Sv: Handikappsridning
Min fråga kanske låter lite dum. Men vad menar du med handikapphäst?
Tävlar själv handikappdressyr, och tyvärr har många uppfattningen av att handikappridning utövas endast av (även om så oftast är fallet på ridklubbar o dyl.) svårt rörelsehindrade som behöver ledas runt på spåret och inte klarar att styra hästen själv.
Detta blev mest märkbart när jag letade ny häst (tävlade hoppning innan jag skadade mig och behövde en dressyrhäst) och man ringde på annonser. Ofta blev säljaren inte alls intresserad av att sälja om man nämde att det var handikappdressyr den skulle användas till, dock på hög nivå (tävlar SM). Lyckligtvis finns det människor som förstår att vi (en del av oss) rider bra, så nu har jag en underbar häst som inte är utbildad på något annat sätt än att hon gått S:t Georges. Annars ska den nog utsättas för många olika situationer och som nämts högljudda ryttare som flaxar med armar och ben. Glöm inte att den helst ska vara helt orädd vid rampen (det var nytt för min häst, men hon lärde sig snabbt att matte behövde den för att komma upp).
Hoppas att hästen blir lugn och trygg och att det går bra för er. Glöm för guds skull inte att utbilda den någorlunda bra i dressyren, trots att den "bara" ska vara "handikapphäst".
Det är nämligen så att har du inte egen häst när du tävlar hk-dressyr får du låna av arrangören (mot en viss summa i startavg.), tänk er själva att få en häst du aldrig träffat 15 min innan du ska in på banan (framskrittad), lägg därtill att du är rörelsehindrad och ska få hästen att förstå vad du menar innan det är dags. Det har hänt mig mer än en gång att jag fått en häst(även ponny) som haft mindre bra dressyrutbildning, i de lägena är det bara att rida programmet så gott det går och hålla god min. Jag vet som sagt inte vad hästen ifråga ska göra för arbete eller om det är tänkt att den ska kunna delta i hk-tävling.