Han har fång!! (långt)

_Runaway_

Trådstartare
Jösses vilken vändning! Här kommer "historian" om Hamletts mystiska hälta.

Måndag för två veckor sen:
Tar in från hagen, H är stel men har vilat en vecka. Tar för givet att det är därför ahn går stelt med bakkärran. Rider ett ganska lätt dressyrpass ( :crazy: ) och tänker inte mer på det.

Tisdagen samma vecka: Jag och en i stallet tittar närmare på hans sätt att gå. Stel, kamelgång (ut med benen innan isättning), går på "glödande kol". Rider inte. Vi ringer veterinären.

Onsdagen:
Vet. kommer ut. Klämmer, känner på samtliga ben (mest vä bak). Klämmer på hoven med tång, känner på bäckenet inifrån hästen. Böjprov, reagerar på alla ställen i benet. Sätts på Metacam (medicin alltså) i tio dagar minst.

Sen tappar han en framsko samma vecka, och det är jag evigt tacksam för idag! Vår hovsl. är bortrest så vi får ringa en annan (som även skott hästen 3 veckor tidigare). Han kom i tisdags. Han slår på skon, och frågar om han kan få ta av vä baksko. Det för att se om han har sömtryckt honom. Tycker att hästen har puls i bakkotorna. tar sen av andra bakskon och åker därifrån med rådet att ha hästen på box dygnet runt tills idag, fredag.
Vi har vare dag sen tisdags gått småpromenader på gräs. Hästen går bättre men inte alls bra å grus.

Idag kom hovslagaren tillbaka för att sätta på skorna igen. Men han har funderat. Han har haft tre hästar på en vecka med fång. En av dom kunde knappt gå. Något måste ha hänt med sensommarens bete, som ju HAR varit kraftigt! Nåväl, han slår inte på några skor. Utan hänvisar till Strömsholm för röntgen. Så där står vi nu. Det här hade varken jag, de i stallet, hovslagare eller veterinär någon tanke på tidigare!

Sv: Han har fång!! (långt)

Ring Micke W på djursjukhuset på måndag så får du svar om du behöver åka in akut.
Ta ut vet så hästen får smärtlindring. Ta upp med vet att du helst inte vill ge butta, finadyne verkar ha bättre effekt på inflammationen. Verkar vet påläst kan du fråga om den tycker att du ska ge extra acetylsalicylsyra (t.ex. Magnesyl) för att underlätta blodcirk. (den verkar blodförtunnande, används i England i låga doser med goda resultat).
Hästen måste ha tillgång på vatten och stråfoder (ev. halm om vet tycker). Bädda djupt, helst spån och låt hästen stå inne.

OBS! För det mesta finns det väldigt lite som kan göras akut av djursjukhuset men du måste ta kontakt med dem för att få besked. Gör bedömningen tillsammans med veterinären när den kommer ut till stallet.

Hoppas det går bra!

Hovslagaren sa också att Micke var bra.
Hästen har hö nästan hela tiden, dricker bra, och står på torv med mycket halm ovanpå. Hästen får redan nu Metacam /Finadyne går inte att få i hästen).

Det som hänt med betet är att det blivit frost på nätterna = gräset stressas och det är höga halter fruktan i gräset nu.

Håller med!
Akta alla som har fånghästar, nu drar det igång igen... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 180
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama