Handmatning

Youmeoh

Trådstartare
Egentligen borde kanske det här väl ligga under "Gubbhantering" men eftersom det inte finns nåt sånt forum chansar jag och lägger det här istället :angel:

Jag har lite problem med att en granne till stallet är nere vid hagen nästan varje dag och stoppar i hästarna morötter (har själv hört honom skryta om hur mycket morötter han ger dom)
Grejen är att min svarta drake blir otroligt bitig om han handmatas i tid och otid och det har jag sagt till gubben ett antal gånger (han är av typen "kan allt, vet allt"), men det verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra.

På sommrarna har jag världens trevligaste och snällaste häst, då han går på bete en halvmil bort och inte handmatas var och varannan minut. Men så när vi tar hem honom går det bara några dagar, så börjar han med dom här dumheterna.
Det är ju inte hästens fel att han handmatas av "vissa" och blir otroligt grinig och bitig när han inte får nåt av alla andra. Vet att hästen inte vill nåt ont, han är världens goaste och snällaste, men handmatningen ställer till problem och en vacker dag lär det ju hända en olycka om inte gubb:devil: slutar!

Har på flera olika sätt försökt förklara för honom att hans handmatande gör att min häst blir rejält odräglig att hantera, men han bryr sig inte! Sist sa han bara: "ja, men han är ju så snäll, inte kan jag tro att han bits" (Nä, såklart han är snäll när han får morötter, det är ju när han inte får det som han börjar dumma sig!)

Så, nån som har nåt tips på hur man ska göra? Gubben i fråga är väldigt "speciell" och det här är inte det första problemet vi har med honom (och jag är rädd det blir fler om man säger ifrån på skarpen :crazy: )
Har haft allvarliga funderingar på att låta honom vara med på mornarna då pålle är som värst att hantera och kanske få sig ett litet kärleksnyp i axeln eller nåt så han lär sig vad hans eviga handmatande ställer till med. Om nu ens det skulle hjälpa...
Jag vägrar ju muta hästen med ännu mer godis så han håller sig på mattan även under vinterhalvåret

Sorry för struligt inlägg....

Sv: Handmatning

Usch. Lider med dig. Själv är jag stenhård och mina hästar får aldrig något ur mina händer just av anledningen att jag inte vill ha hästar som naffsar. Du får nog säga till på skarpen helt enkelt. Hur ligger hagarna, vid vägen eller måste han upp på någons mark för att komma fram till hagarna. Om hagen ligger vid vägen går det kanske att stänga av hagen en bit upp så att han inte kommer åt att handmata utan i så fall slänga morötterna på marken.
Det värsta är ju att det faktiskt finns hästar som blir sjuka av att folk går och ger dem saker, vet en bekant som hade en fånghäst, gick i sandhage eftersom det reagerade på minsta grässtrå i stort sett (ja lite överdrivet, men ni kanske förstår vad jag menar), då var grannarna så snälla att de gick och matade den med gräs för att det var ju så synd om den att gå där alldeles utan mat :grin:, och det var inga småtussar de lassade in i hagen. Det tog ett tag för dem att fatta att hästen blir SJUK av det.... Men min bekant fick bli riktigt riktigt arg för att få dem att förstå.

Om ni tycker att det är ok att hästarna får morötter så kan ni väl be gubben att slänga morötterna på marken istället... ett försök till medling om han är speciell...

Det är hans egen mark som är brevid stallet (En liten bit från allmän väg, så det är bara vi och han som går förbi hagen). Han har ett garage där, så han är dit flera gånger om dagen och har med sig morötter typ varje gång.
Första gången jag sa åt honom sa jag att han får slänga morötterna på marken om han promt ska ge dom nåt.
Egentligen gillar jag inte alls att han ger dom nåt över huvud taget, men jag var beredd att gå halva vägen för att han inte skulle bli sur. Förklarade i samma veva att det är just handmatningen som är det stora problemet

Känns ju rätt lönlöst att själv vara så hård när det gäller handmatning när nåt pucko ändå går och ger dom godis direkt ur handen :mad:

Jag hade blivit vansinnig om någon hade matat mina hästar, ur handen eller från marken :mad:
Gör klart för gubbskrället att det är totalförbjudet att ge dina hästar något alls. Han har inte med dem att göra och stör dem vilket är förbjudet enligt lag.

Låt honom inte fortsätta för du vet inte i vilket skick morötterna är i när han ger dem, de kan ju vara dåliga så att dina hästar får kolik. Eller så ger han för mycket med samma utgång.

Att de blir nafsiga är nog ditt minsta problem, ditt största är att de kan dö i kolik av att han matar dem.

Det där har jag också funderat på. ÄR det vekligen förbjudet att mata andras hästar? Finns det stöd för det i nån lagtext? Är det inte "bara" så att det är olämpligt? :confused:
Har tänkt på det tidigare också när jag läst om folk som har haft problem med att hästarna har blivit matade

har du en stor hage?

Då kan man om det är bara på något ställe han matar sätta dubbla staket med el. Då kan han ju inte men är svårt om det går att mata på fler ställen

Nja, inte så värst stor hage.
Dubbla staket skulle nog inte stoppa den här mannen, sen är det oftast vid grinden han ger dom, så de skulle bli lite krångligt för oss (fick just upp ett minne från en dag för ett bra tag sedan då jag hade tagit in hästarna i stallet. Helt plötsligt står gubben i stalldörren "Jag hade tänkt ge dom lite morötter, men så såg jag att dom inte var i hagen, så jag tänkte att då står dom nog inne i stallet" Så gav han dom morötterna och gick ut igen. Och där stod jag bara och gapade som en fågelholk :eek: )
Som sagt, han är mycket, mycket, mycket speciell!
Tror väl att han är "snäll" mot hästarna antar jag. Oss ägare skiter han fullständigt i. Har flera gånger fått ta emot hans "åsikter" om lite av varje som har med våra hästar att göra.
Så att jag säger att han inte får mata hästarna med morötter gör väl bara att han tycker att vi är ännu dummare mot våra hästar :grin:

Nu vet inte jag om du tävlar med din häst, inte för att det spelar nån roll egentligen, men man kan ju alltid hänvisa till de nya hårdare karensreglerna och att man som hästägare måste vara väldigt noggrann med vad hästen äter :idea:

Min man var ute och jagade bort folk som matade hästarna senast igår, de blev sura och sen fick han en skrapa av mormodern för att barnbarnet inte får rida här, de har varit här och frågar förut, och vi har flera gånger sagt att vi har tävlingshästar och även om vi har två små ponnyer så är de inga lämpliga nybörjarhästar. Har även bett min kompis som är ridlärare till ungen förklara men det går inte in. Blir bara så trött på att folk inte kan förstå att hästar inte är någon sorts allmän egendom :crazy:

En gång för massor av år sedan kom det några små barn till stallet med morötter och ville mata hästarna, då hade jag en som var som din så jag bad dem att inte ge något till den vita hästen. De sa att de inte skulle det men så fort jag vände ryggen till hörde jag ett litet piiip. Den vita stod med hela den ena ungens hand i munnen så jag fick bända upp käken på honom. Ungarna tyckte att han var så fin för han såg ju precis ut som Milton så de var ju bara tvungna att ge honom också. Fanns inget ont i den hästen heller men han var otroligt matglad och små barnfingrar kan ju med lite fantasi se ut precis som morötter :D De ungarna kom iaf aldrig tillbaka, hihi.

Han tycker säkert om hästarna och har kanske det som en daglig rutin att gå ut o ge sina "vänner" lite morötter, precis som en del matar fåglar..:crazy:

Kan du inte använda dig av hoonom istället och be honom fodra lunchhö i hagen eller liknande. Säg att morötterna ger hästarna lösa magar, för han verkar ju bry sig om hästarna så det kanske får honom att sluta.

Han har kanske inte så mycket att göra och är ensam(?) så använd honom istället. Han kanske kan hjälpa till att kvällsfodra oxå? Tror det är lättare om man får honom på sin egen sida istället för att få honom emot sig.

Nej, han är inte ensam och hästarna har fri tillgång på foder, så fodringshjälp behövs inte. OM det vore så att vi skulle be honom om hjälp så skulle han antagligen tvärvägra eller börja fodra efter eget tycke och smak.
Säkert är det så att han ser dom som sina "vänner" och tycker det är trevligt att ge dom godis varje gång han går förbi. Men för det måste han ju kunna acceptera vad vi säger till honom.
Han är väldigt avig och speciell, lyssnar inte gärna på det man har att säga (utan att gå in på detaljer så har han redan nu ställt till med stora bekymmer för oss, så att han är så "mån" om hästarna förvånar mig)

Vilya Om hästen ändå vore som den vita du beskriver så hade det ju varit lätt avhjälpt ;) Problemet är ju att min svarting är så pratig och social och blir himmla glad och snäll när han får godis. Det är när han inte får det som han kan förvandlas till en drake (det är alltså inte gubb:devil: som blir drabbad av sina handlingar)

Edit:
Sedan har jag funderat lite. Om vi nu skulle säga till honom på skarpen att han verkligen inte får mata och få honom att lova att sluta, så litar jag inte för fem öre på att han verkligen ska hålla det han lovar.
Jag kan verkligen inte lita på karln!
Hur kan man kontrollera att det efterlevs? Stallet är ju tomt hela dagarna då alla jobbar, så ingen kan ju sitta där och se så han inte är där ändå

Går det inte att flytta eller stänga av hagen? så att det blir svårare för honom att komma åt hästarna.
kanske kan ni ha fler trådar och lite högre staket?

Ta in hästarna runt tiden då han brukar komma och mata, hantera en av dom som om den är sjuk. När han kommer in och ska ge morötter, säg att han gjort den sjuk (kolik) för att han inte respekterat eran vilja. Ja... ja är extremt elak... Jag vet.

Men om inget annat ni kommer på hjälper, så varför inte lura honom att han skadat hästen.
Tids nog kanske det blir verkligt.

Det där har jag också funderat på. ÄR det vekligen förbjudet att mata andras hästar? Finns det stöd för det i nån lagtext? Är det inte "bara" så att det är olämpligt?
Har tänkt på det tidigare också när jag läst om folk som har haft problem med att hästarna har blivit matade
Egenmäktigt förfarande, tror jag det hamnar under. Självklart får man inte mata andras djur (eller barn :) ) och fr a inte om man blir tillsagd att låta bli.

Vissa människor kan man inte få att förstå. Dalta inte, tjafsa inte! Använd din tuffaste stämma och säg: "Du får inte mata min häst! Gör det aldrig mer!!
Hjälper inte det, så informera om att du nästa gång kommer att polisanmäla honom för egenmäktigt förfarande plus yrka på skadestånd för att han mentalt förstört hästen.
Hjälper inte det, så anmäl! Eller snacka med någon i skinnjacka. :angel:

LIA

omhan inte ar ensam,kanske ta ett prat med hans hustru/vad det nu ar han har, och se om HON/eller vad det ar, kan fa vett i honom. eller be honom lagga morotterna i krubban i stallet.. om du litar pa honom dar.
eller som ngn sa, ring honom en morgon och be honom komma och hjalpa till med den svarte.. se vad som hander da.. och inga morotter, bara leda ut hasten.. kanske gubben far sig ett bett, och du kan forklara att det ar vad som hander.... elakt yep, men ibland maste man ta till inte sa snall metoder.. lycka till

Hade lite liknande problem själv. Det blev att skriva en STOR skylt (skriv flera) vid hagen där det också står VARFÖR man inte får mata hästarna. Det funkade för oss.

Går det inte att flytta eller stänga av hagen? så att det blir svårare för honom att komma åt hästarna.
kanske kan ni ha fler trådar och lite högre staket?

Eller sätta på såna där långa isolatorer så att han inte når hästarna? Fast det är ju synd att det ska behövas. :(

Eller snacka med någon i skinnjacka. :angel:

Tyvärr känner jag inte så värst många i skinnjacka, annars hade ju det kunna vara nåt :angel:

Har funderat på att sätta upp en lapp på staketet, dels för att jag inte vill ha in karln i stallet och dels för att jag känner mig lite feg :p (och för att slippa sitta och vänta vid staketet på att han ska dyka upp med sina morötter)

Ska ta och klura lite med stallägaren om vad det ska stå på lappen.
Tips?
Funderade på att hänvisa till karensreglerna och att vi måste ha koll på vad hästarna äter (för argumentet att en av dom bits verkar ju tydligen inte fastna)
Men hur kan man formulera det så han fattar?

Funderade på nåt i stil med:
På grund av nya karensregler (nån hänvisning här, kanske?) är det inte, under några som helst omständigheter, tillåtet att mata hästarna utan ägarens tillåtelse

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka