansvarar då egentligen för hästen ekonomiskt och på andra sätt?

Kom bara att tänka på alla de här sakerna efter att ha slutit ett avtal, det handlar inte om ngn misstro mot specifik person vill jag betona.

Sv: Handpenning juridiskt bindande- för båda parter?

En handpenning är ju en del av köpeskillingen för att utöver kontraktet dels bevisa att övernskommelsen är seriös, dels för att säljaren ska ha täckning om köparen backar ur.

Eftersom handpenning kommer i samband med att man är överens (och förhoppningsvis skrivit kontrakt) är den ju bindande. Vem betalar handpenning utan att man är överens om detaljerna? Den enda möjlighet som jag ser det att komma ur överenskommelsen är om kontraktet ger möjlighet att backa ur p g a anmärkningar vid besiktning eller att hästen inte går att försäkra enligt överenskommelse i kontraktet.

Jo, men nu ser du ju det hela ur säljarens perspektiv och det var inte det jag menade riktigt. De bitarna är fullt förståeliga tycker jag. Jag tänker t ex på om en säljare plötsligt får in ett högre bud på hästen, eller om hästen plötsligen meriteras högt på t ex utställning eller liknande som gör att säljaren ändrar sig.

Med kontrakt menar du att man redan vid erlagd handpenning skulle ha skrivit ett fullvärdigt köpekontrakt? Vi har endast använt oss av ett specificerat kvitto där det framgår; erlagd handpenning, hästens pris, senast tidpunkt för full betalning samt leverans. Det framgår även att säljaren ansvarar för hästen samt försäkring fram tills dess att leverans/slutbetalning sker. Är detta ej tillräcklig sett ur juridisk synpunkt då?

Slutligen, ingenstans tror jag att jag skrivit att det handlar om att vara oense om detaljer eller kontrakt etc - jag bara funderade över hur det här med att erlägga handpenning egentligen gäller. Vid köp av föl är det ju ofta så här det går till; man tingar, lägger handpenning och får inte hem fölet förrän nästan ett halvår senare.

Det du beskriver här är inget kvitto det är ett köpeavtal. Så om du gör på det viset har du ett "kontrakt".

Fundera lite på hur det går till när man köper andra saker i samma prisklass som en häst. Om du t ex köper en alldeles ny bil. Så får du inte den samma dag. Ofta om det är en populär bil så är den inte ens tillverkad fullt ut när du köper den. Så då skriver man ett köpeavtal om när den ska levereras, betalningsvillkor o s v.
Blir ju väldigt likt att man köper ett föl som inte leveras förrän ett visst datum.
Det värsta som kan hända köparen rent juridiskt är att fölet av någon anledning inte levereras och ska köparen ha tillbaka handpengen.
Men säljaren kan inte sälja till någon annan under den här tiden. Det är först när köparen inte hämtar varan innan tiderna i avtalet löpt ut. Som den kan säljas till någon annan.

Säljaren är tvungen att sälja till dig om du betalat handpenning på hästen i annat fall kan du då som köpare begära skadestånd för att säljaren inte slutför köpet och det hamnar då i domstol eller där se till att köpet verkställs .

Säljaren kan inte ångra sig .

Ok, tack för era svar! Då blev jag lite klokare:) Nu ska jag bara tråna i 6 månader...får åka o hälsa på några gånger tror jag:)

Det kommer - var så säker! Men inte förrän i november då underverket kommer hem till oss:)

I mitt eller då vårt kontrakt, skrev vi att om jag ångrade mig så fick jag ej tillbaka min hanpenning. Handpenningen var som ett bevis på att hästen var min och att jag skulle ha henne (både för min och uppfödarens skull) trots att vi inte skulle hämta henne förens efter typ 8 månader när den slutgiltiga och "stora" betalningen skulle ske :) (detta skrevs också in)

Får jag fylla på med ytterligare en fråga. Kan man tinga hästen via handpenning med villkor att den går igenom vet. besiktning ua? Och om den alltså inte går igenom så får man handpenningen tillbaks?

Jo, så brukar det ju vara skrivet men min fråga gällde det omvända - alltså om säljaren av ngn anledning skulle backa, inte köparen.

Jo, så brukar det ju vara skrivet men min fråga gällde det omvända - alltså om säljaren av ngn anledning skulle backa, inte köparen.
Man kan backa som säljare, ända till att man slutit avtal (muntligt eller skriftligt).

Har som köpare råkat ut för att säljaren backat sent i processen. Visserligen innan avtal slutits så rent juridiskt har jag inga invändningar. Däremot kommer jag aldrig att titta på en annons från den uppfödaren som jag råkade ut för eller tala väl om deras företag! Har man annonserat en häst under längre tid, svarat på alla köparens frågor och jag och min fru tagit ledigt för att åka en avsevärd sträcka för att se på hästen så blir man rent rosenrasande när säljaren ringer kvällen innan man ska åka iväg dit. Anledningen som gavs var att hästen de senaste dagarna "uppvisat nya kvalitéer som gör att den inte längre är till salu". Som sagt, juridiskt korrekt men som köpare blir man bara sur över oseriöst bemötande från en stor företagare i branschen...

Lite funderingar här..
Jag fick handpenning på min ena häst juli 2007, resterande pengar för hästen november, Sen har jag fått för stallplats vid olika tidpunkter som egrntligen skulle vara per månad. Nu är det så att hon aldrig hämtar hästen, har haft honom 1 år sen hon betalade första delen! :crazy:
i början sa hon varje vecka att nästa vecka åker han och nästa vecka kom och hon sa likadant..
nu har jag tröttnat på att vänta på henne, vi har inget kontrakt skrivet och vad blir jag skyldig att betala tillbaka??

Får jag fylla på med ytterligare en fråga. Kan man tinga hästen via handpenning med villkor att den går igenom vet. besiktning ua? Och om den alltså inte går igenom så får man handpenningen tillbaks?

Det ska stå i kontraket i så fall!! :)

Sätt ett sista datum hästen ska vara hämtad (en månad är väl HÖGST rimligt?) Då ska skulderna för uppstallning vara reglerad.

OM betalning inte inkommer kommer hästen att behållas för försäljning (för att täcka skulderna). Detta genom utmätning av KFM. Du skickar alltså din fordran till KFM, KFM mäter ut hästen och ger dig pengar efter att hästen auktionerats ut.

Förhoppningsvis regleras allt som det ska när ägaren får ett ultimatum.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mitt avelssto, men ägarbytet ska inte ske förrän om ett par månader, dels pga att fölet inte är avvant än, men också för...
Svar
14
· Visningar
1 482
Senast: Fredag
·
Ekonomi & Juridik För att undvika igenkänning vill jag inte gå in på alla detaljer, jag är bara intresserad av det juridiska läget, inte vad som är rätt...
2
Svar
38
· Visningar
2 724
Senast: Tora
·
Hundavel & Ras Ni som använt det, hur skriver ni för att inte riskera att köparen lägger handpenning och sedan går upp i rök, dvs ni blir sittande med...
Svar
5
· Visningar
1 085
Ekonomi & Juridik En vän till mig håller på att köpa häst(föl), säljaren(företag) har förberett ett kontrakt (standard, Deckemans tror jag, annars typ...
Svar
13
· Visningar
2 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka