Handla utomlands

Affa

Trådstartare
Hur gör man med momsen om man som företag handlar utomlands? (Av annat företag, inom EU)

Sv: Handla utomlands

Du redovisar på momsrapporten till skattemyndigheten att du har köpt in för XXX antal kronor från annat eu land och redovisar både in och utgående moms på det beloppet. Företaget du handlar av måste förståss ha vatnr.

Du anger ditt organisationsnummer (momsnummer)
så här SE5565xxxxxx01.

Se till att säljarens VAT-nummer står på kvittot!

Du bokför på följande sätt (exempel)

Inköp varor 100
Utg EU moms (25%) - 25
Avdragsgill ing moms 25

I skattedeklarationen gör du som beskrivits ovan.

\\\P

Senast ändrad av en moderator:

Hur gör man då om man som privatperson tex köper en sadeln från Holland och en månad senare skaffar F-skattesedel och blir företagare? Hur gör man då med momsen? Kan man dra den i efterhand?

Affa skrev:
Hur gör man då om man som privatperson tex köper en sadeln från Holland och en månad senare skaffar F-skattesedel och blir företagare? Hur gör man då med momsen? Kan man dra den i efterhand?

Du kan normalt sett gå tillbaka 6 månader i tiden innan du skaffade F/skatt&momsregistrering, så svaret är ja.
\P

Kolla med skattemyndigheten. Vi hade en del utgifter innan vi startade vårt "lantbruk" och de kostnaderna kunde vi dra när vi väl startade. Det rörde sig då om ett par månader tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 007
Senast: Lingon
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross