handledsskydd på tävling?

M

Mixi

Hej!
Rider med handledsskydd (modell skate-/snowboard) för att jag inte ska joxa med handlederna (men inte av medisinska skäl). Det står ju inte nånstans i TR om huruvida detta skulle vara okey eller inte. Vad tror ni? Dumt att bli diskvalificerad. Tävlingen är en klubbtävling. Men vad skulle annars gälla för till exempel en lokal tävling?
Tack!

Sv: handledsskydd på tävling?

på klubbtävling får du väl ha i princip vad du vill, tex spö osv. på lokal vet jag däremot inte.

Ja, TR är lite otydliga på vad som gäller på klubbtävlingar, men jag tänker nog anta att det mesta som gäller vid lokal tävling även gäller vid klubbtävling. Till exempel får man väl bara ha spö på framridning/prisutdelning? Nåja. Bäst att rida utan handledsskydden, Har testat några gånger nu, och det har gått bra. De verkar ha hjälpt också, kul!

Tack.

kan uiofs vara olika på olika klubbar, men den jag rider för så är edt mer som träning, "ha vad du vill" typ ;D

Smartast är väl att gå till domaren och fråga?

På en klubbtävling är det möjligt att du får ha det. På en lokaltävling kan jag aldrig tänka mig det.

Jag pratade med min ridlärare och hon sa typ "så länge som de inte syns!" men det kändes ju lite lustigt.
Jag har nog bestämt mig för att rida utan, hellre det än att bli diskvalificerad! Det är ju ändå utan som jag egentligen ska rida.
Precis som ni säger skulle jag säkert få ha det på en klubbtävling, jag är också väldigt tveksam till lokala tävlingar. Men det är ett senare problem! =D Tack för svar.

På klubbtävling beror det ju helt på hur strikt din klubb är. Den anläggning jag står på har nästan samma regler på sina klubbtävlingar som det är på lokala, det enda som inte är lika strikt är ryttarens klädsel, man behöver inte kavaj osv men man får inte ha spö på banan eller i collecting ring.

I övrigt brukar det väl anses att det som inte nämns som godkänt i TR är inte godkänt?

ja, det är möjligt, det där med godkänt om det inte står i TR. Jag är inte så tävlingsvan, men nu när du säger det så känns det som om jag hört det nånstans. Tänkte att handledsskydd skulle gå under nån kategori "hjälpmedel" typ. Tack igen. =D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej, vad tycker ni? På grund av att jag fick magsjukan I helgen så förstördes min vecko planering på min häst och nu är jag tveksam på...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: mackan
·
Dressyr Jag hoppas komma ut på lite lokala dressyrtävlingar med mitt fullblodssto såsmåningom och jag har lite frågor... Om tävlingen går i...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: fruL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka