Handhäst?

Z

ZingoCola

Hur vettigt är det att rida med en handhäst när man rider på skogsvägar? Har en 24 årig ponny som är lugn som en filbunke, han är mycket piggare om man leder i stället för att rida honom. tycker ni det är för riskabelt att ta två hästar med i skogen (de tycker mycket om att gå tillsammans)?

Sv: Handhäst?

Jag rider ofta med handhäst, har två ston som är helt underbara tillsammans, kan varandra utan och innan.

Fungerar det, och man känner att man hela tiden har kontroll över situationen och inte tar sig vatten över huvudet, så tycker jag absolut at handhäst är ett trevlig alternativ, för båda hästarna och en själv.
Då det skulle kunna uppstå problem är ju t ex om man möter en bil eller andra hästar, men är hästen man sitter på lugn kan man oftast lätt kontrollera handhästen också. Rekommenderar att mest rida på skogsvägar och inte på smala stigar etc. Så länge det inte uppstår trassel, det blir juh en herrans massa linor och tyglar om vartannat. Jag brukar dessutom ta med mig ett dressyrspö för att kunna driva på handhästen om denne sackar efter i traven. Bättre med en liten"touch" på rumpan än hålla på och dra i linan.
Jag tar alltid den lite "slöare" hästen i lina och rider den piggare. Gör jag tvärtom brukar handhästen börja galoppera runt, runt mig och den andra hästen, för att hon tycker att det går för långsamt. Då blir det komplicerat... ;)

Klart att det blir ett större "riskmoment" - men bara hästrana är vana vid varandra och så så brukar det inte vara några problem.

Hej!
Det är väl alltid riskabelt med en handhäst.
Men det verkar mindre riskabelt på en skogsväg. Du vet väl om det är nån trafik eller att ni måste korsa nån trafikerad väg.
Tänk på att om det händer nåt så kanske du måste släppa handhästen, och vet du då om han sticker iväg och vart han sticker. Är det risk för att han kan bli överkörd.
Är hästarna lugna, normalt, i skogen? Finns det älg att bli rädd för?
Osv, osv. Tänk över riskerna och vad som kan hända och om det är värt risken.
Hälsn/Lena

OK, jag känner båda hästarna mycket bra, som sagt den potentiella handhästen är exteremt lugn men "ridhästen" är sju år
och kan va lite små fånig imellanåt åt, blir dock lugnare när kompisen är med och det är alldrig så att man inte
skulle ha kontroll på honom.
Smart ide att ha ett dresyrspö med :idea: ponnyn går ju alltid i en "lägre växel" . Skall testa idag så vi får hoppas att det går bra :)

Bra hästarna är vana vid det är det ingen störe fara tycker jag.

Jag har haft hand häst vid körning och ridning utan problem.
hästarna tycker ofta att det är roligar att komma ut två och har man en äldre och trygg häst med än yngre så lungnar den äldre hästen den yngre en hel del.

Lycka till

*lånar knapp*

Har haft den piggare på sidan, fast då inspänd med gummityglar så att hon är mer koncentrerad och går rak. Har provat att göra tvärtom, men måste då använda den piggare till att driva handhästen för att inte riskera att den blir "hängande" i tyglarna och bara går och bromsar, och det blir min "pigging" väldigt frustrerad över eftersom hon då måste gå kort, kort, kort. Har aldrig behövt släppa piggingen när hon gått på sidan, men däremot de som förvandlas till bromsklotsar.

Ett longerdelta är super att använda till handhästen tycker jag.

Jag rider ofta med handhäst. Tycker det funkar jätte bra!

Jag har oxå ridit mycket med handhäst..Och det har funkat bra..Det finns ju alltid en större risk när man har häst vid sidan..Och det ska man nog ha i åtanke..

Patsy har gått med som handhäst överallt i snart två år. Rider på ett äldre NewForest-sto som Patsy avgudar och följer vart hon än går och vi är överallt, i skogen, på gångbanan, hoppar stockar, galopperar i backar osv.

Men det gäller att båda två är lydiga för annars kan man tappa handhästen eller åka av.

Så först är det bra om man har "stenkoll" på var och en för sig. Har alltid bara grimma om jag skulle tappa Patsy, vill inte att hon kliver på ev tyglar och trasar sönder munnen.

Att rida med handshäst är bättre än att longera om man inte hinner rida bägge hästarna. Det är också ett trevligt sätt att ge hästen man rider lite sällskap ute i skogen, att träna upp yngre/omusklade hästars kondis och muskler. Ta med dem i snöre ut i skogen. Men ha koll på att hästarna accepterar att gå så nära varandra och att de lyssnar bra på rösthjälper. Ha gärna med någon på marken en liten bit bakom första gången så att du ser att det funkar.

Jag rider gärna med handhäst och har alltid den mest rutinerade som handhäst.

Sitter hellre på ev gröngöling än har den vid hand.

Jag lär alla hästar att gå som handhäst, både mina egna och de som är på träning. Särskilt unghästarna har gott av det.
Jag börjar alltid där det är inhängnat först. Det största problemet brukar va att få handhästen att gå fram, då är också risken att man tappar den störst. Därför brukar jag alltid ha någon med rider efter och kan putta på lite om när det behövs de första gångerna.
Jag har hittills inte träffat på någon häst som inte kunnat lära sig att gå som handhäst, men däremot är inte alla hästar lämpade att rida med handhäst.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama