Han töltade!!

Toya

Trådstartare
Ah, måste bara dela med mig! Hästen, Kjarni, som jag har skrivit om en del här, det "hopplösa fallet", han som knappt kunde tölta!

Hah! Igår red jag på ridvolten för första gången på länge, eftersom det varit så halt därinne (inhägnad gräsplätt med lerigt spår). Men nu hade det frusit till lite, o var rätt så hårt.

Iaf, red runt lite, var inte så nöjd, han sköt ut bogarna, men jag lyckades väl komma igenom det, o så började jag med öppnor. O så skulle jag bara känna på tölten. O den var KLOCKREN!
Jag höll på att trilla av, så paff blev jag! O den höll o den höll (red tölt på långsidorna o öppnor i skritt på kortsidorna).
Först när jag skulle rida fyrgångsprog. på ett spår stort som en ovalbana så tappade jag honom, på sista långsidan. Men han har aldrig töltat så mkt sen jag började rida honom!! :bump: :bump:

Det var heeeelt underbart, för han har liksom allt annat, aktion osv.!
Han kändes så fin, lösgjord, lydig (försökte inte springa ifrån alls), tempoväxlingarna funkade, nersaktningar :love:

Jag är helt matt! o så skulle jag bra gärna vilja veta vad det är som lossnade just nu! Han är skodd med rätt korta tår fram, inte meningen riktigt, men det kanske hjälper? Marken var ju hård i somras också, men då var han sämre i hovarna?
Kan det ha något med det här att göra?

Senast ändrad:
Sv: Han töltade!!

Men åhhh, GRATTIS!! :) Fy vad kul!
När jag red honom lyckades jag ju knappt få honom att tölta 3 steg :p Så jag vet hur svårt det är! Helt otroligt kul!! Kan ni fortsätta på det spåret och utveckla det MÅSTE ni ju tävla i vår! :D Ni skulle vinna allt :D
Hoppas det fortsätter såhär bra, lycka till! :)

Vad kul, det är så häftigt när man känner att allt bara funkar och när man lägger ihop det till nån rörelse så blir det ännu bättre!

Haha, jaa, du vet ju! Jag var nästan tårögd!
Heh, vi får väl se hur det blir med tävlandet... Han kanske bara var på väldigt bra humör den dagen :smirk:
Men det kändes som om jag fått världens finaste present, jag hade nästan gett upp, o accepterat att det inte skulle gå att få till någon bra tölt. O så det här, det var liksom inte ens bara lite bra, det var super! *skryt*

Jag är nykär i hästen! :love:

ja tror det kan bero på att du lämnat tölten ett tag och tränat upp honom tänk igenm va du tränat och vilka muskler o träna mer på det hehe han verkar ju blivit starkare iaf utan att ha utövat gångarten lixom....
och grattis=)

YAY!
Vad roligt.
Känslan när det går bra är fantastisk

Haha, ja, det var nästan så att jag inte vågade rida idag!:smirk: ville inte tappa den känslan. Men jag blev glad idag också!

Tips!
Tölta inte för mycket nu när han äntligen kan för då slutar han igen.
Se till att det ALLTID är du som avbryter tölten, då tycker han att det är roligare.
// Cicci

Haha, jaa! Fast jag red ju ut, o där har det alltid varit ännu svårare, så jag tänkte, precis som saga skrev, att jag skulle göra nåt annat, så att det blev rätt ist. för fel. så vi travade mest ute, som vanligt, efter en kort tölt precis i början.

Hoppas att det forstätter att gå bra nu med tölten ;)

(OOH JAG BLEV FLYGARE ;D)

Hej vad kul att din isis börjar tölta :)
lite nyfiken på hur du fick han å tölta? :d För jag har också en isis som har grisepass som favorit gångart:smirk: , så om du har några tips?:)

tack tac! :bow:

Tvistjarna: Jag vet faktiskt inte, jag kan inte förklara... det var väl många faktorer som klaffade antar jag. Måste känna en gång till på volten, o se hur han känns då! Då kanske jag kan förklara bättre. Men jag kan tänka mig att det är en kombination av kortare tår, o att jag har tränat samling o korta tölter i lite tyngre underlag. O nu när underlaget passade honom fick han det mkt lättare helt plötsligt. Sen har det säkert med humör att göra också, han var avslappnad och lugn.
Sen har jag inte så mkt erfarenhet av just passtaktiga hästar, tyvärr. "Min" kille är väldigt travtaktig (har skrivit så mkt om det, tänkte inte på att någon kanske inte hade läst, sorry). Det enda jag kan säga är att man kan rida mkt på böjda spår, vara noga med att lösgöra hästen osv. Boots fram kan också funka. En häst hos oss som är extremt passtaktig går bäst om hon får vara lite fri fram, då blir hon inte så bunden. Det finns ju generella knep o tips, men sen gäller det att hitta det som funkar bästa för just din häst. Det finns många härinne som kan det här bra mkt bättre än mig! Har du möjlighet att rida för en tränare någon gång, eller kanske gå en kurs så hjälper det ofta otroligt mkt!
Hoppas du får ordning på det!

Senast ändrad:

assa skrev:
tack tac! :bow:

Tvistjarna: Jag vet faktiskt inte, jag kan inte förklara... det var väl många faktorer som klaffade antar jag. Måste känna en gång till på volten, o se hur han känns då! Då kanske jag kan förklara bättre. Men jag kan tänka mig att det är en kombination av kortare tår, o att jag har tränat samling o korta tölter i lite tyngre underlag. O nu när underlaget passade honom fick han det mkt lättare helt plötsligt. Sen har det säkert med humör att göra också, han var avslappnad och lugn.
Sen har jag inte så mkt erfarenhet av just passtaktiga hästar, tyvärr. "Min" kille är väldigt travtaktig (har skrivit så mkt om det, tänkte inte på att någon kanske inte hade läst, sorry). Det enda jag kan säga är att man kan rida mkt på böjda spår, vara noga med att lösgöra hästen osv. Boots fram kan också funka. En häst hos oss som är extremt passtaktig går bäst om hon får vara lite fri fram, då blir hon inte så bunden. Det finns ju generella knep o tips, men sen gäller det att hitta det som funkar bästa för just din häst. Det finns många härinne som kan det här bra mkt bättre än mig! Har du möjlighet att rida för en tränare någon gång, eller kanske gå en kurs så hjälper det ofta otroligt mkt!
Hoppas du får ordning på det!

ojj förlåt missade visst att din var travtaktig å inte passtaktig:o

Tack för tipsen:) Ja kan åka till tränare ibland men inte så ofta för ja har ingen som kan köra mig ....

Samma med min häst hon går oftast lite bättre när hon får gå friare.

Lycka till me din pålle me :) Hoppas de fortsätter att gå lika bra:) :)

Grattis! Det är ju såå kul när det äntligen funkar! Hade en liknande upplevelse på lördags eftermiddagen när jag red kurs. Berodde förmodligen på att jag inte värmde upp för mycket i skritt och att det var pass nr 2 den dagen. Men det var helt klart den bästa tölt jag presterat på min häst någonsin. Nu ska vi bara klara av att göra detta på tävlingsbanan också så har vi SM-biljetten klar sedan!:D

Tvistjarna skrev:
Hej vad kul att din isis börjar tölta :)
lite nyfiken på hur du fick han å tölta? :d För jag har också en isis som har grisepass som favorit gångart:smirk: , så om du har några tips?:)

Många av dom hästarna som jag rider är passtaktiga i tölten om man inte kommit på hur man ska rida dom.
Vill inte förstöra den här tråden men du kan väl PM:a eller liknande om du vill ha mina tips, vet ej om dessa funkar, men dom har gjort det för mig :)

JÄTTEGRATTIS till trådskaparen, jättekul.
Vet hur underbart det känns när man verkligen gett upp, och sen så bara sitter allt. Har själv haft samma problem med min (och mammas) häst, men nu sitter allt. Han var iofs väldigt passtaktig men ändå. Lycka till i framtiden, kanske ses på tävlingsbanan i vår :banana:

Min häst är också travtaktiga hållet, utan nog mycket drivning så tappar han snabbt bakdelen/ryggen och övergår till trav. Jag bryter av innan han hinner övergå till trav, också försöker jag 'rulla' mjukt in i tölten igen. Jag har fått massor av tips av tränare, men det är alldeles för svårt för mig att ensam försöka töltsätta honom. Så i väntan på bättre tider (aka pengar så vi kan ta oss till tränare) så rider jag bara i skritt, trav och galopp. Men en dag förra veckan överraskade han mig totalt genom att bjuda matte på en sjujäklars ökad tölt - på eget initiativ!!! :love: Vi galopperade i pudersnön, så plötsligt slog han över till pass (trodde jag, eftersom att han brukar göra det) men snabbt kände jag ju fyrtakten och då var det glädjerop och tårar! :love: Det hände senast en gång i somras, då töltade han en hel ridtur och mitt uppe i töltandet ringde min kompis, jag var så glad att jag höll ut telefonen och ropade "HÖR DU? HÖR DU?!" så hon skulle få lyssna på fyrtakten! :D ;)

Han har aldrig varit den sortens häst som grisepassar och när han väl töltar så är det klockren takt. Attans att han har sin enorma vilja bara.. :cool: För när han själv vill tölta, så sätter han under sig så väl och har verkligen inga problem med att tappa bakdelen.

Det är ju alltid bättre att själv sluta innan det går över till en annan gångart..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka