För ett drygt år sedan drabbades jag av eksem på båda händerna och ena handleden. Efter fruktlösa försök att behandla det med mjukgörande och hydrokortison under flera månaders tid fick jag hjälp på vårdcentralen med starkare kortison (Betnovat), men inte heller det här fungerat tillfredsställande. Jag har behandlat händerna i tre omgångar om åtta veckor och det fungerar ganska bra under tiden jag tar kortisonkräm varje dag, men redan när jag glesar ut behandlingen till varannan dag återkommer eksemet med full styrka. För ett par månader sedan blev jag också diagnostiserad med nickelallergi och jag försöker naturligtvis undvika kontakt med nickel så gott jag kan.
När det är som värst pratar vi vätskande sår över större delen av båda händerna. Helt läkta har de inte varit på 14 månader nu. Jag har provat ett tiotal salvor, ett par oljor, bomullshandskar (blir för varmt, jag får värre klåda)... Någon som fått bukt på svårläkta handeksem? Som provat ljusbehandling? I mina värsta stunder sitter jag och gråter över att alltid ha ont och Covid-situationen med handtvätt oftare än vanligt har inte gjort det hela bättre.
När det är som värst pratar vi vätskande sår över större delen av båda händerna. Helt läkta har de inte varit på 14 månader nu. Jag har provat ett tiotal salvor, ett par oljor, bomullshandskar (blir för varmt, jag får värre klåda)... Någon som fått bukt på svårläkta handeksem? Som provat ljusbehandling? I mina värsta stunder sitter jag och gråter över att alltid ha ont och Covid-situationen med handtvätt oftare än vanligt har inte gjort det hela bättre.