Han öppnar haggrinden med munnen -.-

Apollo 13

Trådstartare
Mitt ena pucko (eller det är väll kanske just det han inte är ^^) har lärt sig att öppna grindar med munnen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra..
Just nu är situationen lite speciell eftersom jag tvingats dela av alla tre hästarna. En står i sjukhage, och jag har behövt dela på smartingen och vår nya inackordering för att de har blivit vips blixt förälskade och det lilla stot är en riktig liten slampa (:p) och gör allt för att han ska ge henne uppmärksamhet, vilket hon tillslut får.....

Igår stod han och öppnade grinden in till sjukhagen och min bukopererade häst som absolut inte får komma ut och leka. Tack och lov hann han bara få av 2 av tre grindsnören innan vi upptäckte honom...
Så jag fick helt enkelt sätta honom i hagen längst bort från sjukhagen så att han inte kom åt där.. men där ifrån vill han ju såklart bryta sig ut till sin flickvän som står och skriker efter honom.

Vi har inget jätte stort ställe, utan sjukhagen är byggd i vår vanliga hage och sen har jag fått slänga in smartingen i "foderhagen" där hästarna vanligtvis fodras atuomatiskt genom en fodergrind.
Just nu är det extra speciellt eftersom vi såklart har svårt med elen pga snön... men finns det någon som varit med om ett sådant här problem tidigare, hur har ni löst det? Någon som kan komma med bra råd och tips...
Stopp och väx kanske funkar, det blir ju inte kletigt på handtagen iaf?

Sv: Han öppnar haggrinden med munnen -.-

Vi har samma problem med en ung dam i stallet. Hon gör det nog mest för att det går, inte för att hon vill till någonting.

Det vi har gjort är att bocka till/trycka ihop metallöglan på handtaget så att den nätt och jämnt kommer över kroken på stolpen. Den kroken är i sin tur ihoptryckt så den är helt stängd. http://http://www.hooks.se/product.aspx?productid=910323&deptid=120&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Det gör det inte omöjligt för henne att öppna men väldigt mycket svårare för det blir ett större precisionsarbete.

Sv: Han öppnar haggrinden med munnen -.-

det var en tråd nyligen om precis detta problem borde gå att hitta den? massa smarta tips i den tråden

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka