han tvärvägrar och stegrar sig!

S

Strong_H_89

Jag rider en ridtravare som gått msv dressyr.
Han är asgo, men tyvärr så funkar det inte så bra när jag är ute och rider. Det går hur bra som helst när jag rider tilsammans med den som äger nordsvensken han står med, men annars är det katastrof!
Efter ca 500-700 meter tvärstannar han och vägrar gå. Han vill bara vända och gå hem, eller så halvstegrar han och håller på. han låtsas att han är rädd... Jag har provat att sitta av och leda honom, men då gick han bara upp i vädret och galopperade hem. Det här går verkligen inte, han har ingen som helst respekt för mig osm ledare, och det är vad jag vet rätt så farligt då hästar är välfigt stora djur på närmre 600 kg...
kan någon hjälpa mig? :confused:

Sv: han tvärvägrar och stegrar sig!

Han kanske är rädd!
Har det pågått länge?
mvhR

låt honom inte gå hem.

Prova att stå kvar ända tills han går framåt. Låt honom absolut inte vända och tvinga honom inte framåt. Bara vänta ut honom tills han tröttnar. Min har varit åt det där hållet, jag är säker på att hon inte var rädd, hon hade bara ingen lust. Hon ville vända och gå hem till kompisarna igen.
Men på det här sättet har jag fått det att funka. Hon märker att hon får inte som hon vill bara för att hon vägrar gå framåt och till slut så tröttnar hon. Nu rider jag minst en timme om dagen och det går kanon!
Tålamod bara..... Du kanske kan ta med dig en bok eller nåt?? :angel:
Lycka till iaf...

har en ridtravare som har liknande tendens, nämligen att stanna tvärvänga å galoppera åt andra hållet, hemmåt. för mej funkar det att när jag känner att hon börjar sakta av och vilja vända driver jag henne i trav, frammåt, frammåt, frammåt. då kan hon inte tvärvända. trav är bäst att göra det i då de har svårast att vända i den gångarten (tvärvända på bakbenen) galopp kan funka om det är snabb frammåtriktad galopp, går det för långsamt är galopp en perfekt gångart att ställa sej på bakbenen och kasta sig om i. iallafall är det så för mig. du kan ju testa det. har du väl lyckats komma iväg kanske 1-2 kilometer kan du ju vända och rida hem - i skritt, ingen trav eller galopp. så småningom kommer din häst uppskatta trav och galopp på bortvägen, då den vet att den inte får göra det på hemvägen. och det som någon sa att stå still och vända ut den, det funkar iallafall inte på min häst, vet inte hur det är för din men min snurrar, ryggar, hoppar och skuttar baklänges, vilket gör att jag lixom plågar henne av att hålla på och rida osunt på henne på det viset

kanske klämmer sadeln? eller så har han ont i ryggen. vi hade en häst som hade inflammation mellan kotorna i ryggen som bara märktes ibland, när man red med sadel.

Försök att rygga hästen tills han tröttnar och är villig att gå framåt.
Har man en häst som stegrar sig gäller det till varje pris att hålla hästen i rörelse,en häst kan bara stegra sig ifrån stillastående.Om du inte lyckas hålla hästen i rörelse så kan du böja hans hals så mycket att nosen förs tillbaka mot ryttarens knä och sedan med skänkeln hålla bakdelen rörlig runt framdelen!

DEt kanske går bättre om du rider ut med någon annan ryttare. :rofl:

Hej!

Det låter som att han bestämmer över dig och det får han inte göra, som du säger, han väger ju 600 kilo mer än du. Har du provat med en dressyrpisk? Att använda pisk är inte misshandel, han är stor och du har annars inget att säga till om. Han ska förstå att det han gör är fel och måste få ett "straff". Hästar behöver raka enkla instruktioner, de ska ha valmöjligheter ex. 1= Väljer jag att gå framåt gör det inte ont i rumpan eller 2=stannar jag här och backar så gör det hiskeligt ont i rumpan.
Att vänta ut honom tror jag inte hjälper, då kommer ni få stå där i dödagar varenda gång ni ska ut. Se till att han vet vem som bestämmer istället.
När ni går på vägen, se till att han tänker framåt å att du oxå tänker framåt. När han börjar stanna, på honom direkt med pisken och skänklar.
Se till att etablera ett ledarskap hos hästen så han förstår att han är dig underlägsen. Det är alltid, alltid alltid du som ska bestämma.
Lycka till!

Det är knappt att man vågar svara på forumet, för hittills har jag bara stött på personer, somredan bestämt vad svaret sak innebära. När jag uttalat mej om annat förslag, har det blvit ramaskri.

IAF. Min fråga till dej är: Vad har du för kontakt med hästen på marken? Har du testat att träna honom på att flytta undan för tryck?
Låter han dej leda, ellerleder han dej?
Detta låter typiskt som ett ledarproblem. Han är den som bestämmer och du ska vara tacksam att du får följa med...
Mitt förslag till dej är att ta hjälp av en nh-tränare, som visar dej vägen till ledarrollen. Han skulle inte behöva sina vänner, om du vore hans ledare, under tiden du hanterar honom. Då är du vännen han ska lita på och om han gjort det, hade han följt dej vart som helst.

Förra sommaren höll jag på med en häst med ett beteende som påminner mycket om det du Strong_H_89 beskriver. Det var visserligen ett islandshäststo på ca 140 cm så det är några kilo häst färre... Men vad hon gjorde var att hon var lite seg små seg ifrån stallet och efter några hundra meter började hon stanna och försöka vända, fick hon inte vända började hon att halvresa sig. Ungefär samma sak hände om man varit ute på ridtur med andra hästar och man skulle gå ifrån dem. Så länge hon fick vara med andra hästar var det inget problem. Hon var inte rädd utan ville helt enkelt inte vara själv. I övrigt var det inga större problem med hästen, hon var rätt lugn och så länge man följde en grupp kunde man sätta upp mer eller mindre nybörjare på henne. Hanteringen från marken var inte heller några problem.

Det jag gjorde med stoet var att rida henne bara rakt fram och totalt ignorera att det kunde finnas hästar hemma i stallet eller att den grupp som man nyss red med var på väg åt ett annat håll. Eftersom hon var väldigt snabb på att vända fick man vara väldigt snabb med att parera så fort hon ens började tänka på att vända. Ur pareringen drev man sedan tydligt framåt. Om hon då började att resa sig (ofta gjorde hon det samtidigt som hon försökte vända) fick man parera åt andra hållet så att nosen alltid pekade åt det håll man ville gå åt. Att hästen aldrig fick chansen att vända tror jag var en stor del av nyckeln till problemet kunde lösas. Redan när hon reste sig och sedan även när fötterna kom ner på marken drev man henne framåt. I först hand med sätet, skänklarna och rösten men sedan även ett eller två rapp med spöet. Jag kan väl tillägga att jag lät ganska arg med rösten... Ibland började hon att rygga och så länge hon hade nosen åt rätt håll fick hon hållas med detta. Dock såg jag ofta till att hon genom ryggningen hamnade ner i ett dike eller på något annat besvärligt ställe. En annan viktig sak tror jag var att jag hade rätt lite kontakt på tyglarna. De var så pass korta att jag snabbt kunde parera men förde fram handen så mycket att de hängde lösa. På så sätt var aldrig jag en blockering för att gå framåt.

Efter att det här upprepats några gånger hade jag aldrig några problem med att rida iväg ensam på henne men med andra kunde hon försöka ibland. Då räckte det för det mesta att ryttaren var tillräckligt snabb första gången hon försökte vända (eller att jag hojtade till lite argt ifrån gårdsplanen) för att hon skulle fortsätta framåt. Nu är i och för sig hästar olika och det är inte säkert att detta sätt fungerar för dig och din häst men det är i alla fall ett tips. Så försök gärna andra sätt också som till exempel ledarskapsträning på marken och som andra påpekat; kolla även att hästen inte har ont och att utrustningen passar och sitter bra. Att helt enkelt vänta ut hästen kan också hjälpa. Dock tror jag inte att du ska sitta av hästen eller alltid rida med en annan häst.

Lycka till/Sara

jag tänkte på det när de tvärvänder som nån har skrivit innan. är det så att de har ett håll de brukar göra sin tvärvändning åt?

för det har hästen jag rider, hon vänder ALLTID åt vänster. så känner jag att hon är på väg så gör jag det svårare för henne genom att ställa åt höger och rida fram. kanske en fånig genväg då det som många säger antaglien handlar om ledarskap, men ändå.

anni0301 skrev:
Hej!

Det låter som att han bestämmer över dig och det får han inte göra, som du säger, han väger ju 600 kilo mer än du. Har du provat med en dressyrpisk? Att använda pisk är inte misshandel, han är stor och du har annars inget att säga till om. Han ska förstå att det han gör är fel och måste få ett "straff". Hästar behöver raka enkla instruktioner, de ska ha valmöjligheter ex. 1= Väljer jag att gå framåt gör det inte ont i rumpan eller 2=stannar jag här och backar så gör det hiskeligt ont i rumpan.
Att vänta ut honom tror jag inte hjälper, då kommer ni få stå där i dödagar varenda gång ni ska ut. Se till att han vet vem som bestämmer istället.
När ni går på vägen, se till att han tänker framåt å att du oxå tänker framåt. När han börjar stanna, på honom direkt med pisken och skänklar.
Se till att etablera ett ledarskap hos hästen så han förstår att han är dig underlägsen. Det är alltid, alltid alltid du som ska bestämma.
Lycka till!

Jag säger bara OJ, OJ, OJ!!! Hoppas du inte följer det här rådet. Du med ridtravaren ska absolut INTE använda spö. Det är det värsta och dummaste du kan göra. Detta har ingenting med respekt eller ledarskap att göra. Om något så är det en fråga om förtroende.

Det låter som om du har en häst som är osäker och behöver ha stödet av en hästkompis när du rider ut. För att du ska kunna rida ut själv behöver du jobba med din hästs självförtroende.
Det du behöver göra är att ta det små steg i taget, jobba från marken. Gå så långt från stallet som du kan, alltså där du fortfarande kan hålla din häst kvar utan fara för vare sig dig eller honom men där han ändå är medveten om att ni är på avstånd från hans trygghet (stallet, kompisen mm). Du måste se en reaktion hos honom innan ni kan stanna och börja jobba, annars kommer han inte lära sig något. Hoppas du förstår vad jag menar?!

Sen stannar du där en stund, berömmer jättemycket, ger godis, det ska bara vara så himla super-positivt att stå där med dig. Du vill ju ändra på hans motivation, han ska ju vilja vara hos dig, det händer bara bra saker hos dig, du kräver aldrig mer av honom än han klarar av. Sen går du tillbaks till stallet igen.

Upprepa detta tills det inte är jobbigt för honom längre, alltså när du inte ser en reaktion hos honom. Då kan du gå ytterligare lite längre ifrån stallet och jobba på samma sätt där. Du kan ta med dig hans matranson och låta honom äta det där, allt för att han ska förknippa den situationen med något annat än att det är otryggt och att du försöker tvinga iväg honom.

När han börjar inse att du inte kommer kräva mer av honom än han klarar av och att det faktiskt är positivt att vara med dig oavsett VAR ni är, så kommer du kunna gå vart som helst med honom och sen även rida. Lycka till! :)

Min häst gör likadant. Alltid åt vänster, vilket ju resulterar i att hon struntar i min vänstra skänkel. Det ska hon inte göra, så varje gång hon nitat och vänt hem så flyttar jag henne kraftigt undan vänster skänkel, för att hon inte ska få som hon vill (mosa min vänstra sida). Sen när hon villigt flyttar undan prövar jag gå framåt igen, vänder hon hem gör jag likadant igen. Jag flyttar henne hemmåt, eftersom hon stegrar om jag försöker göra det "bortåt". Detta har funkat bra. Hon har lärt sig att hon INTE ska kasta sig på min vänstra skänkel, och därmed slutat vända hemåt. Om jag känner att hon börjar lätta fram, så brukar jag bara göra en liten volt eller rida serpentiner på vägen, bara hon är i rörelse (absolut INTE bakåt :o ) så kan hon inte stegra. Att bara vända in huvudet på henne hjälper inte. Framåt ska hon, om det så är kringligt eller rakt.

Att min häst gör såhär handlar inte om att hon är osäker eller har ont. Ibland knallar hon på som om inget har hänt.

Tjurskalle tror jag det kallas... eller sto. :devil: ;)

Senast ändrad:

förlåt trådskaparen inlägget passar kanske inte riktigt in!! :crazy: min kompis har en häst som småtravar/töltar eller sticker iväg hela tiden :devil: ibland funkar det att göra små volter så fort hon börjar men det går inte alltid.hon går oxå framot så fort man ska sitta upp eller gå över till andra sidan och spänna sadelgorden:mad: hon struntar helt i ryttaren i typ alla lägen förutom när man ryktar henne. det är samma sak när man ska hämta henne i hagen, när man har fått fast på henne och knäppt fast grimmskaftet så sticker hon bara rakt in i hagen igen. hon struntar helt i personen på marken! hur ska jag göra (hon är en estnisk ponny och 23 år gammal)

Ojdå, det lät inte så kul :crazy: Det är nog brister i ledarskapet som orsakar dessa problem. Arbeta henne vid hand först, så att det funkar innan ni rider henne. Jobba i inhängnad utifall att hon skulle försöka smita iväg. Läs fler trådar här på NH om du vill ha ideér, men det mest grundläggande som bör funka är att hon går undan för tryck, stannar när du stannar, backar om du backar osv. Gör hon inte detta så har hon inte mkt respekt för dig. Men som sagt, läs andra trådar...

Min hæst ær likadan.

Gør ledarskapsøvningar hemma tills dom sitter & det funkar.
Flytta han før tryck, framåt, bakåt & från sidorna, upp & ned låt fantasin fløda..
Gå promenader med han.
sitt upp, rid kanske 10- 15 meter utan att han hinner børja bråka, vænd hem & sitt av. gør ingen grej av det hela. Klappa om och slæpp ut han.
Varje gång innan du rider så kolla så han kan flytta sig før tryck, respekterar dig som ledare innan du sitter upp & rider. Øka ridstræckan varje dag tills du faktiskt har ridigt en hel runda.
Låt det ta 6 månader om det behøvs eller till och med 2 år

tålamod, tålamod,tålamod........... Och inget SPØ ,det hjælper inte, du får en olycklig hæst & en skitførbannad ryttare.
Ungefær som jag skulle piska skiten ur min sambo varje gång han inte gjorde som jag ville, ber jag snællt & respekterar han så diskar han faktiskt.

Lycka till

Liknande trådar

Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: mackan
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
Ridning Min lilla surmärr har lagt till sig med den extremt irriterande ovanan att bli extremt het på hemvägen när vi rider ut, vilket varken är...
2
Svar
23
· Visningar
5 071
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar