Handens inverkan

Totola

Trådstartare
Jag skrev en liknande tråd under "ridning", ang hur man undviker att vara tjatig i handen, och hur man faktiskt ska/får använda handen som hjälp inom barock.?

Har fått tips om att träna rida med enhandsfattning och styra med hjälp av att vrida axlarna. Är det förbjudet att föra handen bakåt för att undvika att störa eller blockera hästen? Finns det vissa hjälper man brukar använda för att få avslappning i nacken eller sökning framåt/nedåt? Ledande tygeltag ska ju inte användas men finns det vissa gånger det används?
Och vad ska man acceptera från hästens sida, får den rycka tyglarna ur handen eller ska man tillrättavisa det?

Med mera.. Tacksam för botemedel mot tygelrytteri :)

Sv: Handens inverkan

Finns inget som är "föbjudet" om vi håller oss innom icke djurplågeri.
Tänk en ridtur som en sammanslagning av flera situationer, kanske tusentals. För varje situation finns det en lösning.
Rätt lösning i varje situation ger svaret. Hur lång tid tar det för en normal människa att lära sig dessa olika situationer? Lära sig lösningen för dom? Lära sig timening för det?
En helgkurs på läktaren?

Har du kontroll på din bål och redan kan rida är handen inget problem. Problemet är när man försöker rätta till extremiteterna före Kärnan i ridningen - dvs bål, bäcken och lår.

Vidare, en väldigt väl utbildad häst ger heller inga handproblem. Problemen uppstår när outbildade ryttare sitter på outbildade hästar och har en outbildad tränare. Jag håller med Antti, det finns väl inga "får och inte får"? Du måste ju göra det du måste för att få hästen dit du vill. Vill du inte ha den någonstans, rid på lång tygel. Men var beredd på att vägen till bärighet och en stark häst IBLAND går via ett rätt stort stöd i bettet. Initialt. (det är givetvis inte målet)

Mitt enda tips är väl att inte bli kvar i handen. Dvs man kan ta vilka tygeltag som helst som behövs, men man får inte fastna! Jag tycker inte om när hästen rycker tyglarna ur handen så det kan jag inte tillåta. Men att en unghäst kastar med huvudet när den håller på att vänja sig vid bett och ridning kan man ju överse med. Den slutar när den blir starkare förutsatt att den inte får lov att göra som den vill.

Så egentligen ska man kunna rida med bål, bäcken ock lår, och gör man det rätt ska man knappt behöva använda handen?
Får träna vidare då med andra ord :)

Att hästen rycker i tyglarna beror ju på att den protesterar.
För det allra mesta är det för att ryttaren är för hård i handen eller att bettet på andra sätt är obehagligt. Det KAN naturligtvis även vara rena olater, men man ska nog först och främst se till vad man själv just gjorde med tyglarna...

Om hästen rycker fram huvudet när man inte har kontakt med tyglarna ens ;)
Jag tror det kan ha att göra med att han inte är stark nog ELLER i värsta fall att han fortfarande har problem med ryggen så han protesterar. Han brukar även bli sån om någon som rider mycket med sätet har ridit honom, han är nämligen jätterädd om sin rygg.. Det är min egen tolkning.

Så just den biten har ofta inte att göra med handen, men samtidigt så vill man att det ska bli bättre måste den ju göra jobbiga saker så den kan muskla sej.?

Själva idén med "akademisk" ridning, är att man skall tänka, prova filosofera kring och förstå vad som har vilken effekt. Detta innebär i förlängningen att inget är "förbjudet" förutom som Antti säger det som är djurplågeri. Man måste förstå vad ALLA olika tygelhjälper gör för att kunna avgöra vilken som skall användas, när och hur mycket. Förbud är inte akademiskt, det är religiöst.

Theresa

Du har formulerat en fråga som utgör en stor del av kärnan i akademiska ridningen.

Sträva efter att ha gemensam balans. Fyll dej med värme och glädje innan du tränsar din häst. Man styr med vikthjälper och hela kroppen och att tyglarna är till för att ge hästen en ram att arbeta innanför. Tänk enligt ovanstående så löser sej det mesta med tiden. Ge ögonblicklig eftergift. När du väl vant dej vid att rida med balansen och kroppen på detta sättet vill du inte sluta.
Ja, för övrigt handlar det förstås om att både häst och ryttare ska vara avslappnade och harmoniska.

Bakåttygeltag är väl inget ideal men kan man inte lösa det bättre en viss fas så kan man väl använda det så länge, så länge man ger eftergift och har strävan att snarast komma vidare. Använder du bakåtförande tygeltag alt. ledande tygeltag har ni långt kvar. Ledande tygeltag gör att ekipaget hamnar lite på framdelen.
Man kan lirka en del med innertygeln för att få hästen att inte hålla fast i innertygeln, utan komma loss från den. Det är förstås hästen som ska söka sej fram till bettet och inte handen som ska hålla fast huvudet. Är den böjd/ställd ska den söka sej till yttersidan av bettet.

Hade min häst ryckt i tyglarna hade jag bara hållit ett fast tag så att den rycker sej själv i munnen med den kraft den själv valt. Hästen lär sej snabbt och den totala åverkan i munnen blir mycket mindre än om den aldrig lär sej och fortsätter och båda irriterar varandra. Men det förutsätter att ryckningen beror på något så harmlöst som att hästen vill försöka äta fast man rider.

Men som sagt, lirka och lek fram, så fort du börjar använda kraft och pressa hästen så är ni alldeles fel ute. Måste du ta i för att få hästen att utföra en viss sak så beror det på att den inte kan/förstår/orkar. Och omvänt - när du tar i så skapar du spänningar i hästens kropp.

Fortsätt att forska i hur den akademiska principen är uppbyggd och du kommer ganska snart att se logiken i det och hur naturligt det är för både häst och ryttare.

emindy skrev:
Det KAN naturligtvis även vara rena olater,
Och hur kan du verkligen vara säker på det?
Olater i 'dina' ögon, uppstår dom på grund av ryttaren eller på grund av hästen?
Vem bär ansvaret för dessa olater?

Hrmm, det KAN ju vara relevant eftersom det inte är säkert att det är JAG som skapat "olaten" utan kanske andra ryttare eller förra ägaren. En ovana behöver nån gång brytas och ska man bara vänta och hoppas på det bästa kan det ta lång tid..

Det är kanske ovidkommande vem som bär ansvar för olaten... Blir det bättre av att dra ångest över sig för alla problem man råkar på?
Om inte ryttaren är hård i handen eller rider så hästen tar skada och därför rycker sig fri är det nog skonsammast att lära bort olaten om det går!

Hästar kan ju rycka åt sig tyglarna för att gräset ser grönt ut eller de helst vill gå hemåt. Är det bäst att släppa och låta den gå hem då? Några slags ramar vill då jag ha. Jag anstränger mig för att vara så lyhörd, tydlig, följsam och bra som jag bara kan mot min häst, och hon kan glatt slita åt sig tygeln för att ta över leken.
Den korta stund vi tränar vill jag att hon oxå ska vara följsam mot min hand... Faktiskt..
Någon arbetsdisciplin måste vi ha för att komma framåt.

Ofta är olaten något som hästen lärt sig tidigare, många av oss har ju inte utbildat hästen själv eller gjort det mindre vetande ;) ..
Jag skiter i hur min lärde sig slita åt sig tyglarna. Förmodligen för att hon bara jagade bilar längs byvägen med hästrädd matte på ryggen som alltid gav sig i slutänden... Fast jag vill helst att hon slutar med sin olat!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Träning Hej, Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten...
2
Svar
24
· Visningar
2 747
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar