Sv: Han mår inge bra.
Sen bör man ju såklart inte ha enbart en hård yta utan det bästa är ju såklart om den kan finnas både lite terräng och en hård yta. Eller ifall man slänger dit saker och ting så dom kan gnaga och pilla på.
Den hårdgjorda ytan hästarnas "stall" och rasthage. Jämför med motsvarande konventionellt stall med samma antal hästar och tillgång till samma mängd mark. Det är ju ett stort kliv upp för hästarna att få gå runt och strosa hela dagarna och umgås med kompisarna jämfört med att stå på box större delen av dygnet och spendera några få timmar i en frimärkshage. Det är ju faktiskt det man ska jämföra med, inte lösdrifter med stora kuperade naturbeten.
I stall med större arealer finns det för övrigt ofta gräshagar kopplade till active stable-systemet. Hästen kan gå och pilla i gräset i hagen, gå hem till "stallet" och käka en giva kraftfoder och lite hö och kanske rulla sig lite i en göttig solvarm sandlåda (mina som går i vanlig hederlig lösdrift har själva grävt fram en sandlåda att rulla i så det är nog inte så onaturligt. Hoppas jag...
).
Tillverkaren av det vanligaste systemet påstår att hästarna självmant väljer att hänga i "stallet" en hel del framför allt om det blir kladdigt underlag i hagen. Sen får man väl tro vad man vill om det.
Jämfört med hur vinterhagarna ser ut för många hästar när det regnar, fryser, regnar och fryser igen (som det gör här nere) så skulle jag välja en hårdgjord yta med något mindre areal som ger lite aktivering alla dagar i veckan. Mina hästar också, sannolikt.
Åh, och sen: Stallen med betonggolv har inte betonggolv utan lite tjockare gummimattor som ger bra liggkomfort. Men där är jag mycket skeptisk till att mina hästar skulle välja att sova där om det fanns ett uppstrött alternativ. Jag ju utgår från mina egna preferenser, men jag skulle mycket hellre ligga i halm och sova än på en gymnastikmatta. Jag antar att vinsten ligger i att hästarna inte drar ut halm på det hårdgjorda och inte minst att det är en fin extra inkomst till tillverkaren...