Han biter efter mig

A

AlvaCarlsson

Har ett litet problem med en minishettis just nu..
Jag kan självklart inte rida på honom, och körning/tömkörning är jag inte så bra på.
Dock brukade han bli en del tömkörd för någon månad sedan, av min kompis. Men nu har hon varit bortrest, och därför har det inte blivit mycket motion för honom nu. Har gått ut med honom i skogen i bara grimma och grimskaft ett par gånger, fungerar lite olika.
Men när det är mörkt eller när jag vill springa ordentligt med honom så är jag i paddocken, och när jag ska trava bredvid honom så biter han efter mig och stryker öronen bakåt!? :confused:
Det är inte så att han inte vill, snarare tvärt om, han vill springa före mig och bestämma lite själv, tror jag.
Är inte jättekunnig så kan inte se vad som är anledningen till detta.
Även när jag skulle testa att backa honom hände likadant.
I skritten lyssnar han dock bra.
Tror ej han har ont någonstans.
JÄTTETACKSAM för svar!!
Någon som tror sig förstå varför detta händer??

Sv: Han biter efter mig

Jag tror att han vill leka lite med dig, han tycker förmodligen det är skitkul att få springa med sällskap!

Försök sjasa bort honom så att han fokuserar på att röra sig framåt. Och har han inte fått mycket motion så är han nog lite uttråkad :)

Du kan nog testa att ha honom på avstånd så att han inte når att bita dig, du behöver ju inte springa precis bredvid honom, skaffa avstånd och visa att det inte är okej att bitas.

Tack för svaret! :)

Ja, jag har försökt att hålla honom på lite avstånd, men då springer han antingen före mig och så blir det lite okontrollerat, eller så springer han bara in till mig.

Hoppas som du säger att han bara vill leka.. ;)

Du har ingen möjlighet till att låta honom springa av sig utan att du behöver hålla i honom? Hur kommer det sig att du inte tömkör honom?

Du kan ju alltid hitta på lite lekar med honom, finns ju shettis-agility! Så att han får tänka lite.. Tror att han skulle må bra av det, plus motion så att han inte försöker äta upp dig! :P

Kan ej tömköra, eller jo jag kan, men är inte alls bra på det.

Brukar släppa honom lös i paddocken och "leka" lite med honom, men känner att det kan bli en lite okontrollerad och "farlig" lek ibland. Vad menade du med shettis-agility? ;)

Du inbjuder ju till bus- att du är en hästkompis som tål det.

Säg ifrån att du inte accepterar det!

motionera den på annat vis- där den får springa lika mkt som en häst behöver- typ halvmaraton. Löshoppa o kör den senare.

Jag tror också det kan vara så att han vill leka med dig, ta med dig en stick eller ett längre spö av något slag och peta honom på bogen så han förstår att han ska röra sig bort från dig. Det kanske han inte förstår på en gång så du kanske får träna lite på det från marken stillastående först. Sen om han biter dig (kanske lite svårt när man travar och springer runt så kan du ta tag (nypa) ganska hårt i muskeln i hästens hals, den som sitter bredvid strupröret. Där tar hästar varandra när de visar vem som bestämmer och för att hästarna ska förstå måste vi prata deras språk eller hur? :D

Tack så mycket för alla bra svar, jag tar åt mig det! :D

Min mini-shettis blir med busig när jag springer med honom, han bitts dock inte men bockar och far då han tycker det är skit kul att få komma ut och springa :D Tex när jag "leker" med honom lös på banan så bockar och sparkar han en massa när han galopperar runt :p

Det absolut vanligaste felet vi ägare till små shettisar ibland gör, är att vi glömmer bort att de är just hästar, vi skulle aldrig leka på samma vis med en häst på 600 kg:D
Men hästarna själva gör ingen skillnad på storleken, och kan bli ganska hårdhänta i sin lek.
Det är absolut inget fel att leka och ha roligt med sin häst, men det ska ske under kontrollerade former, där du fortfarande är ledaren. Jätte bra tips du fått på agility! Om du går in på www.shetlandsponny.se finns vidare info och tips om just agility.

Likaså behöver din häst motion i förhållande till mat, och jag tycker du ska lära dig grunderna i tömkörning, det är kul och en bra grund till körning, samt att öva kommunikation med din ponny. Alla är vi barn i början...man kan inte vara "bra" på ngt utan att träna;)

Är han vallack eller hingst? Sent kastrerad eller fortfarande väldigt ung? sånt spelar också stor roll.

Hoppas ni får roligt framöver och kanske du kan lära honom ngt trick för att använda huvudet lite?:idea:

Lycka till :)

Låter som att han är lite småstöddig i kombination med att han har lite överenergi och vill leka. Att han har öronen bakåt betyder inte alltid att han är arg/aggressiv. Om man kollar på lekande hästar i hagen har de öronen slickade efter nacken då och då. Att han försöker bita dig är förstås inte bra och när han försöker bör du nog huta åt honom lite, likadant om han bockar och sparkar efter dig som hästar ibland gör i hagen när de leker. Han kan få lov och bocka och kicka, men inte om han finns en risk att det träffar dig.
Hade en incident med min gamla ponny medan han fortfarande levde där jag var ute och sprang med honom, han blev lite väl ivrig och sprang förbi mig lite, samtidigt som han passerade gjorde han en liten brall och jag fick en spark på armen. Dock var det i brösthöjd på mig, men jag hann dra upp armen framför mig så blev inte träffad i bröstkorgen. Dock var han en C-ponny så lite större än din shettis. Sparken träffade inte så jättehårt, men för ett ögonblick efteråt fungerade jag lite på om det kanske hade orsakat en spricka eller liknande i armen. Det bultade i ett par timmar men sen var det bara ett litet blåmärke.

Precis liknande som du skrev hände mig idag :p Fasst här tog sparken på knät istället, kan ha att göra med att pålle är en mini-shettis. Så nu får vi ta och tona ner vårat "lekande" lite. I mitt fall har det med att han har fått gå själv i en vecka nu och han är väldigt kontaktsökande och översocial. Tex försöker han springa fram till folk när vi är ute och kör, samt att han stuckit ur hagen 2 ggr bra för att följa med de andra när de rider, trots det gått hästar kvar i hagen brevid >___<.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 084
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 351
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 320
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama