"Handhäst"

Shettisar

Trådstartare
Har lite smått funderat på att man kanske kunde slå 2 flugor i en smäll.
Jag har en lugn och snäll gammelvallack o kör lite promenadkörning med.Använder då en vanlig rockard.Kör alltid ensam pga ingen har intresse för hästar i familjen för övrigt.
Men jag har ju också ett sto på 8år som är körd.Jag funderar på man kanske kunde ta med henne som "handhäst" eller vad det heter i körsvängen.
Någon som gör så här?
Hur går ni tillväga,utrustning,vart binder ni?
Givetvis ska jag iså fall träna hemma först innan man ger sig ut där trafik förekommer.

Sv: "Handhäst"

i trafiken skulle jag inte köra, hur ska du fixa det?

men jag har haft med min shettis som handponny och det har funkat jättebra, jag har bundit fast honom löst, på högersidan. Enda problemet är att han fick trava när Blomman skrittade :) och det gillade han inte alls, motion!
Mitt halvblod kördes in bredvid mamman när hion var 1-2 år, de band fast henne bredvid, lite bakom skakelhållaren. Själv skulle jag vilja ha koll så att jag kan släppa lös om något skulle gå snett.
/jenny

Nja trafik och trafik,det är en kort sträcka jag måste köra på för att komma till skogsvägarna där jag kör.Men det kommer ju en och annan bil eller traktor.Band du din där du sitter då eller vart?

Ska du bara ha hästen med dig utan sidotankar på, att den ska vänja sig vid vagn etc, kan du ha den "bunden" i rockardens sidostöd t ex. "Bunden" så att du med ett ryck i repet får loss den. Närmast handhäst man kommer, om man vill slippa hålla reda på mer än töm och piska. Fungerar utmärkt. Jag ger hästen ganska mycket rep, c:a 1,5 m.

En variant jag också använt är att binda i körhästens sele. Första gången med en smal lina som gick tillbaka till mig, så jag lätt skulle kunna lossa, om något gick snett. Det kändes snabbt onödigt.
Ett litet problem med handhästen bunden i den andras sele, är att den lätt kan sväng runt och hamna framför draghästen, när man står still. Då blir det lite stökigt, innan dom kommit på hur det ska vara.
En fördel är att handhästen får mer körvana.
Trafiken, den lilla hos oss, är inget problem, under förutsättningen att hästarna inte bryr sig om bilar.

LIA

Ok,tack så mycket.Ska prova lite försiktigt med båda delar för att se vilket som passar den yngre bäst,lika bra att be sambon följa med de första gångerna. :smirk:

Jag har ofta med mitt halvblod som handhäst bakom min shettis när jag kör henne. Inga problem om man har en häst som lyssnar på vad du säger. :banana:
Har ju piskan som jag "fäller ut" om hon hamnar för långt ut mot vägen, och hon måste gå bakom annars "fälls" piskan ut åt andra hållet.
Funkar jättebra!
Men jag skulle ALDRIG våga binda fast henne!!
Tänk om vagnen skulle välta eller vad som hellst, då kan jag ju ha två hästar som får ´panik.... och det är dubbelt så illa...
nej jag håller alltid i. Kör ofta med en hand i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 317
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka