Sv: Han lät sina djur svälta
(Aftonbladet)
Hästarna var så vanvårdade att de måste avlivas.
Nu riskerar riksdagsmannen fängelse.
– Det var det värsta jag sett, säger miljöinspektören Anna Agné.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1106315,00.html
Har lagt märke till att många hovslagare verkar de fånghästar med en väldigt lång hov, kan inte svara på varför. De hovis jag sett och vet är en mkt tillförlitlig, som är hovis hos en MKT känd travtränare.
Han är hovis hos våra goda vänner vars häst har problem med fång.
Har själv tyckt att dessa hovar har sett för min egen del ALLDELES för långa. Själv har jag aldrig haft en häst med fång, tack och lov.
Vi har ett sto som är 27 år och har lite bekymmer med att hålla hullet på vinter men på sommaren och med krosshavre o pellets så går det bra.
Själv klart så har inte en gammal häst samma ryggmuskler som en unre och mer tränad häst har. Men hon är pigg och kan lägga av världens fart i hagen.
Sen hade vi en vet här som påstod att en av våra ston var mager(?),
Hon var tjock som en tunna och defenetivt inte ens tunn eller så
Kunde tro att hon däremot skulle spricka om magen, den stack ut på varje sida om henne. Rund som en tunna. veterinären hade verkligen behov att undersöka sina ögon.
Så jag har tyvärr ingen tillit till veterinärerna nuförtiden.
Man ska inte tro allt man läser och hör, allt förvrängs till veterinärernas fördel.
Kan däremot hålla med om att de ska ta i med hårdhanskarna där det behövs, t ex hade vi för några år sedan o några mil härifrån en som drog/släpade en nordis/ardenner bakom en traktor, var för full för att gå
Samt så var han alkoholpåverkad. Där tog det flera månader innan det hände något.
Då kan man undra vad de håller på med.