Han måste gå upp i vikt!

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en snart 3 år gammal blandis: Långhårig schäfer, schäfer, boarder collie, collie, rotweiler, labrador.
Han ser ut som boardercollie/schäfer i kroppen.
Däremot e han riktigt smal, alltid vart väldigt tunn. Han har mycket päls så revbenen syns inte men d känns tydligt att det bara är skinn (och päls) som täcker dem.
Hur ska jag göra för att få upp honom i vikt?
Han är inte så förtjust i att äta. Bara skinka o sånt där gottans men d kan man ju inte trycka i honom hur mycket som helst.
:confused:

Sv: Han måste gå upp i vikt!

Köp billig Pasta och ge honom + olja i maten.. Bra att ge är också köttavfall..
Ps ge flera mindre mål mat / dag hellre än 2 större...

Senast ändrad:

Min shäfer/newfoundland/bouvier var likadan innan... jag provade alla sortes hundfoder men hon ville inte ha... åt ca var tredje dag. vanlig mat ville hon ha men det gick hon inte upp i vikt av och jag VÄGRAR stå o laga mat till hundskrället varje dag.
Vi var å hälsade på en bekant som hade en hund med motsatta problemet. Han åt för mycket och blev jättetjock... Min dam smakade på hans mat och åt upp allt.
Så jag köpte en säck av det fodret och det har hon nu ätit 2 gånger om dagen sen dess utan att protestera...
Har du provat att byta mat till honom?

Att öka energin utan att ge mer protein till en växande hudn är rena vansinnet. Bättre en tunn hund på balanserad kost än en rund på obalanserad.
PL

En treårig hund får väl betecknas som vuxen..... ?
Som jag fattade det så äter hunden knappt torrfodret....
Sen är det väl inte tänkt att hunden ska leva på pasta och köttavfall hela livet....När hullet blivit bättre får man blanda in torrfoder i "köttröran" så att hunden lär sig äta enbart torrfoder i slutändan..
H*n ville ha upp hull på sin hund.. Jag skrev hur jag gjort med hull-lösa hundar jag ägt...
Vad rek. du som Vet, hundägare med magra hundar att ge sina hundar för foder, när hunden inte äter torrfoder ???????

Håller med Gnist, olja på maten brukar göra susen. De får oftast en väldigt fin päls av det också. Många små mål och aldrig någon mat framme emellan målen. En sådan hund hade jag inte börjat fjäska med, utan är det torrfoder du vill ge så är det det den får äta. Hunden lär inte svälta ihjäl. Låt maten stå framme en liten stund, vill han inte äta då så får han vara utan. Sluta ge allt annat (skinka mm) för det är kanske det han väntar på.

Chilla fick köttkross förut och hon älskade det samt fick jättefin päls och hull (fast mest muskler kanske) fin blev hon iaf :)

Fel av mig, snabbläste :o
I det läget är förslaget helt ok, tror dock mer på olja än pasta.
PL

En stilla undran. Är det inte naturligare för en hund att äta kött mm, än torrfoder? I den här tråden verkar hundar med "köttintresse" närmast vara vanskapta, om man säger så.

Vad hände förresten med "Skall" som man förr kunde hitta i frydsdiskarna?

Tips till trådbörjaren. Det finns ju en uppsjö av olika torrfoder. Vår nuvarande schäfer har motvilligt och med avsmak ätit av flera vi provade, tills vi kom hem med ett som heter just "German Sheppard". Det kan han t o m knapra som godis. Som mat blandar vi det med burkmat och hushållsrester. Kanske värt att tigga till sig en provpåse av det fodret?

LIA

sådär var min sch/BC blandning också är han var yngre...det enda torrfodret han åt/äter är coops och bonzo :D
provpåsar i all ära, men min kan äta "nytt" foder några dagar men sen är det stopp....
idag är han jättefin i hullet..kanske lite på gränsen till överhull...men nu är han 6 år...

Man får nog luska sig fram vad som "DUGER" åt vovvarna.....min var ju såpass hygglig att han valde ett lågprisfoder :D men det tar gammeltiken igen för hon käkar ett som kostar 520:-/15 kg , men det gör hon för att hon är gammal och något överviktig...hon har däremot aldrig spottat i en matskål :rofl: :rofl:

Min vill också bara ha Coops... :o :D Det är inte alltid det dyraste som är det bästa :smirk:

hade det problemet med min hund förr oxå...gick och köpte köttkross och blandade i det i maten..nu tar det inte lång stund innan maten e uppäten :) så det kan jag rekomendera plus att går upp i vikt oxå såklart.. :)

Min gillar också coops, köpte det en gång när plånboken var tom, matpåsen var tom och det var ca en vecka kvar till lön!

Hon störtgillade det, men oj så dålig i magen hon blev :o Bajsade på varje promenad, och det är många, konsistensen var inte så härlig, och ibland kunde hon inte ens vänta till promenaden...

Nä, för vår del blev det tillbaka till Royal Canin så snabbt som möjligt! Men det vore härligt med en hund som gillade och tålde det! Lyllos er!!

fast det kan ju ha varit foderbytet i sig som gjorde din hund kass i magen....

Vad ger du nu?
Är hunden stressad?
Hur är magen?

Mitt tips är att prova färskfoder tex Klass, Fodax, finns fler märken också, och inte följa några fodertabeller slaviskt utan gärna öka givan om han faller ur.

Gnist - På vilket sätt är pasta bra för viktökning? *nyfiken*
Kan hundar verkligen tillgodogöra sig så mycket av det?

jopp, det tänkte jag också, men jag hade så mycket kvar av det gamla att jag kunde göra en långsam övergång, så det BÖR inte vara det, men man vet ju aldrig!

Hon brukar inte vara särskilt känslig i heller, en gång hade den j*vla hunden lyckats ta sig upp på köksbordet och sätta i sig en hel våning av en paradisask :d , utom marsipanen :smirk:
Som tur var hände inget, men gissa om vi låser in den nogrant nu!? 250g choklad/3000g hund blir... inte bra... Fan ,det kunde gått illa

Båda mina äter Coops hundmat nu (har gjort det i över ett år) och ingen av dom har varit kass i magen.
De äter, håller hullet och mår prima!

jag kan bara svara för mig själv, min hund tror jag inte alls mådde dåligt egentligen, men han var eller såg sjukligt mager ut...periodvis kunde man inte visa sig bland folk för då hade man väl blivit anklagad för vanvård....för dom vet ju inte att det var HUNDENS val...att inte äta..
..sen har jag "hört" att detta tydligen inte alls är ovanligt med just schäfrar, att krångla med maten....hur sant eller inte det är vet jag inte, men ibland var man uppriktigt orolig över att han inte åt...och lust att fjäska med honom med Sk "god" mat hade jag inte......isåfall hade han väl levt på köttbullar o oxfileer än idag :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar