han sätter i halsen?

Seabaz

Trådstartare
Min hund dricker inte så ofta men när han väl gör det så dricker han otroligt mycket på en gång!

I 9 fall av 10 så sitter han och hostar efteråt precis som om han har satt i halsen... Detta låter riktigt läskigt! Låter som om han är en 80-årig rökare som håller på att hosta upp lungorna...

När han var valp gjorde han detta också men tänkte inte så mycket på det då, sedan verkar det som att under somrarna är det mildare? Men nu den här vintern har det blivit värre och värre. Förut var det ibland, nu kan jag nästan räkna med att varje gång han dricker så kommer en hostattack...

Någon som känner igen detta?

Vi har en tid hos veterinären imorrn för att kolla upp och ev. reda ut... Men det kan ju liksom vara så att han "bara" sätter i halsen... Vad kan man göra då?
 
Sv: han sätter i halsen?

Vår ena tik gör likadant,men jag har upptäckt att det blir oftast så när hon dricker ur de större hundarnas skålar eller någon balja som har hög kant. Mao så trycker kanten mot halsen,eller så står skålen för högt.
Något sådant för er hund?
 
Sv: han sätter i halsen?

Jag hörde/läste någonstans att en del hundar hostar när de dricker vatten utan att det är något fel. De bara gör så...
Jag har en hund som hostar lite då och då när hon dricker vatten, särskilt om jag ger henne vatten i bilen och håller i vattenkoppen. Något med höjden kanske??
 
Sv: han sätter i halsen?

Min hund dricker inte så ofta men när han väl gör det så dricker han otroligt mycket på en gång!

I 9 fall av 10 så sitter han och hostar efteråt precis som om han har satt i halsen... Detta låter riktigt läskigt! Låter som om han är en 80-årig rökare som håller på att hosta upp lungorna...

När han var valp gjorde han detta också men tänkte inte så mycket på det då, sedan verkar det som att under somrarna är det mildare? Men nu den här vintern har det blivit värre och värre. Förut var det ibland, nu kan jag nästan räkna med att varje gång han dricker så kommer en hostattack...

Någon som känner igen detta?

Vi har en tid hos veterinären imorrn för att kolla upp och ev. reda ut... Men det kan ju liksom vara så att han "bara" sätter i halsen... Vad kan man göra då?


Jag har ingen aning om varför din hund gör så, har aldrig varit med om det själv!!
Tänkte bara tillägga att jag tycker att det är kanonbra om man blöter torrfodret flera timmar innan matdags (om hunden får torrfoder).
Då är man säker på att hunden får i sej tillräckligt med vätska :bump:
Så dricker hunden mindre, och då slipper man ju problemet :idea:
 
Sv: han sätter i halsen?

jaa så kan man ju göra... fast det blir nog lite äckligt hemma hos mig, min hund har mat framme hela dagen och jag fyller på när det är slut.

klart man kan ge honom på bestämda tider men jag tycker det blir onödigt jobb att passa massa tider om man inte behöver hehe...


Veterinären hittade inget fel idag i alla fall, hon sa att hunden såg lite röd ut i halsen mer än han borde så hon skrev ut antibiotika men annars kunde hon inte hitta nåt. Hon tyckte vi skulle höra av oss igen om det inte blev bättre.

Men jag misstänker att det helt enkelt är så att han bara sätter i halsen när han dricker... men men vi får väl se.. Jag HOPPAS ju nästan nu att han har nån retning i halsen som försvinner med behandling..
 
Sv: han sätter i halsen?

Jag har ingen aning om varför din hund gör så, har aldrig varit med om det själv!!
Tänkte bara tillägga att jag tycker att det är kanonbra om man blöter torrfodret flera timmar innan matdags (om hunden får torrfoder).
Då är man säker på att hunden får i sej tillräckligt med vätska :bump:
Så dricker hunden mindre, och då slipper man ju problemet :idea:

Sen beror det nog lite på vad man har för hund om det där skulle vara lämpligt med. För våra små pudlar som har tandstens problem och knappt äter/tuggar på ben alls är det bra om de iaf får tugga lite när de äter sin mat :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 551
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 634
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Caps
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp