Sv: han tvärvägrar och stegrar sig!
anni0301 skrev:
Hej!
Det låter som att han bestämmer över dig och det får han inte göra, som du säger, han väger ju 600 kilo mer än du. Har du provat med en dressyrpisk? Att använda pisk är inte misshandel, han är stor och du har annars inget att säga till om. Han ska förstå att det han gör är fel och måste få ett "straff". Hästar behöver raka enkla instruktioner, de ska ha valmöjligheter ex. 1= Väljer jag att gå framåt gör det inte ont i rumpan eller 2=stannar jag här och backar så gör det hiskeligt ont i rumpan.
Att vänta ut honom tror jag inte hjälper, då kommer ni få stå där i dödagar varenda gång ni ska ut. Se till att han vet vem som bestämmer istället.
När ni går på vägen, se till att han tänker framåt å att du oxå tänker framåt. När han börjar stanna, på honom direkt med pisken och skänklar.
Se till att etablera ett ledarskap hos hästen så han förstår att han är dig underlägsen. Det är alltid, alltid alltid du som ska bestämma.
Lycka till!
Jag säger bara OJ, OJ, OJ!!! Hoppas du inte följer det här rådet. Du med ridtravaren ska absolut INTE använda spö. Det är det värsta och dummaste du kan göra. Detta har ingenting med respekt eller ledarskap att göra. Om något så är det en fråga om förtroende.
Det låter som om du har en häst som är osäker och behöver ha stödet av en hästkompis när du rider ut. För att du ska kunna rida ut själv behöver du jobba med din hästs självförtroende.
Det du behöver göra är att ta det små steg i taget, jobba från marken. Gå så långt från stallet som du kan, alltså där du fortfarande kan hålla din häst kvar utan fara för vare sig dig eller honom men där han ändå är medveten om att ni är på avstånd från hans trygghet (stallet, kompisen mm). Du måste se en reaktion hos honom innan ni kan stanna och börja jobba, annars kommer han inte lära sig något. Hoppas du förstår vad jag menar?!
Sen stannar du där en stund, berömmer jättemycket, ger godis, det ska bara vara så himla super-positivt att stå där med dig. Du vill ju ändra på hans motivation, han ska ju vilja vara hos dig, det händer bara bra saker hos dig, du kräver aldrig mer av honom än han klarar av. Sen går du tillbaks till stallet igen.
Upprepa detta tills det inte är jobbigt för honom längre, alltså när du inte ser en reaktion hos honom. Då kan du gå ytterligare lite längre ifrån stallet och jobba på samma sätt där. Du kan ta med dig hans matranson och låta honom äta det där, allt för att han ska förknippa den situationen med något annat än att det är otryggt och att du försöker tvinga iväg honom.
När han börjar inse att du inte kommer kräva mer av honom än han klarar av och att det faktiskt är positivt att vara med dig oavsett VAR ni är, så kommer du kunna gå vart som helst med honom och sen även rida. Lycka till!