orion_x

Trådstartare
Hur ska jag göra för att hålla händerna stilla:confused: övningar tips mm mottages tacksamt. Satte ridspöt mellan ryggen och händerna för att få bak armbågarna. Funkade bra och blev ju statigare då:angel: men jösses vad ont jag hade i armvecken sen:angel:;)

Sv: händer

Jag har ett tips för att får händerna i samma höjd och tummen upp och vara stilla på så vis.
Ta ett ridspö och håll det med båda tummarna, så att det ligger vågrätt framför dig alltså.
Detta är också ett bra sätt för dom som gärna vill rida lite för mycket med handen.

Klipp till ett gummiband ist för ett spö - mindre smärta och minder risk för att armbågarna ska hamna bakom kroppen.:idea:

Jag har klippt till ett par "handbojjer" åt mina flaxiga händer, ska testas imorron :D

BILD

Men med gummiband kan man ju fortfarande lägga omkull händerna :p (fast det är ju inte säkert att TS har det problemet)
Man får ju ta ett smalt spö och hålla tillräckligt l¨ångt fram på tyglarna så armbågarna inte kommer bför långt bak :p

Tänkte mer på att man kan ha gummiband bakom ryggen ist för ett spö för att inte få för raka armar.

Tkr inte riktigt om att lägga spö mellan tummarna - handen blir lätt stumm. Bättre att tänka in med armågarna, låt dom hänga avslappnat mot sidan och tummen upp. Omkullagda händer får nämligen armbågarna att peka rakt ut, även här hjälper gummibandet till :idea:

Jaha, jag tänkte inte spö bakom ryggen.

Nja, jag har inte märkt av att jag blir stum i handen av spö, fast jag har inga problem att ha handen still heller, har bara spöt där ibland i fem minuter som en liten påminnelse på tummen upp.

Men om man ska hålla i spöt tkr jag att man tappar rörlighten i handlederna, därför gillar jag gummiband som är elastiska :)

vad har du använt för gummiband om du ska ha de bakom ryggen? Ska du trä in armarna i hålen då?

Nej, jag har inte problemet med pianohänder. det är mest det att de hoppar runt. speciellt när jag försöker sitta ner i trav... men då studsar även gärna hela jag:crazy:

Sånt vitt gummiband som man köper flera meter och klipper av för att sy t.ex. kläder (se bilden i tidigare inlägg) :angel: Japp man trär in armarna i hålen :D

Jag har tagit ett par strumpbyxor som jag knutit ihop lite fint :angel: och satt runt axlarna i en åtta, som man gör när man brutit nyckelbenet ungefär. Håller bak axlarna = man rätar på ryggen, håller armarna och därmed händerna stilla. Jag har problem med låga och breda händer (blir så om man har en stollig pålle :D), ibland flaxiga. Detta hjälper ok.

Rid med tyglarna i 'galoppfattning';)
alltså högertygeln löper genom vänster hand (men givetvis genom rätt hand först då..)och vänstertygeln genom höger hand. Tyglarna bildar då en bro mellan händerna. Blir stadigare i handen och du får ett stadigare grepp om tyglarna.

Ta en kinapinne som du håller i under tummarna. Det funkar jättebra, handställningen korrigeras (för vem har perfekt handställning) samtidigt som du blir begränsad i rörligheten. När rörligheten har minskat kan du sen gå över till att ha två pinnar, en i varje hand. Pinnen ska vara uppåt när du har korrekt handställning då. Då ser du ju lätt om handen åker omkull. Kinapinne-metoden gör vi många lektioner i början av året.. Och det har gett resultat!

Du kan sätta två spön som löper från handen genom hällorna i ridbyxorna ut bakom ryggen, om du förstår vad jag menar ;)
man får en väldigt stilla :)

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 412
Senast: Sar
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur